Jump to content

i morgen er dagen for 23fot syken...

Majali

Recommended Posts

Så det må da ha vært "Sandrevet"

Ville vel tro at det må være mange som har vært på her?

Jeg holdt på med vårpussen i år på Steinbrygga (som ligger rett innenfor). Da så jeg en "konvoi" med 4-5 båter i plan utover. En "båt-nabo" kom fra Fyllinga og kunne fortelle at det var nye Bavariaer. De klargjøres og leveres i Horten. Jeg synes de gikk langt ute (nærme Bastøya), og ganske riktig. De forsvant bak Østenskjæret. Men alle sammen kom ut på baksiden. Jeg vet det går, men jeg ville ikke gjort det. Og hvertfall ikke i plan med ny båt.

Jeg var innom å kikket på den på vei til jobb i morges. Det var jo en kjempe båt ! Masse plass!

Jeg la også merke til at den lå med litt slagside mot styrbord. Ikke mye. Er det normalt ?

Gerhard

Takstmannen ville jo selfølgelig ta den opp i horten siden det er Volvoverksted der også, men jeg vil ha den til Sandefjord slik at jeg kan begynne å jobbe paralelet med verkstedet.

Så jeg må bekoste den frakten selv. Men hvis alt går etter mine ønsker, så kommer det en tråler å plukker henne opp til Fredag!

majali:

Trist historie men er du sikker på at du gjør det riktig nå?

Hva hvis det skjer noe mer når båten skal fraktes videre, og forsikringen har sagt at de vil ha båten repartert i Horten?

Jeg ville satset på å få dette repartert først iht taktsmann/forsikringsselskapets ønske, så får du heller vente med dine egne prosjekter.

Jeg tok den veien hjem igjen også. Ser bra ut nå. Jeg la merke til at den lå med stram fortøyning i morges, så den hang nok bare litt i tauet ved lavvann.

Gerhard

Hei og takk for at du titet innom :cheers:

Blir så tidskrevende å kjøre tur retur horten for å skjekke hele tiden...

Når det gjelder slep og forrsikring er dette avklart. Grunnen til at de ville bruke horten er at det tross alt er et Volvo verksted rett ved der hun ligger. Så det skal godt gjøres å forsvare utgift til slep helt til sandefjord.

Men jeg var hjertlig velkommen til å slepe henne til sandefjord selv. Fikk tilogmed lov til å påmontere 2 stk påhengere (slik som Perlen var inne på i en tidligere tråd) å ta henne hjem slik. skulle ikke påvirk kaskoen sa de... :-)

Men da krysser jeg fingrene for at det blir tid for han som skal slepe til fredagen! hadde vært delig å fått hemme hjem!

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Ja lykke til.

Dette får man kalle en dårlig start :nonod:

Håper det går bedre etter hvert...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Midt oppe i disse vanskelighetene er det viktig å ha overblikket: ingen personskade, skuta flyter, forsikringen er i orden, skuta blir like bra som ny - om ikke bedre etter utbedringer av propeller og aksler. Et råd: sørg for at begge akslingene blir tatt ut og målt for å finne evt ubalanse (de kan ha fått seg en liten trøkk ved grunnstøtingen). Jeg har på et tidligere bilde vist hvordan det ble gjort hos meg. Likeledes: selv om du ikke kan se noen skade på begge propellene er det viktig å måle eventuell ubalanse. Dermed får du også anledning til å kontrollere pakkboksene og skifte eventuelle simmeringer o.a. Du får ved oppløft anledning til å skifte anoder (3 år siden sist) og sjekke skroggjennomføringer. Her er det viktig å se på mulighetene du har fått.

Redigert av roaldbj (see edit history)

Dette var trist da. Men så altfor fort gjort. Jeg opplevde det samme nede på svenskekysten i år. Traff en en meter i 5 knop. Fikk satt propellene i fri før de traff grunna, men ødeleggelser ble det allikevel. Er fortsatt forbauset over hvor mye treghet det er 10 tonn. Det stopper ikke akkurat med det samme.

