Jump to content

Seilbåtkrybbe

Enzo

Recommended Posts

Jeg får ikke leie krybbe i år så om jeg ikke får lånt en av en kompis så må jeg kjøpe i år.

Trenger krybbe til min båt på 34 fot men den må gjerne være klar for større båt så jeg slipper å kjøpe ny om jeg skulle finne på å bytte en gang i fremtiden.

Hvor finner man slikt til en grei pris ?

Vallø marina der jeg legger båten om vinteren selger krybber til rundt 10000.- finnes det ikke noe rimeligere ?

Tips

Jeg har en OPI krybbe jeg kjøpte på finn.no i fjor. Aldri testet den med båten men skal ha båten på land i vinter for første gang. Lå i en tilsvarende krybbe når jeg var en snartur på land i fjor. Da måtte jeg ha noen trebjelker under kjølen for at båten skulle komme høyt nok i forhold til støttene. Dette da båten min har svært grunn kjøl. Noen som har tips til hvor jeg får tak i slike tjukke trebjelker for en rimelig penge eller gratis? Andre ting som er egnet til å fore under kjølen?

• 5 uker senere...

Har denne krybba, kjølen står rett på stålet. Også jeg måtte modifisere krybba da kjølen på båten er litt for grunn. Om du velger å legge 6-8 " med tre under, så husk at treet vil komprimeres noe i løpet av vinteren...

Redigert: Bare 130? hmmm.. da må du nok til med noe foringer ja, min stikker 150-155 og jeg måtte modifisere litt for å få det til i fjor...

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Har en OPI-krybbe type 3x3 meter uten denne kjølrennen som er kommet på de nye.

Hvis du tar kontakt med OPI så kan du kjøpe 2stk midtbjelke a 1 meter samt 4stk kjølstoppere. Disse vil da passe til krybben du har. Gjorde avtale med dem om det på messen nå nettop og avtalt pris kr.800.

Bare det beste er godt nok for båten!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Blir litt vrient å bygge om nå tror jeg siden jeg ikke helt kan se for meg hvor mye som må endres før båten henger og dingler der. Har ligget i en tilsvarende krybbe før under et kort opphold på land men husker jo selvsagt ikke eksakt hvor mye som ble foret under den gang. Men da lå kjølen mot bakken. Får raide en trelasthandel og se hva de har av grove dimensjoner. Jernbanesviller har jeg vurdert men var litt vrient å få tak i. Noe annet som er både sterkt og solid og tjukt og lett å få tak i? Blir nok sjøen neste vinter :(

..... Får raide en trelasthandel og se hva de har av grove dimensjoner. Jernbanesviller har jeg vurdert men var litt vrient å få tak i. Noe annet som er både sterkt og solid og tjukt og lett å få tak i? Blir nok sjøen neste vinter :(

har du inget bygge i närheten......helst ett anleggsbygg(ikke husbygg)....

der kan du sikkert få lite plankstumper.......

S/Y Gunga Din

Det trenger da vel ikke bli noe stort problem, noen løpemeter 2x8 er alt du trenger. Om vi går utifra at båten din trenger 20 cm med foring blir det 4 lag med 2x8. Tror egentlig ikke det blir så mye en gang. Med Maxi'en i denne krybba er det littegrann å gå på. Problemet for meg var at Maxien har såpass mye V fasong på skroget at platene på toppen av støttebena ikke kunne vinkles nok. Det løste seg imidlertid med en vinkelsliper...

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Sant nok..har jo ligget i en slik krybbe før. Var derfor jeg kjøpte denne. Men den gang lå det masse kapp og fløt siden jeg var på Tromøya på opplagsplassen der. Dere som har slik krybbe: skal de to bjelkene som går på langs i midten (de lange) festes med bolter på noe vis? Har mistet boltene og skal på biltema og handle nye i morgen...

• 4 måneder senere...

Låner denne litt jeg :wink:

Får "nybåten" levert førstkommende eller neste uke.

Det følger ikke med krybbe så jeg må løse dette.

Kan kjøpe ny men det koster ca 10 lapper. Og selvfølgelig er det ingen brukte på finn nå, så jeg lurer på om noen har å leie bort i ca 2 måneder eller til salgs.

Da kunne jeg brukt våren-sommeren til å kjøpe brukt på finn.

Hvis ikke vurderer jeg å få tak i stål å sveise en selv.

Men det begynner å haste :rolleyes:

Har du kompetanse og erfaring fra bygg-konstruksjon og har fagbrev i sveising, erfaring fra bruke av kran, sikring av last, berging, ser jeg ikke på dette som rakettforskning......

Kunsten er å se hvilke krefter som kan påvirke konstruksjonen og hvilke retning belastningen er størst.

Er ikke veldig imponert over de krybbene som selges til 10-15 tusen :wink:

Redigert av Hot Johnsen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...