Taco Startet 17.August.2007 Del på Facebook Startet 17.August.2007 Hei! Legger om hovestrøm i båten og har laget et skjema. Kan noen se på det? Sitér dette innlegget Link to post
Taco Svart 17.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2007 Her ble det ikke noe bilde....får prøve på nytt Sitér dette innlegget Link to post
Taco Svart 17.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2007 Går dette da? https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13397/koblingss...stroem_kopi.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Taco Svart 17.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2007 Prøver med et større....... https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13397/koblingss...stroem_kopi.jpg Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 17.August.2007 Del på Facebook Svart 17.August.2007 (redigert) Kan desverre ikke hjelpe med svar da jeg er litt grønn på EL Redigert 17.August.2007 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 17.August.2007 Del på Facebook Svart 17.August.2007 Funksjonen som er vist på skissen kan du også få ved å montere en enkel batterivelger (1,2,Both,Off) i stedet for to separate brytere. MVH Fiks Sitér dette innlegget Link to post
Høvdingen Svart 18.August.2007 Del på Facebook Svart 18.August.2007 http://www.maritim.no/product.aspx?id=322&...upkey=006002043 Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 18.August.2007 Del på Facebook Svart 18.August.2007 Husk også en hovedsikring mellom bryteren(e) og hovedtavla. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 18.August.2007 Del på Facebook Svart 18.August.2007 Nei, helst ikke mellom bryteren og hovedtavla, men mellom batteriet og bryteren, og gjerne så tett opp til batteriet som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Leidulf Svart 18.August.2007 Del på Facebook Svart 18.August.2007 Kva størrelse må vi ha på den hovedsikringen? Startmotoren min er på 3KW, 250A Sikring? Sitér dette innlegget - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post
OT-flyktning Svart 18.August.2007 Del på Facebook Svart 18.August.2007 Mja, sikring på startkretsen hadde jeg egentlig ikke tenkt på. Jeg har det, men min startmotor trekker bare 90A. Tenkte mer på forbrukssiden. Sitér dette innlegget Link to post
hymer Svart 18.August.2007 Del på Facebook Svart 18.August.2007 (redigert) En god kilde til informasjon om strøm ombord er Skyllermarks pressar, På informasjonssidene finner du flere koplingsskjemaer. Skyllermark har tatt tydelig stilling i diskusjonene rundt strøm ombord, blant annet anbefaler de: Skillerele istedenfor diode-ladefordeler Fortinnede, tykke kabler med "proff" pressing av kabelskoene Sikring mellom batteri og motor Ikke la minus gå "gjennom" motoren, la minus ledningen gå direkte fra generator til batteri En annen god kilde til er boka "Elsystem for Båtar" som i tillegg til 12-volts systemer har inngående informasjon om 220-volts annlegg ombord, med tilhørende jordings og korrosjonsproblemer. Et av poengene her er at hovedbryteren bør bryte både pluss og minus mellom motor/generator og batteriene for å unngå krypstrømmer og tæringsproblemer Redigert 18.August.2007 av hymer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 18.August.2007 Del på Facebook Svart 18.August.2007 I emneoversikten ligger det mye bra info om dette. Kan anbefale deg å benytte deg av skilledioder. Dette gjør at du slipper å tenke på å skru av og på bryterene underveis på tur. Kjedelig hvis du blir liggende å tappe startbatteriet tomt pga at du glemte bryteren. KLIKK HER for å finne det som er skrevet om dette her før ! Lykke til ! Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
OT-flyktning Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Et av poengene her er at hovedbryteren bør bryte både pluss og minus mellom motor/generator og batteriene for å unngå krypstrømmer og tæringsproblemer Tæringsproblematikken kommer ikke inn før du får landstrøm og ikke kan unngå å ta med landjord ombord. Med 12V-anleggget har det ingenting å gjøre. Har du slått av pluss så går det ingenting på minus heller - basta. Sitér dette innlegget Link to post
Taco Svart 19.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2007 Hvis man bør ha sikringer mellom batteri og hovedbryter - hvordan sikringer/holdere er dette da? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Tæringsproblematikken kommer ikke inn før du får landstrøm og ikke kan unngå å ta med landjord ombord. Med 12V-anleggget har det ingenting å gjøre. Har du slått av pluss så går det ingenting på minus heller - basta. Helt riktig, begge to uttalelser. Du som er mannen som sorterer: Kunne det være en idee å lage en emneoversikt om "uomstøttelige fakta" som er delt opp i noen kategorier? Med det kunne en hver forsikre seg om grunnregler som ellers blir diskutert om og om igjen. Dette reduserer sikkert mange diskusjoner, men en som er interessert i ett tema unngår i så fall å lese gjennom alle tråder. Og dette er rikelig mange. Masse arbeid, men dette kunne være meget hjelpsomt. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Ingar Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 emneoversikt om "uomstøttelige fakta" Forslag til noen "uomstøttelige fakta"...?.... Sitér dette innlegget Link to post
hymer Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 (redigert) Hvis man bør ha sikringer mellom batteri og hovedbryter - hvordan sikringer/holdere er dette da? Med fare for å høres ut som en selger fra Skyllermarks, så har de faktisk noen passende sikringsholdere For ordens skyld, jeg har ingenting med Skyllermarks å gjøre, bortsett fra at jeg er godt fornøyd med både informasjonen og produktene! Redigert 20.August.2007 av hymer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 Når en overtar "ny båt" fra andre, hvor en ikke har hatt noen finger med i el-koblingene, bør en trø varsomt til en får konstatert at alt funker som det skal og er koblet riktig. Under restaurering av S/Y SEBI, fikk jeg i dag en overaskelse i form av "feilkobling" en ikke tenker på. Vi sjøsatte i fjor mai og tok henne opp igjen i slutten av juli. Da var en ny 1/2 kg anode oppbrukt med 50%. I vinter ble alt elektriske frakoblet og tatt ut av båten. De siste ukene har gått med til å legge opp nytt el system til motoren m.m. Den gamle startbryteren skulle monteres som hjelpestart i motorrommet. Den hadde jo fungert i fjor. For å finne ut hvor kablene skulle gå begynte jeg å måle koblingspunktene og en av ledningene skulle til stoppbryteren på dieselpumpen. Til min forundring, så var denne koblet til bryteren slik at stoppbryteren til dieselen var innkoblet hele tiden nøkkelen sto i St.by. Med andre ord gikk det en kontinuerlig strøm gjennom systemet og til motorjord/propell/anode. Jeg lurer nå på om dette kan være årsaken til anodesvinnet. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
avsluttet Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 hei, hva bestemmer størrelsen på en hovedsikring? Batteriene, hovedbryteren, eller forbruket? Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 hei, hva bestemmer størrelsen på en hovedsikring?Batteriene, hovedbryteren, eller forbruket? Hei. Hovedsikringen må jo tåle maks. forbruk, hovedbryteren og batteriet bør helst tåle mer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.