Jump to content

Icom M-505 VHF, kan man legge inn lystbåtkanaler?


*Mathilde*

Recommended Posts

Har kjøpt ny VHF. Montert den ordentlig fast i båten. For så å oppdage at det ikke var lagt inn lystbåtkanaler på aperaturen. Hva gjør jeg. Går det an å ordne dette uten å demontere VHF'en eller må jeg bryte opp installasjonen igjen??

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig VHF L1 - L3.

Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK skal unngås. For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Reder, skipper, navigatør, maskinist, dekksgutt, stuert og bunnsmørrer på MATHILDE

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke noe til den radioen, men er du 100% sikker på at ikke L kanalene ligger inne ? Noen radioer ligger de ikke inne på vanlig scanning eller kanalrullering men man må f.eks trykke Shift og deretter 1 til 3.

Sjekk opp bruksanvisning...

 

Ligger de ikke inne må du nok ta ut radioen og levere den til en forhandler for å programmere inn L kanalene

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Kjenner ikke noe til den radioen, men er du 100% sikker på at ikke L kanalene ligger inne ? Noen radioer ligger de ikke inne på vanlig scanning eller kanalrullering men man må f.eks trykke Shift og deretter 1 til 3.
Sjekk opp bruksanvisning...

Ligger de ikke inne må du nok ta ut radioen og levere den til en forhandler for å programmere inn L kanalene

Eller "P" og deretter 1 til 3.

Har konvertert, Bavaria 39 cruiser.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny VHF.

Icom leverer svært gode radioer og M505 vil du ganske sikkert bli fornøyd med.

 

Jeg har selv hatt en M602 og på denne lå L-kanalene i kanalrekken sammen med de øvrige internasjonale kanalene.

Når du dreier kanalhjulet i fronten skal du altså få opp L1-L2 og L3 på samme måte som de andre.

 

Dersom du ikke finner disse her, må nok radioen inn til leverandør og få programmert disse inn via pc.

Icom benytter egen programmeringssoftware for å utføre dette.

Jeg er ganske sikker på at du ikke kan gjøre dette via tastaturet eller egen pc uten at du har denne softwaren samt en spesialkabel

mellom pc og vhf tilgjengelig.

 

Min M602 ble også levert uten L-kanalene da denne ble kjøpt.

Forhandleren brukte i underkant av 5 minutter å legge inn disse i etterkant (Sandvik AS på Tjøme), så dette er ingen stor jobb.

Det samme gjelder endring av MMSI-nummer. Dersom du klarer å legge inn feil MMSI-nummer (du har to forsøk...;-)

eller selger radien og nestemann ønsker å endre dette, må radioen inn til forhandler for å åpne for skifte til nytt MMSI-nummer.

Dette gjelder de fleste VHF med dsc-funksjon.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

VHF'en har ikke SHIFT eller "P". Jeg har også lest bruksanvisningen så jeg er sikker på at L-kanalene ikke ligger inne. Dette er også bekreftet av leverandør.

Problemet mitt er at jeg har sementert fast apperatet, og må gjennom en større operasjon for å få det ut av båten igjen. :headbang:

 

vhf.jpg

Reder, skipper, navigatør, maskinist, dekksgutt, stuert og bunnsmørrer på MATHILDE

Link to post
Share on other sites

VHF'en har ikke SHIFT eller "P". Jeg har også lest bruksanvisningen så jeg er sikker på at L-kanalene ikke ligger inne. Dette er også bekreftet av leverandør.

Problemet mitt er at jeg har sementert fast apperatet, og må gjennom en større operasjon for å få det ut av båten igjen. :headbang:

 

Jeg mener du kobler pc til en av de runde multifunksjonskontaktene på baksiden av apparatet.

Kommer du til baksiden?

Kanskje forhandleren din har en bærbare pc slik at dette kan gjøres i båten?

 

Det går også an å få kjøpt både programvare og kabler i utenlandske nettbutikker.

Dette koster imidlertid noen kroner og er kanskje unødvendig når du kun trenger dette en gang.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har og nyleg kjøpt denne meg ein Icom M505 men ekstra mic. Denne var heller ikke innprogramert med lystbåtkanalane. Tok kontakt med VHF Communication AS. http://www.vhf.no/ og er fekk eg opplyst at denne måtte programerast inn av ein leverandør. Dette er ein ny modell med ein ny programeringskabel så det er truleg inne alle leverandørane som har denne enda. Da må den leveres inn til importøren som er VHF Communication AS. Dette er forøvrig ein meget god radio, er veldig godt fornøyd med lydkvalliteten.

Link to post
Share on other sites

Nyskjerrig spurt, hva måtte du betale for denne jobben ?

 

Dette gjorde de gratis.

Meningen er vel at L-kanalene skal følge med,

men av en eller annen grunn er ikke disse pre-programmert.

 

Dersom du tar kontakt med leverandøren din, eller importøren for Icom,

VHF Communications AS (se innlegg nr 9 over),

regner jeg med at dette maksimum koster deg portoen en vei.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Både importør og forhandler gjør dette gratis. Grunnen til at det ikke blir gjort på alle VHF'er er f.eks at registrerte fiskere heller ønsker å ha fiskerikanalene i stedet for lystbåtkanaler på sine VHF'er.

Reder, skipper, navigatør, maskinist, dekksgutt, stuert og bunnsmørrer på MATHILDE

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...