Jump to content

Volvo ms3b diagnose


M/B Shanty

Recommended Posts

Hei!

 

Har søkt på forumet, men finner ikke noe om mitt problem.

 

Var i dag på første lengre tur med Shanty. Tur retur Feda Flekkefjord. Det siste jeg gjorde før avreise var å sjekke alle væske nivåer. Alt var bra. Da jeg skulle inn i moloen på Feda etter endt tur, satte jeg gearet i fri. Da kom det en ulyd av en annen verden, og jeg fikk ikke koblet verken frem eller revers. Gearet var glovarmt og tomt for olje :eek: En annen i båthavna sa at han hadde hatt liknende problem, og gearet var ikke ødelagt. måtte bare kjøles ned og fylle olje så virket det igjen........(lov å håpe) lekasjen må jo selvfølgelig lokaliseres.

 

Noen inspill??

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post

Hei!

 

Mye problemer du måtte få da? :nonod:

 

Det høres litt rart ut at det vil virke etterpå det har kjølt seg å fått ny olje. Men har oljen lekkt ned i kjølen eller har den lekkt inn i motoren? Da kan det være en pakning/o-ring eller lignende som har røket inne i selve giret så oljen lekker inn i motoren?

Link to post

At oljen evt "lekker inn i motoren" er vel i beste fall bare teoretisk mulig, men den kan havne i svinghjulshuset ved lekkasje på inngående aksling. Vil tro at enten ligger olja i kjølsvinet, eller så er det lekkasje i oljekjøleren innvendig i kassa (olja kan da bli med kjølevannet ut).

Link to post

Hadde selv tilsvarende gir i en nimbus, og nesten havari.

Oljelekasje mot svinghjulshuset pga setskrue på aksling i giret hadde løsnet, akslingen hadde forskjøvet seg og tatt med seg tetningsring.

Har i ettertid hørt om mange problemer med disse gira, så mitt råd er ikke legg ut mange penger på dette her. :nonod:

Har konvertert, Bavaria 39 cruiser.

Link to post

Tja, gearbytte skjer ved at en arm på sjaltemekanismen skyver den berømte konen opp og ned. Så ting kan vel tyde på at konen ikke glir som den skal på akslingen.

Ville like godt demontert gearet og åpnet det for nærmere inspeksjon. Etter en slik hendelse vil du jo ikke kunne stole på det uten å ha sjekket innvendig. I verste fall kan det være fullt av metallspon inni der.

 

Om du ikke allerede har sett det så ligger servicemanualen i arkivet.

Link to post

Søk litt på forumet. Det ligger noe info om kløyving av et MS2 gir her. Tror prosedyren er ganske lik. Hvis du gjør ting i riktig rekkefølge er det ikke mange skruer før du får oversikt over innmaten (Må bl.a. skru av bunnlokket før du får ut konen)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Hei!

 

Takker for linker folkens!

 

Mitt gir er 1,93:1 så de passer ikke.

 

Kløyvet giret i dag.

 

Bunnpanna er sprukket - Fikses av min far, tigg sveiser dette i morgen.

 

Sjaltemekanismen og glideskoen har tatt kvelden pga. varmen. Lurer på hvor dette kan skaffes??

 

konen ser bra ut.

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...