Jump to content

På grunn utenfor Vallø


Enzo

Recommended Posts

Sitat fra artikkelen:

"Politet har mer eller mindre slått fast at det er feilnavigering som ligger bak. Frostad sier det er lov å feilnavigere.

– Det er derfor man forsikrer båtene sine, sier informasjonsdirektøren"

 

Jeg ble plutselig glad jeg har skiftet båtforsikringen til IF :lol: Det var virkelig uvante toner fra den bransjen!

Link to post
Share on other sites

Tja - det har vært endel kommentarer fra publikum i avisa, så det kan vel hende han synes de har fått nok pepper. De fleste lokale synes det er merkelig at det går an å gå på der - det er ganske god merking.

 

Imidlertid er det jo slik at om man feks går på autopilot, og dupper av, hjelper det ikke om man har allverdens merking, og kan alt om navigasjon. Jeg aner ikke hva som har skjedd. Men det skjer jo på landeveien så hvorfor ikke i båt....

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Jeg aner heller ikke hva som kan ha skjedd, men jeg tipper at autopiloten ikke skal ha skylden her.

Som allerede nevnt, er det god merking gjennom sundet med røde staker.

 

Dersom føreren har tenkt "innover = rødt til babord" stemmer logikken dersom han har seilt inn sundet slik han har gjort.

Ser man derimot på kartet, er "innover" = innover Oslofjorden, altså motsatt, og han skulle derfor passert med de røde stakene på styrbord side.

 

Av bildene fremgår det at båten har radar, og av det slutter jeg at den også er utstyrt med plotter, m.m.

Grunnene mot Vallø er mer enn godt synlige både på sjøkart og plotter, så har fører benyttet disse elementære hjelpemidlene skulle dette vært unngått.

 

Jeg antar skipper har hatt fokus på de røde stakene, lagt disse på babord side og kjørt "innover",

tiltross for at lei-merkene peker motsatt i kartet.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...