Jump to content

Vindusviskere, modernisering på eldre daycruiser


Pam65

Recommended Posts

Vindusviskere på mange båter er bortimot håpløse. På vår båt er typisk trykket mot vinduet for dårlig og krummingen i vinduet gjør også at anleggsvinkelen blir ugunstig. Jeg kunne tenke meg å bytte til to viskere med dobbelarmer, som på f.eks. Aquador. Er det noen som har gjort noe slikt? Skulle vel ikke være så umulig?

 

Det jeg tenker på er to viskere som står vertikalt hele tiden og beveger seg sideveis i en bue, men hele tiden med parallelle dobbelarmer. Dette må jo gi bedre anlegg mot vindusflaten?

Link to post
Share on other sites

Et svar litt på siden av. Det finnes et luriumstoff som bl.a. selges på Statoil-stasjonene. Dette smøres på glasset og regnet vil da nærmes prelle av. Har benyttet dette både på bil- og båtvindu. Selvsagt må en fortsatt bruke vindusvisker, men vannet renner nå mye lettere av. Anbefales.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt noe som heter RAIN-X på bilene mine i 15 år. Dette gjør vindusviskere bortimot overflødige i hastigheter over 60-70 km/t. Det er litt vanskelig å legge på (jeg slurvet et par ganger og fikk da en guffen film som vinduspusserne bare gnurte utover), og må fornyes etter et par måneder for fortsatt bra effekt.

Merkelig nok har jeg ikke tenkt på å bruke det på båten, men det skal jeg prøve! Jeg har ikke brukt det på bil heller de siste årene, men så kjører jeg generelt nokså lite. Det er også effektivt på visiret på motorsykkelhjelmer f.eks.

Redigert av Peter Claus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har parallellviskere på min båt og de fungerer utmerket, motorene må da sitte midt over/under vinduet. Anbefalles!

Noen ganger har jeg savnet spylemulighet også, når den ene bølgen kommer og man har vind inn fra siden kommer det noen dråper på vinduene men det er ikke alltid like lurt å viske saltet utover vinduene :rolleyes: hadde en da kunne spylt litt kunne man fått rene vinduer igjen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt RainX på vinduene mine i båten i fjor og i år. La det på i våres og fonyer en gang i løpet av sesongen. Som Peter Claus skriver så er det viktig at det poleres skikkelig på for å unngå film på ruten. Helt supert stoff, vannet preller av nærmest som for en nypolert bil. Spesielt nyttig imot sprut fra saltvann. Anbefales!

Link to post
Share on other sites

Jeg skal prøve det. Men virker det i de lave hastighetene vi ofte beveger oss i vær med regn og dårlig sikt. Som sagt synes jeg det virker best fra 60-70 km/t og oppover, og på motorveien er det fantastisk: bare glem vindusviskerne med nytt Rain-X-belegg.

Men det hjelper vel i lavere fart også?

Link to post
Share on other sites

Under min tid i Marinen, nærmere bestemt på MTB la vi på noe som heter "Rain Clear" fra Turtle Wax på rutene før hver seilas.

Dette er nok mye det samme som nevnt tidligere i denne tråden, og var også svært effektiv.

 

Det skal sies at farten her var 30+ knop i stortsett all slags vær, så i snekkefart fungerer det nok ikke like bra.

Dette stoffet kan nok ikke erstatte vindusviskere, men forbedre sikten gjør det helt sikkert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...