Jump to content

i morgen er dagen for 23fot syken...

Majali

Recommended Posts

Hei Erik! Tusen takk for sist!!! Var veldig hyggelig og treffe deg og Tom igjen. Gratulerer med ny båten, men skulle ikke du se på en i Trondheims området?? Har jeg missforstått, eller er dette en annen. Synes det også er litt trist at du kjøper så stor båt nå. Ser jeg deg i morgen kanskje?? Det er ikke rare omveien innom Grunerløkka vet du !!! Tror nok du trenger en skikkelig god kopp kaffe på veien. Kjører Tom deg? Jeg har kaffe til ham også. :wink: Thv. Meyersgt. 47 (der hvor trikken går, Påfyll ligger midt mellom Olav Ryes Plass og Birkelunden) Jobber i hele morgen. Vi prates! Skal hilse masse fra Cecile og Trym

Trygve

Takker!!

Da er det vel ca 10 timer som jeg hadde grovt tippet.... Og Horten har jeg jo vært å fylt før når jeg tenker meg om :crazy:

Det blir spennende å kjøre dieselmotorer så lenge! Stoler liksom ikke helt på noe annet en den gode røde vovloen.... :-)

(livredd for dieseldyr og andre rovdyr.)

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

God tur hjemover med nytbåten, synes den har fine linjer... Like der flerste hollandske sttåbåtene jeg da... og denne er intet unntak... Turen fra Nesodden og hjem blir nok en fin tur i dag... Det er i allefall helt vindstille her jeg ligger litt vest av Sandefjord..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei igjen og beklager dårlig oppfølging fra min side!!!

Men, der er et stort MEN!!

Vi hentet båten på Nesoddtangen på søndeg formiddag, skjekket olje i motorer og gear, tittet over kjølevann og smurte opp litt pakkbokser, roraksler osv..og turen hjemover gikk fint og rolig i 6-7 knop.

Så rett før Horten, så begynte oljetrykket på SB motor å synke sakte men sikkert. Så vi stoppet opp å så at returslagen fra oljekjølingen på turboen hadde fått en liten sprekk. Dette var ikke noe problem å fike, fant et gammelt rør og noen slangeklemmer i verktøykassa.

Så vi tuslet inn til indre havn i Horten for bunker. Men der fant vi jo ikke noe sted å fylle!!! så etter diverse telefoner til politi og redningselvskapet, var vi like kloke. De mente at Åsgaardsstrand var nærmest... Men en tlf til 1881 for et nr til en bensinstasjon i Horten ble redningen, "kjetil på Esso visste at gjestebrygga hadde fylling!

Så da bar det rundt igjen for å fylle.. (Foruten en gretten seilbåtfører som ikke likte at vi måtte forhale de litt fremover slik at jeg fikk plass til å fylle) så var det godt å få pumpet på nesten 500 liter. Og eieren trodde det var 500 liter tanker :nonod: litt mer spenning enn jeg liker...

Siden det begynte å bli litt utpå ettermiddagen fikk jeg noen til å hente sønnen som var med. En kamerat og jeg fortsatte da sørover.

Så kommer det utrolige!! jeg klarte kunststykket å gå på de grunnene som ligger mellom Bastøy og fastland. :headbang:

Ser jo på kartet at vi er rett på innsiden av rødsonen til lykta når vi står godt plantet oppe på skjæret!!

15-20 tonn i 6 knop stopper ikke lett, så det river med seg litt.

SB propell høres ut som slår i båten under det og gearet hørtes ut som ei katte når det stoppet!!

BB propell virket som går lett rundt og geaeret kan settes i rev, men ikke fremover. ..

Så så mye for dobbel sikkerhet!!! :headbang: ( ehhh. dobbel kost??)

Men kvelden var lys, havet var nesten flatt og gummiflåten lå fint å duppet i vannet, så etter å ha spunnet rundt alle dørkluket med lykt og konstatert at det fortsatt er tørt, så pustet vi ut...

Ringte selfølgelig hovedredningsentralen og de sendtefergen som trafikerer Bastøy-Horten.

