Jump to content

Volvo ms3b diagnose

M/B Shanty

Recommended Posts

Hei!

Har søkt på forumet, men finner ikke noe om mitt problem.

Var i dag på første lengre tur med Shanty. Tur retur Feda Flekkefjord. Det siste jeg gjorde før avreise var å sjekke alle væske nivåer. Alt var bra. Da jeg skulle inn i moloen på Feda etter endt tur, satte jeg gearet i fri. Da kom det en ulyd av en annen verden, og jeg fikk ikke koblet verken frem eller revers. Gearet var glovarmt og tomt for olje :eek: En annen i båthavna sa at han hadde hatt liknende problem, og gearet var ikke ødelagt. måtte bare kjøles ned og fylle olje så virket det igjen........(lov å håpe) lekasjen må jo selvfølgelig lokaliseres.

Noen inspill??

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Hadde selv tilsvarende gir i en nimbus, og nesten havari.

Oljelekasje mot svinghjulshuset pga setskrue på aksling i giret hadde løsnet, akslingen hadde forskjøvet seg og tatt med seg tetningsring.

Har i ettertid hørt om mange problemer med disse gira, så mitt råd er ikke legg ut mange penger på dette her. :nonod:

Har konvertert, Bavaria 39 cruiser.

Tja, gearbytte skjer ved at en arm på sjaltemekanismen skyver den berømte konen opp og ned. Så ting kan vel tyde på at konen ikke glir som den skal på akslingen.

Ville like godt demontert gearet og åpnet det for nærmere inspeksjon. Etter en slik hendelse vil du jo ikke kunne stole på det uten å ha sjekket innvendig. I verste fall kan det være fullt av metallspon inni der.

Om du ikke allerede har sett det så ligger servicemanualen i arkivet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...