Jump to content

CE merking av brukt importert båt?


Sabrina

Recommended Posts

Kan ikke tenke meg det. Biler, båter og andre produkter blir vel importert uten CE-merking? Mener jeg har hørt et eller annet om at båt som ikke er CE-merket ikke kan omsettes før etter at det har gått et visst antall år etter kjøp. Jeg har bygget båten min selv og neglisjerer hele merkingen. Jeg har ikke fått kommentar hverken fra forsikring eller myndigheter. Men jeg er absolutt ikke sikker på implikasjonene, kanskje du burde sjekke med forsikringsselskapet ditt. Kan være begrensninger ved videresalg???

Link to post

Hei,

 

Er det noe problem å importere en brukt båt bygget i land utenfor Europa?

 

Båten er bygget før 1998 og har selvsagt ikke CE merke.

 

Mvh

sabrina

Det er ikke noe problem, men båten må CE merkes før den kan importeres fra 3.land og til EU/EØS området. Dette vil kunne medføre tildels store ekstra kostnader for deg som importør. Fritidsbåtdirektivet har nemelig den egenskapen at det har tilbakevirkende kraft og båter som er produsert før direktivet ble laget skal også tilfredstille direktivet. :wink:

Det eneste unntaket her er for historiske båter produsert før 1950. :rolleyes:

 

Forøvrig så er det ingen sammenheng mellom import av biler og båter her.. En importert bruktbil godkjennes etter de regler som var gjeldende for det modellåret blien er produsert i, men alle båter skal tilfredstille fritidsbåtdirektivet uansett når de er produsert.

 

Det morsomme her er at dette også gjelder for båter som er produsert i EU/EØS og som re importers til EU/EØS området... Skal man f'eks importere en en Norsk eller Europeisk båt fra USA og til Norge så skal også denne CE merkes selv om det kanskje finnes hundervis av tilsvarende båter her i landet som ikke er CE merket. Dette imponerer meg mest, og viser en fantastisk kreativitet hos de byråkrater som har skrevet direktivet, kan det ha vært noen norske byråkrater som har deltatt her mon tro ???? :lol:

 

Livet er ikke alltid rettferdig.... :flag:

Link to post

Neida, det er flere muligheter.

 

I utgangspunktet skal båten være CE-merket, men det finnes flere unntak.

 

Les igjennom denne informasjonen fra Sjøfartsdirektoratet:

http://www.toll.no/kunde_info/brosjyrer/ly...y.html#_merking

 

Her står det meste, også unntaket om at båter som var i bruk i et EØS-land før 16. juni 1998 er fritatt fra kravet om CE-merking. EØS er ganske stort og f.eks. St. Helena, British Virgin Islands, Bermuda og Azorene regnes med.

 

Et annet unntak som ikke kommer så klart frem er at båter som er fremstilt i EØS området og solgt i "tredjeland" før 16. juni 1998 er fritatt CE-merkingen (de som er solgt senere er uansett CE-merket), hvilket åpner for bruktimport av viktige fabrikat som Hallberg-Rassy, Moody, Contest, Malö, Najad o.s.v. (M.a.o. er jeg uenig med Knut A.W. og jeg har ringt sjøfartsdirektoratet og sjekket. Noen som vil dobbeltsjekke?)

 

I CE-merkingen ligger det krav til luker, drivstoffslanger og ymse annet som må oppfylles, men det er ikke dermed sagt at den amerikanske båtstandarden (ABYC og US C.G.) egentlig er noe mindre sikker, bare annerledes.

 

Mer informasjon finnes også på http://www.ceproof.com som er et konsulentselskap som jobber med CE-sertifisering, også av båter - og også "ettersertifisering". Her finnes også liste over EØS-områdene.

 

GeirKS

 

PS! Jeg har ikke klart å finne loven/forskriften som regulerer dette, noen som har en link?

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...