Så da ligger hun vel fortøyd på Rustadbrygga ( til 200kr/døgnet!!!!!) i påvente av å få slept henne til Sandefjord.

Så slik var det med starten av dette "forholdet" ligger vel til rette for et såkalt stormfult og ledenskapelig forhold dette!??

Hilsen en litt oppgitt og litte granne flau Erik

Først og fremst, du har intet å være flau over.

Alle har vi vært, eller skal på skjær. Så enkelt er det. Og det viser seg jo gang på gang at det der de best oversiktlige steder man går på grunn.

Når det gjelder skader skal vi være glad for at der ikke skjedde personskader.

All den tid båten også er tett, har man et godt utgangspunkt.

Når det gjelder havneleie, undrer det meg at de tar betalt. Grimstad gjestehavn tar IKKE betalt fra båteiere som har trøbbel og som da ikke kan gå videre for egen maskin. Trodde det var slik også andre steder. Dette bør du ta opp med dem. Et annet moment er at hovedsesongen er over, og bør ikke være så viktig å få inn inntekter nå?

Håper du får fraktet båten snart til rep-sted.

Det med havneavgift forundret meg også! iallfall når jeg ligger på den brygga uten vann, strøm og tilogmed som nødhavn!

Neida, jeg kjørte Sandefjord Horten i går for å betale. ( så skulle jeg jo sjekke båten i samme slengen) Og damen på havnekontoret var veldig hjelpsom og hyggelig på tlf...

Uansetts så hadde jeg selfølgelig kasko, om enn kun 24 timer gammel!! Var ikke spesiellt stolt da jeg ringte forsikringselskapet på mandag morgen!

Men det værste er velat foruten at jeg valgte den høyeste egenandelen siden "det skjer jo ikke noe" så er vel tap av til litt vesentlig.

Takstmannen ville jo selfølgelig ta den opp i horten siden det er Volvoverksted der også, men jeg vil ha den til Sandefjord slik at jeg kan begynne å jobbe paralelet med verkstedet.

Så jeg må bekoste den frakten selv. Men hvis alt går etter mine ønsker, så kommer det en tråler å plukker henne opp til Fredag!

Den fyllingen så jeg på, men det så helt tomt ut og jeg trodde det var en liten privat pumpe. Ikke noe skilt, så veldig grunnt ut og jeg hadde tross alt stor og ukjent båt. Så da var det der jeg misset ja!!!!

Erik

Så kommer det utrolige!! jeg klarte kunststykket å gå på de grunnene som ligger mellom Bastøy og fastland. :headbang:

Ser jo på kartet at vi er rett på innsiden av rødsonen til lykta når vi står godt plantet oppe på skjæret!!

Uff da. Ikke bra...

Var det på Bastøybåen (En jernstake og 2 grønne merker), eller "Sandrevet", et stort grunnt område mellom Bastøya og Rødskjer / Østenskjæret ?

Gerhard

P.S. Jeg føler med deg. Jeg kjenner det gjør vondt i magen. Det må være verre for den som først har kjøpt, så navigert, og så må betale igjen....

Uff da. Ikke bra...

Var det på Bastøybåen (En jernstake og 2 grønne merker), eller "Sandrevet", et stort grunnt område mellom Bastøya og Rødskjer / Østenskjæret ?

Gerhard

P.S. Jeg føler med deg. Jeg kjenner det gjør vondt i magen. Det må være verre for den som først har kjøpt, så navigert, og så må betale igjen....

Takk for medfølesen... Det var definitivt ikke noen staker på lang avstand. Så det må da ha vært "Sandrevet"

Ikke for på noen måte å fraskrive meg noe ansvar eller noe slikt, men:

Hvorfor er det ikke noen form for merking i sjøen på dette området?? sitter å kjører " midt" i fjorden og titter på noen svære tankere bort ved slagen, så smeller det!

ser jo lynraskt ned i kartet etter første føling, og opp mot lykta, joda vi er nok midt i de ekle + + + + :headbang:

Ville vel tro at det må være mange som har vært på her?

