Jump to content

Min første høst...


smuss

Recommended Posts

Dette blir min første høst hvor jeg skal klargjøre båten min til vinteren. båten er grei nok, det er motoren jeg ønsker noen tips på:

 

det er en mercury påhengs 2003 mod 4takt.

 

jeg har fått med meg at jeg bør skifte olje på propellhuset, hva annet MÅ jeg gjøre før vinteren setter inn?

Link to post
Share on other sites

Må og må.......

 

Hvor stor motor er det?

 

1. Spyl og vask av salt på motoren.

2. Kjør motoren god og varm i ferksvann.

3. Kobl av bensinslangen, og la den gå til den stopper. Ikke alle som anbefaler det, men jeg gjør det selv på min Suzuki 40.

4. Skift olje på girhus.

5. Skift olje på motoren, siden det er en 4-takt (nullstill eventuelt oljeskift indikatoren, se instruksjonsbok).

6. Spray den inn med konserveringsolje under dekselet.

7. Smør opp alle nipler etc.

8. Om du lagrer motoren innendørs og tørt, la den stå uten deksel, eller med dekselet noe åpent for å få god utlufting og mindre risiko for kondens.

 

Lagt til: 5b. Skru ut tenplugger og spray litt konserveringsolje inn i sylinderne også.

og 5c. Skift oljefilter.

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøre den i ferskvann, siden det er en firtakter ville jeg skiftet olje/oljefilter også i samme slengen, vaske den skikkelig å sprøyte godt med CRC-3-36 eller liknende+ smøre opp alle bevegelige ledd/styring osv med grease, det er sikkert noen smørenipler på motoren også.

 

Lykke til.....

Link to post
Share on other sites

Sjekke sinkanode om den er moden for utskiftning. Like greit å gjøre det om høsten når man ikke skal rekke noe, enn å skulle gjøre det om våren når havet kaller med sol og fisk...

 

Bytte impeller er jo også en grei vinteraktivitet. (Sjekk instruksjonsbok om hvor ofte dette bør gjøres.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Impeller (kjølevann) er en sak som få skifter årlig i påhengser, og som mange ikke vet eksisterer engang. Spør derfor forhandler/ verksted om når dette skal gjøres hvis du ikke har instruksjonsbok som forteller deg det. Impeller koster ca hundrelappen, og en ødelagt impeller kan koste deg hele motoren (full skjæring).

 

Egentlig ikke vanskelig å skifte, men kan være kronglete. På min motor må jeg fjerne undervannshuset, og det å få på plass aksling, girstang samt skruer osv kan være en tålmodighetsprøve. I alle fall når man bare er en person.

 

Normalt varer en impeller temmelig lenge, og jeg har faktisk ikke peiling på hvor ofte den skal byttes på en utenbordsmotor.

 

 

Noen som vet?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Impeller - har en helt ny 90hk Suzuki 4-takter og til min store overraskelse så står det i "boken" at impeller skal byttes hvert år! Litt forundret over det for hatt påhengere siden 50-tallet og faktisk aldri byttet en impeller på noen motor noen gang! Motoren/e har jeg hatt til de har vært opptil 10 år gamle og aldri hatt noe problem med kjøling på noen av disse.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Impeller - har en helt ny 90hk Suzuki 4-takter og til min store overraskelse så står det i "boken" at impeller skal byttes hvert år! Litt forundret over det for hatt påhengere siden 50-tallet og faktisk aldri byttet en impeller på noen motor noen gang! Motoren/e har jeg hatt til de har vært opptil 10 år gamle og aldri hatt noe problem med kjøling på noen av disse.

Hva som står i boken og hva som er nødvendig er visst ikke alltid det samme. Vi kan kanskje snakke om "føre var" og "veldig føre var" :lol: Min Suzuki DF140 er nå 3 år og jeg hadde siste service hos Suzukiforhandler nå i juli. De sjekket impelleren og sa at den var så bra at den ikke trengte byttes før tidligst på neste service. Siden den impelleren ikke er byttet enda vil den altså være minst 4 år når den blir byttet.

Link to post
Share on other sites

Impeller - har en helt ny 90hk Suzuki 4-takter og til min store overraskelse så står det i "boken" at impeller skal byttes hvert år! Litt forundret over det for hatt påhengere siden 50-tallet og faktisk aldri byttet en impeller på noen motor noen gang! Motoren/e har jeg hatt til de har vært opptil 10 år gamle og aldri hatt noe problem med kjøling på noen av disse.

 

Det var grunnen til at jeg sa det med instruksjonsboken... Jeg har i min tid bare byttet en impeller på utenbords, og den måtte byttes... Gummi hadde løsnet fra stålet. For øvrig var impelleren fin, men ikke så myk som den skal være...

 

2 år siden...

 

 

Men strengt tatt er dette en av de tingene vi med utenbords (nå har jeg akkurat gått over til innenbords diesel) glemmer, ikke sant? ;-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Men strengt tatt er dette en av de tingene vi med utenbords (nå har jeg akkurat gått over til innenbords diesel) glemmer, ikke sant? ;-)

 

Nei, ikke egentlig for jeg forholder meg til hva "min" verkstedsmann sier og i hans øyne er det bortkastede penger å gjøre dette for med unntak av noen Mercury motorer for mange år siden, så holder impellere i mange mange år.

 

Jeg vil også forholde meg til hva verkstedet sier m.h.t. skifte av impeller på høstservice i år for jeg er ganske opptatt av å beholde garantien på motoren inntakt!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...