Vi fikk ikke mere skader enn at vi fikk båten hjem i 6 knops fart, 900 RPM, og siden mandag har hun ligget hos Vollen Båtservice, og blir tatt vare på av Jon Geirr. Så, nå er det bare å vente til hun påny er klar for sjølivets gleder.

Jeg vil også, som Roaldbj, be deg se på fordelene med en slik sak. Nå er du ferdig med å gå på grunn, så du trenger ikke å gjøre det flere ganger. Du hadde forsikring, og selv om selvassuransen er stor, er reparasjonen dyrere. To nye gearkasser med montering, 80 - 100 000, to nye aksler, om de ikke kan rettes, 30 000, to nye propeller, om de ikke kan rettes, 30 000., så estimatet på i værste fall, 160 000 blanke kroner.... I beste fall vil det forundre meg om forsikringsselskapet klarer å dra dette under kr 100 000, så du sparer jo et femsifret beløp på forsikringen din.

Jeg ser positivt på min skade, selvfølelsen begynner å ta seg opp igjen nå, men det er klart, før jeg begynte å bruke båten i år overhalte jeg den akslingen som ble bøyd, og overhalte begge propellene. Det kunne jeg spart meg. Men selvfølgelig hadde det beste vært å unngå feilnavigeringen.

Lykke til med turen ned til Sandefjord, og med reparasjonen av båten. Alt løser seg til det beste skal du se.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Gratulere med nytt skip. Og velkommen i "Tulipanklubben".

Kjedelig start men som andre har sagt. Båten er fortsatt tett, du var forsikret, ingen person skade og du får en grundig sjekk av skrog, aksel, gear etc. Det skulle vel gjøres alikevell.

Får ta meg en tur nedom gjestehavna eller på Framnæs når jeg kommer meg hjem igjen. for å beundre skipet

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Hei igjen

Takk for velvalgte ord anng. grunnstøtingen. Det hjelper nå som jeg begynner å glemme "tabben" Båten blir som dere sier reparert og sikkert i bedre stand enn ved overtagelse. Kostnaden må jeg bare se på som en rimelig verkstedregning.

Men båten virket jo tross alt fint før, så det hadde vært deilig å slippe å møte de grunnene!

Da er hun endelig fortøy på Framnes. Så da venter jeg bare på et det blir mandag slik at de kan ta henne opp!.

Slepet i dag gikk kjempefint. en 46 fot skøyte som tuslet i ca 5.5 knop med meg hengene bak.

Tuset takk til kystlaget!!!

Så jeg benyttet tiden i slep til litt rydding og planlegging av arbeidene.

Kjenner at noe av det første er å få vasket ut all oljelukt og fjerne mye gammel drit.

Så i morgen er det til for å begynne å rive såvidt og starte på avfetting og skrubbing.

Begynner så smått å demre anng. planløsning.

Gleder meg nå til å sette i gang.

Hvis noen vet noe (Tuffff...) om denne eller tilsvarende båter er jeg kjempe glad for all info!

Oppdatering kommer!

ERik

Ikke for å helle salt i sårene, men hadde denne grunnstøttingen fått litt alvorligere konsekvenser som f.eks lekk båt hadde det kanskje stått om det i avisene.

Nå kjenner jeg ikke farvannet der du grunnstøtte, men erfaringsmessig hadde kommentarene her haglet om udyktige båtfører osv. osv...

Når det skjer med et medlem her er naturligvis hendelsen mer identifiserbar for medlemmene og alle tenker sikkert at når det skjer med deg kunne det like godt skjedd med meg - og det er jo sant!

Nå er jeg blant de heldige som ennå ikke har kjent på havets bunn og har ønske om å fortsette med det. Derfor ønsker jeg å lære av det som skjedde med deg.

Om du klarer det hadde det vært kjekt om du kunne beskrive litt mer om hva som gikk galt og hvorfor det gikk som det gikk.

Er det for tungt har jeg stor respekt for det.