Synd detta som har hendt da , men sånt skjer jo desverre . Men det med disel i Horten og indre havn , der fyller dem fleste av store og små båter . Ligger rett innenfor den første kjempe store gule krana på gammle verftet , men du viste vi har diesel da i hjemmehavna mi . Så hadde du ringt skulle vi ha fixa det selv om jeg var på tur selv , men ikke lett på tur med nykjøpt båt og på vei hjem . Kjenner meg igjen sist høst da jeg henta min i Halden , viste det var diesel fylling under svinesunds brua . Når jeg kom dit så det meget trankt ut og gammel og for ikke snakke om , det så stengt ut . Men kom meg inn til pumpa med litt svette fingre , og fikk på litt suppe . Men nok om det og tilbake til 200 kr døgnet , høres merkelig ut . Trudde ingen kunne nektes nødhavn , og dermed kunne ligge en viss tid før du evt må betale ? Hadde en gubbe i Horten gjestehavn i ferien , han hadde liggi der i ca ei uke med motor trøbbel . Da vi kom (kjenner dem fra før ) å fikk høre dette , sa jeg i fra til havneverten at han har trøbbel. Da jeg spurte om ikke han skulle ligge gratis , så sa han klart det . Og sånn blei det . Lå noen dager til ( 7 dager ) uten å betale , fikk foresten ikke noe greie på motoren . Så han gikk rolig hjem på den ene som funka .

Veit ikke om jeg klarer jeg , men går det kunne vi taua deg til evt Fyllinga ( VP verksted) har tid nok jeg . Men kansje jeg skal lese hele tråden en gang , å se hva denna skuta di veier . Men går det og du vil er jeg klar imårra jeg , bare syng ut du .

Sett igjennom tråden en gang til , og noe vekt står det ikke her . Men 46 fot stål veier vel noen tonn , men finvær og med god tid så går vel det vil jeg tru . Jeg veit ikke men , hørt at det ikke er så lurt å taue . Men motoren min bør da tåle det ( TD 70 A ) eller ?

Kansje noen her inne har noen meninger om det går bra å taue denna et par timer , vis vi går rolig og i finvær ? Er jo meldt knall vær fram til fredan vel , bare tenkte vis du skal til VP i Horten (fyllinga ) . Så kunne vi jo fått den bort dit , men spørs jo om det er slik det blir .

Tine III

Redigert av Tine III (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Hei majali :sad: Det var ikke noe hyggelig begynnelse ned ny båten. Begynte og lure da jeg ikke så noen innlegg fra deg.

Kikket også nedi havna for og se om du hadde kommet vel inn. Nå vet jeg jo ikke om du skal ha båten på thorøya da men..

Det er vel majali som ligger der? Jeg ligger nemlig på den brygga rett nord for anlegget. Uff vet alt om den følelsen av og gå på IKKE GOD.. Får håpe slepet ordner seg for deg da og at du får den opp hos framnes. Flinke og hyggelige folk.

Lykke til da. :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Trist start på jomfruturen med nybåten, men som andre osgå sier, dette hender eller hanr hendt oss alle som er aktive brukere av båten... Greit skuta ikke spanrg lekk da, men det skal vel litt med stål i "armer og bein"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei Tine !

Det var dumt, tenkte ikke på den fyllinga i havna di.. vel vel, jeg fikk diesel så det ordnet seg.

Det med at Horten krevde avgift etter jeg hadde ringt å sagt hvorfor jeg lå der, er jo litt rart ja.

Til Torsdag kommer vi sannsynligvis å henter henne hjem. Det ville vært best å fått henne til sandefjord, så kunne jeg jobbe på henne samtidig som de reparerer den under.

Hvis den blir i horten, så kan det jo i værste fall ta lang tid å få deler osv. Så kanskje jeg ikke får henne hjem på en mnd eller noe :cryin:

båtdrømen: Majali ligger vel fortøyd (C-brygga)og og nybåten skal nok ikke på Thorøya. har litt forskjellige følere ute for plass. Uansett så har jeg fåttt plass i på gjestebrygga i vinter. Skal se etter en Master neste gang :cheers:

Hilsen Erik

Redigert av majali (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...