M/B Shanty Startet 16.August.2007 Del på Facebook Startet 16.August.2007 Hei! Har søkt på forumet, men finner ikke noe om mitt problem. Var i dag på første lengre tur med Shanty. Tur retur Feda Flekkefjord. Det siste jeg gjorde før avreise var å sjekke alle væske nivåer. Alt var bra. Da jeg skulle inn i moloen på Feda etter endt tur, satte jeg gearet i fri. Da kom det en ulyd av en annen verden, og jeg fikk ikke koblet verken frem eller revers. Gearet var glovarmt og tomt for olje En annen i båthavna sa at han hadde hatt liknende problem, og gearet var ikke ødelagt. måtte bare kjøles ned og fylle olje så virket det igjen........(lov å håpe) lekasjen må jo selvfølgelig lokaliseres. Noen inspill?? Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
Sleipner93 Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Hei! Mye problemer du måtte få da? Det høres litt rart ut at det vil virke etterpå det har kjølt seg å fått ny olje. Men har oljen lekkt ned i kjølen eller har den lekkt inn i motoren? Da kan det være en pakning/o-ring eller lignende som har røket inne i selve giret så oljen lekker inn i motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 17.August.2007 Del på Facebook Svart 17.August.2007 At oljen evt "lekker inn i motoren" er vel i beste fall bare teoretisk mulig, men den kan havne i svinghjulshuset ved lekkasje på inngående aksling. Vil tro at enten ligger olja i kjølsvinet, eller så er det lekkasje i oljekjøleren innvendig i kassa (olja kan da bli med kjølevannet ut). Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 17.August.2007 Del på Facebook Svart 17.August.2007 Man ser vel lett visst det er i kjølsvinet. Og oljesvin nedi der er noe forbanna dritt! Sitér dette innlegget Link to post
fjordbuss Svart 17.August.2007 Del på Facebook Svart 17.August.2007 Hadde selv tilsvarende gir i en nimbus, og nesten havari. Oljelekasje mot svinghjulshuset pga setskrue på aksling i giret hadde løsnet, akslingen hadde forskjøvet seg og tatt med seg tetningsring. Har i ettertid hørt om mange problemer med disse gira, så mitt råd er ikke legg ut mange penger på dette her. Sitér dette innlegget Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post
M/B Shanty Svart 17.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2007 Oppdatering: Har nå fylt opp giret med olje igjen. Klarer å koble inn nøytral og revers, men klarer ikke å koble fremover. Hele den mekaniske delen som går fre wire og inn i giret går meeeeget tregt og hakker. Noen som vil spekulere litt her?? Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
Ingar Svart 17.August.2007 Del på Facebook Svart 17.August.2007 Tja, gearbytte skjer ved at en arm på sjaltemekanismen skyver den berømte konen opp og ned. Så ting kan vel tyde på at konen ikke glir som den skal på akslingen. Ville like godt demontert gearet og åpnet det for nærmere inspeksjon. Etter en slik hendelse vil du jo ikke kunne stole på det uten å ha sjekket innvendig. I verste fall kan det være fullt av metallspon inni der. Om du ikke allerede har sett det så ligger servicemanualen i arkivet. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 17.August.2007 Del på Facebook Svart 17.August.2007 (redigert) Hei igjenn! Visst giret skulle vært ødelagt er kanskje dette noe du kan bruke? Vet det er C utgave men kanskje går det allikevel? Fant en som var ms3b også men en god del dyrere da. Redigert 17.August.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.August.2007 Del på Facebook Svart 17.August.2007 De bildene viser også hva man kan demontere uten å ta ut gearet: Topplokket samt lokket på siden med sjaltemekanismen. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Shanty Svart 17.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2007 Gearet skal ut, skulle ikke by på de store problemene. Kløyvigen blir værre! Takker for inspill! Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
Herman Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 Søk litt på forumet. Det ligger noe info om kløyving av et MS2 gir her. Tror prosedyren er ganske lik. Hvis du gjør ting i riktig rekkefølge er det ikke mange skruer før du får oversikt over innmaten (Må bl.a. skru av bunnlokket før du får ut konen) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
rogeri Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=2&tot=350 Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 Har hørt at VP MS 3/4/5 girene begynner å krangle ved ca 2500 timer . Reparsjonen koster opp mot kr 10 000 på verksted fordi delen er dyre. Dette hadde kanskje vært et bedre gir? På en annen side, hvis du reparer vet du hva du har... http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=2&tot=7 Sitér dette innlegget Link to post
M/B Shanty Svart 20.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2007 Hei! Takker for linker folkens! Mitt gir er 1,93:1 så de passer ikke. Kløyvet giret i dag. Bunnpanna er sprukket - Fikses av min far, tigg sveiser dette i morgen. Sjaltemekanismen og glideskoen har tatt kvelden pga. varmen. Lurer på hvor dette kan skaffes?? konen ser bra ut. Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
fjordbuss Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 Det er ikke alle delene som kan skaffes lengre..... Delene som kan skaffes er kostbare. Prøv bruktmarkedet. Mange har en havarert utgave av disse liggende som det sikkert kan plukkes deler fra.... Sitér dette innlegget Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post
MB Keila Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 Har akkurat skiftet ut min MD21B og MS3B. Gir er OK og kan gå for et par høvdinger + frakt. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Shanty Svart 21.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2007 Har akkurat skiftet ut min MD21B og MS3B.Gir er OK og kan gå for et par høvdinger + frakt. Kjøper! Send im for detaljer! Alf Kåre Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.