Jump to content

Motorfeste på Hanto 7400, noen som kjenner til det?


Gega

Recommended Posts

Heisan Godtfolk.

 

Jeg har for kort tid siden lagt merke til dette forumet og leser nå hver dag her inne..Mye fint stoff som kommer frem her :smiley:

 

Men det jeg lurte litt på er om det er noen av dere som kjenner til innfestingen til motorlabbene (gummifestene) på hanto båter..

 

Det har seg sånn at gjengene er ødelagt på den stålskinna som er støpt nede i båten og som motorlabbene er skrudd fast i.

 

Og i den forbindelsen så må jeg borre opp en dimensjon og gjenge opp hullet...det hullet som er der fra før av er ca 2,5 cm dyp...det jeg lurer på er om noen kjenner til hva som er rett under den stålplaten eller stålskinnen som motorlabbene er festet til...er det et tomrom under eller bærer det rett ut i guds frie hav om jeg borrer litt for langt ned???

 

Jeg har ganske nylig kjøpt denne båten så jeg kommer tilbake med flere spørsmål som jeg helt sikkert får svar på her inne, men tar dette her først :smiley:

 

 

Hilsen

 

Geir

Hilsen Geir

Link to post
Share on other sites

Bilder kan hjeple på å få svar, lettere å se hvordan fundamentet er bygget. Men hvis du borrer loddrett nedover vil du finne guds frie hav til slutt, det er i alle fall halt sikkert.

Borrer du ut hullet som allerede er der uten å borre lengre nedover og slår nye gjenger så gjør du nok ikke noe galt. I teorien skal det holde meg gjenger like langt ned som boltens diameter. F.eks M12 trenger trenger ikke gjenges lengre inn enn 12mm for å oppnå full styrke. Men vi bruker litt lengre for sikkerhets skyld. 25mm skulle holde plenty.

Er det aluminium eller stål nedi fundamentet ditt..??

Link to post
Share on other sites

Jeg skal få tatt bilde av det i morgen. jeg regner med at den platen som er innstøpt er laget av stål. det jeg også har sett når jeg løsnet flensen mellom gearet og propellakslinen er at når jeg skyver akslingen mot flensen så må jeg løfte den litt opp, et par millimeter og et par millimeter til venstre for at den skal gli på plass...at jeg må må løfte den opp litt er greit nok siden akslingen er ca. 50 cm. men at jeg må presse den litt til siden også er vel ikke helt bra, eller?

 

Hvor mye tåles sideveis før jeg bør rette opp motoren?

 

 

Geir

Hilsen Geir

Link to post
Share on other sites

En motor som står på gummilabber vil løfte seg litegrann når den går. Den vil også legge seg litt på siden ved belastning, vri seg motsatt vei av propp-akselens dreieretning.

Du sier at du må løfte akslingen får å få den på linje med kobling på gearet. Kan du løfte den like mye for høyt som det den er for lav..?? Hvis ikke må gjerne maskinen din litt ned på stillskruene. Høres for min del ut som om du kansje trenger en liten oppretting.

Lettere å forstå hvis du sier om akslingen må til styrbord eller babord for å få den på plass. Høyre og venstre kommer litt an på om du kikker forover eller bakover i båten.. ;)

Link to post
Share on other sites

Jeg skal få tatt bilde av det i morgen. jeg regner med at den platen som er innstøpt er laget av stål. det jeg også har sett når jeg løsnet flensen mellom gearet og propellakslinen er at når jeg skyver akslingen mot flensen så må jeg løfte den litt opp, et par millimeter og et par millimeter til venstre for at den skal gli på plass...at jeg må må løfte den opp litt er greit nok siden akslingen er ca. 50 cm. men at jeg må presse den litt til siden også er vel ikke helt bra, eller?

 

Hvor mye tåles sideveis før jeg bør rette opp motoren?

Geir

 

 

Hei,

 

du skal bruke søkerblad mellom gearflensen og akselflensen, Mål 4 steder hele veien rundt og det skal ikke være mer en 0.10 mm åpning noe sted. Da er motoren riktig rettet opp.

Det er forøvrig normalt at den må løftes litt siden den fjærer endel, da må du se hvor mye den kan løftes opp og ned og finne ca. midpunktet.

 

Jon

Link to post
Share on other sites

jeg har forsøkt med føleblad og finner ut at det er mindre avstand på undersiden...i bakkant av motoren kan jeg ikke slippe den mere ned, så blir det vel å løfte den litt i forkant da?

 

For å få motoren litt lengere til styrbord, er det bare å løsne alle motorfester og presse den over til akslingen flukter med hverandre?

 

 

Geir

Hilsen Geir

Link to post
Share on other sites

jeg har forsøkt med føleblad og finner ut at det er mindre avstand på undersiden...i bakkant av motoren kan jeg ikke slippe den mere ned, så blir det vel å løfte den litt i forkant da?

 

For å få motoren litt lengere til styrbord, er det bare å løsne alle motorfester og presse den over til akslingen flukter med hverandre?

Geir

 

 

Ja, det høres ut som du tenker riktig der.

Juster litt på hver side om hverandre og mål flere ganger underveis så er du nok snart i mål.

Sjekk at akselen roterer lett når du har skrudd fast boltene og at det er ingenting som "tar i".

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål til angående justeringen av motoren...nå har det seg jo sånn at det virker som at motoren skal ned og mot babord...kan det tenkes at det holder med å justere opp motoren på styrbord side i forkant...vil den da vri seg riktig vei eller er jeg helt på bærtur :smiley:

 

tenkte bare at det kunne være lettere enn å løsne alle festene...det er jo så himla trangt å komme til..

 

 

Geir

Hilsen Geir

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...