Jump to content

Nytt strømopplegg i båten

Taco

Recommended Posts

En god kilde til informasjon om strøm ombord er Skyllermarks pressar, På informasjonssidene finner du flere koplingsskjemaer.

Skyllermark har tatt tydelig stilling i diskusjonene rundt strøm ombord, blant annet anbefaler de:

Skillerele istedenfor diode-ladefordeler

Fortinnede, tykke kabler med "proff" pressing av kabelskoene

Sikring mellom batteri og motor

Ikke la minus gå "gjennom" motoren, la minus ledningen gå direkte fra generator til batteri

En annen god kilde til er boka "Elsystem for Båtar" som i tillegg til 12-volts systemer har inngående informasjon om 220-volts annlegg ombord, med tilhørende jordings og korrosjonsproblemer.

Et av poengene her er at hovedbryteren bør bryte både pluss og minus mellom

motor/generator og batteriene for å unngå krypstrømmer og tæringsproblemer

Redigert av hymer (see edit history)
Et av poengene her er at hovedbryteren bør bryte både pluss og minus mellom

motor/generator og batteriene for å unngå krypstrømmer og tæringsproblemer

Tæringsproblematikken kommer ikke inn før du får landstrøm og ikke kan unngå å ta med landjord ombord. Med 12V-anleggget har det ingenting å gjøre. Har du slått av pluss så går det ingenting på minus heller - basta.

Tæringsproblematikken kommer ikke inn før du får landstrøm og ikke kan unngå å ta med landjord ombord. Med 12V-anleggget har det ingenting å gjøre. Har du slått av pluss så går det ingenting på minus heller - basta.

Helt riktig, begge to uttalelser.

Du som er mannen som sorterer:

Kunne det være en idee å lage en emneoversikt om "uomstøttelige fakta" som er delt opp i noen kategorier?

Med det kunne en hver forsikre seg om grunnregler som ellers blir diskutert om og om igjen.

Dette reduserer sikkert mange diskusjoner,

men en som er interessert i ett tema unngår i så fall å lese gjennom alle tråder.

Og dette er rikelig mange.

Masse arbeid, men dette kunne være meget hjelpsomt.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Hvis man bør ha sikringer mellom batteri og hovedbryter - hvordan sikringer/holdere er dette da?

Med fare for å høres ut som en selger fra Skyllermarks, så har de faktisk noen passende sikringsholdere

For ordens skyld, jeg har ingenting med Skyllermarks å gjøre, bortsett fra at jeg er godt fornøyd med både informasjonen og produktene!

Redigert av hymer (see edit history)

Når en overtar "ny båt" fra andre, hvor en ikke har hatt noen finger med i el-koblingene, bør en trø varsomt til en får konstatert at alt funker som det skal og er koblet riktig. Under restaurering av S/Y SEBI, fikk jeg i dag en overaskelse i form av "feilkobling" en ikke tenker på. Vi sjøsatte i fjor mai og tok henne opp igjen i slutten av juli. Da var en ny 1/2 kg anode oppbrukt med 50%. I vinter ble alt elektriske frakoblet og tatt ut av båten. De siste ukene har gått med til å legge opp nytt el system til motoren m.m. Den gamle startbryteren skulle monteres som hjelpestart i motorrommet. Den hadde jo fungert i fjor. For å finne ut hvor kablene skulle gå begynte jeg å måle koblingspunktene og en av ledningene skulle til stoppbryteren på dieselpumpen. Til min forundring, så var denne koblet til bryteren slik at stoppbryteren til dieselen var innkoblet hele tiden nøkkelen sto i St.by. Med andre ord gikk det en kontinuerlig strøm gjennom systemet og til motorjord/propell/anode.

Jeg lurer nå på om dette kan være årsaken til anodesvinnet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

• 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...