Jump to content

Da ble det endelig VHF på meg og..


Belgarath

Recommended Posts

Da kom den i posten.

Handla en pent brukt Simrad Shipmate RS8300SOS på Finn. Sender søknad til Telenor i morra og får forhåpentligvis MMSI og kallesignal om kort tid.

Noen som har/har brukt en slik?

Forrige eier mente på at den aldri hadde vært innprogrammert med MMSI-nummer, så da kan jeg gjøre det selv en gang, men dersom det ikke skulle stemme, har jeg hørt den kan programmeres med en seriellkabel til PCen. Det er en AUX-port (som jeg regner med er der jeg kobler til en GPS?), er det der den skal kobles til i så fall? Noen som har en oversikt over hvordan denne kabelen skal kobles? (både NMEA og seriell..)

 

Alternativet er jo å gå til KP Teknikk, men det er jo litt nedtur da.. Må jo se om en kan få det til på egenhånd først.. :cool:

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

De Simrad-vhf`ene jeg kjenner til, skal MMSI legges inn via MENY-funksjonen på håndsettet.

Nå er RS8300 en utgått type, og det kan hende at denne krever programmering hos forhandler.

Dette krever i så fall egen software, så jeg tviler sterkt på at du kan utføre dette selv.

Jeg vet ikke om RS8300 har samme menystruktur som RS82/87, men her legges MMSI inn på følgende måte:

 

Shift + Tast 9/MENY

Trykk VOL nedover til det står Numbers i displayet. trykk OK

Første valg i displayet skal nå være "Ships MMSI" hvor du kan legge inn dette.

Avslutt med OK når nummeret er lagt inn.

 

Dersom selger husker feil, dvs at MMSI alikvel har vært lagt inn tidligere, kan ikke dette endres uten videre.

I så fall må apparatet til Simrad-forhandler som via programvare kan åpne for at MMSI igjen kan legges inn på nytt.

Dette er felles for de fleste vhf med dsc-funksjon.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De Simrad-vhf`ene jeg kjenner til, skal MMSI legges inn via MENY-funksjonen på håndsettet.

Nå er RS8300 en utgått type, og det kan hende at denne krever programmering hos forhandler.

Dette krever i så fall egen software, så jeg tviler sterkt på at du kan utføre dette selv.

Jeg regner med det ja, håpte at de som eventuelt hadde peiling eller hadde gjort det kunne lånt meg en CD i så fall.. :wink:

Jeg vet ikke om RS8300 har samme menystruktur som RS82/87, men her legges MMSI inn på følgende måte:

Ikke noe meny på RS 8300.. Det er hurtigtaster og tastekombinasjoner som på en gammel Ericsson mobiltelefon.. (gøy for oss knottofile). Men det er tastekombinasjoner både for å sjekke og for å programmere..

 

Er det noen som vet forskjellen på 8300 og 8400 forresten? De ser ganske like ut.. Er det bare det at 8400 kan kobles til en ekstern DSC kontroller?

 

Hva slags antenne bør jeg ha forresten? Holder med en "vanlig" rimelig fra Maritim med dekksfeste (tenkte å sette den på kabintaket)?

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Jeg tror Simrad vokter denne typen programvare godt,

tror neppe du finner kabel og programvare for dette utenfor de godkjente Simrad-verkstedene.

 

Har du forsøkt å ringe Navico (Simrad)?

Der får du sikkert råd om hvor og hvordan du kan få gjort dette,

samt omtrent hvor mye det vil koste.

 

Merk at Simrad har lagt ned servicekontorene på Laksevåg i Bergen,

så du må benytte Oslo-kontoret:

 

Navico Norway AS

Strandv. 18, 1366 Lysaker

Tlf: 67 12 64 00

 

Når det gjelder antenne, ville jeg satset på en robust antenne i glassfiber og med skjermet og vanntett kabelinngang på selve antennen.

Legg litt penger og kvalitet i antennen også, skulle denne ryke i en kritisk situasjon, hjelper det lite med vhf i båten.

Jeg vet Roaldbj har testet et par antenner og har klare meninger om hva som duger.

Kanskje han kan dele noen av sine erfaringer med deg?

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Både Maritim og Waski selger VHF-antenner til rundt 500 pr. stk. Husk å få en antenne med 3 eller 5 db fortserking. For lytting vil du oppnå bedre mottaging.

 

Var i dag og kjøpte en ny VHF-antenne på Maritim med 3 db forsterking. Den forrige brakk under Mosse-brua. :headbang:

I prisen er også et brukbart feste.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...