En ting til: dette er kanskje den eneste gangen du går på grunn med denne båten. Båten er som du sier tung og med slik masse som får grunnberøring, er kreftene som virker gjennom propell og akslinger ganske stor. Derfor kan det være viktig for deg å få verkstedet til å være påpasselig med eventuell oppretting av motorene. Båten er jo noen år, og det kan være at de store massene i bevegelse kan ha ført til en liten vridning av motorene. Når du prøvekjører etter reperasjonen kan det være lurt å ha en i motorrommet til å kjenne på akslingene og motoren ved forskjellige turtall. Det er deilig å kjøre båt uten vibrasjoner i fremdriftsystemet.

Når et medlem går på grunn er nok ikke han skjermet mer enn andre. Den erfaringen sitter jeg igjen med etter selv og ha grunnstøtt i fjor.

Forskjellen er at vi som medlem kan sette ord på hendelsen og forklare oss hvorfor det gikk så galt. Og da får saken enn noe annen vinkling.

En grunnstøting setter spor i kroppen for alle som er ombord. Den forferdlige lyden hvor man tror at man er på vei ned med mann og mus. For oss tok det lang tid før vi var tilbake til normalen. Og heldigvis så lærer man av en slik opplevelse. Man blir grudigere i alt man foretar seg ombord. Og for egen del tok jeg i vinter D5L og fikk en aha-opplevelse at man heldigvis har mye og løre av andre når det gjelder hvordan man skal oppføre seg på sjøen.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Det er også mitt inntrykk at "vi" farer finere med baatplassen medlemmer som har en grunnberøring enn når vanlige dødelige gjør det...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er også mitt inntrykk at "vi" farer finere med baatplassen medlemmer som har en grunnberøring enn når vanlige dødelige gjør det...

Det jeg forsøkte å si i mitt innlegg var at det muligens er for at vi kan komme med en forklaring til hvorfor dette skjedde?

Alle ulykker har en hendelse i forkant. Kan vi sette en forklaring på dette gir dette et mer nyansert syn på selve hendelen.

Beklager, det var aldeles ikke meningen å starte en diskusjon om hvem som får mest pepper for hva.

Poenget mitt var at en så lett tenke at det er tullekjøring og grov uaktsomhet som fører til grunnstøtinger.

Når det skjer med dem som vi her på forumet har lært å kjenne som fornuftige og erfarne mennesker blir det en liten aha-opplevelse der det for en liten stund går opp for meg at dette også skjer de beste.

Er lei meg om tråden nå tar en vinkling der temaet om hvem som får mest pepper blir fremtredende.

Like etter at jeg gikk på grunn ville jeg sette ord på hva som hadde skjedd. Jeg "så" på meg selv som en erfaren båtmann med mange problemfrie år på sjøen bak meg. Og nettopp derfor syntes jeg det var greit at jeg sto fram og fortalte min historie og hva jeg og fruen følte i etterkant av en slik episode.

Vi kan alle være uheldige. Og det er lett å synse om både bårfører og vettig kjøring. Som oftest kan den uheldige parten ikke kunne forklare seg. Det er her vi på BP kan stå fram å vise ansikt.

Hei igjen :smiley:

DEt har vært stille fra meg litt, men det skyldes ikke hverken angst eller noen dårlige følser. :cheers:

Men tiden er ikke på min side om dagen..

Vel, Nå ligger hun iallefall på land og det så ikke spesiellt ille ut. Littt krøllete blader, og en flyndre som var bøyd opp i propellen. ''noe som også gjorde at roret ble dratt innover mot propellen. Så litt jobb blir det jo på Styrbor motor.

Babord ser det ut som det kun er ver borti, men det rare er at dette gearet ikke går fremover i noe mer enn tomgangshastighet på utg. aksel. ???

Jeg komer til å starte en ny tråd om denne restaureringen. Så da kommer det litt bilder og helt sikkert masse spørsmål i den tråden.

Det var et godt tips Tuffff, hvis du finner, så syng ut :cheers: hadde vært kjempemorro!

ERik

Hei Erik.

Ser Majali er for salg. Nydelig båt, fantaskisk flott finish på treverk og motor. Får du til noe lignende på ny-båten blir det virkelig bra! Håper det ordner seg med propeller, ror og akslinger. Ellers takk for visningen på fredag, om du trenger styresylinderen så er det bare å ta kontakt igjen.

Lykke til.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...