Sabrina Startet 13.Januar.2004 Link til dette innlegget Startet 13.Januar.2004 Hei, Er det noe problem å importere en brukt båt bygget i land utenfor Europa? Båten er bygget før 1998 og har selvsagt ikke CE merke. Mvh sabrina Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2004 Kan ikke tenke meg det. Biler, båter og andre produkter blir vel importert uten CE-merking? Mener jeg har hørt et eller annet om at båt som ikke er CE-merket ikke kan omsettes før etter at det har gått et visst antall år etter kjøp. Jeg har bygget båten min selv og neglisjerer hele merkingen. Jeg har ikke fått kommentar hverken fra forsikring eller myndigheter. Men jeg er absolutt ikke sikker på implikasjonene, kanskje du burde sjekke med forsikringsselskapet ditt. Kan være begrensninger ved videresalg??? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2004 Hei, Er det noe problem å importere en brukt båt bygget i land utenfor Europa? Båten er bygget før 1998 og har selvsagt ikke CE merke. Mvh sabrina Det er ikke noe problem, men båten må CE merkes før den kan importeres fra 3.land og til EU/EØS området. Dette vil kunne medføre tildels store ekstra kostnader for deg som importør. Fritidsbåtdirektivet har nemelig den egenskapen at det har tilbakevirkende kraft og båter som er produsert før direktivet ble laget skal også tilfredstille direktivet. Det eneste unntaket her er for historiske båter produsert før 1950. Forøvrig så er det ingen sammenheng mellom import av biler og båter her.. En importert bruktbil godkjennes etter de regler som var gjeldende for det modellåret blien er produsert i, men alle båter skal tilfredstille fritidsbåtdirektivet uansett når de er produsert. Det morsomme her er at dette også gjelder for båter som er produsert i EU/EØS og som re importers til EU/EØS området... Skal man f'eks importere en en Norsk eller Europeisk båt fra USA og til Norge så skal også denne CE merkes selv om det kanskje finnes hundervis av tilsvarende båter her i landet som ikke er CE merket. Dette imponerer meg mest, og viser en fantastisk kreativitet hos de byråkrater som har skrevet direktivet, kan det ha vært noen norske byråkrater som har deltatt her mon tro ???? Livet er ikke alltid rettferdig.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sabrina Svart 14.Januar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2004 Dette er jo helt utrolig! Hva gjør de som importerer Bayliner i søkk og kav? Mvh sabrins Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 14.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2004 Neida, det er flere muligheter. I utgangspunktet skal båten være CE-merket, men det finnes flere unntak. Les igjennom denne informasjonen fra Sjøfartsdirektoratet: http://www.toll.no/kunde_info/brosjyrer/ly...y.html#_merking Her står det meste, også unntaket om at båter som var i bruk i et EØS-land før 16. juni 1998 er fritatt fra kravet om CE-merking. EØS er ganske stort og f.eks. St. Helena, British Virgin Islands, Bermuda og Azorene regnes med. Et annet unntak som ikke kommer så klart frem er at båter som er fremstilt i EØS området og solgt i "tredjeland" før 16. juni 1998 er fritatt CE-merkingen (de som er solgt senere er uansett CE-merket), hvilket åpner for bruktimport av viktige fabrikat som Hallberg-Rassy, Moody, Contest, Malö, Najad o.s.v. (M.a.o. er jeg uenig med Knut A.W. og jeg har ringt sjøfartsdirektoratet og sjekket. Noen som vil dobbeltsjekke?) I CE-merkingen ligger det krav til luker, drivstoffslanger og ymse annet som må oppfylles, men det er ikke dermed sagt at den amerikanske båtstandarden (ABYC og US C.G.) egentlig er noe mindre sikker, bare annerledes. Mer informasjon finnes også på http://www.ceproof.com som er et konsulentselskap som jobber med CE-sertifisering, også av båter - og også "ettersertifisering". Her finnes også liste over EØS-områdene. GeirKS PS! Jeg har ikke klart å finne loven/forskriften som regulerer dette, noen som har en link? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 14.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2004 Import til en fiktiv svenske for så å kjøpe den tilbake er det også noen som bruker, men da må jo båten momses to ganger. I Sverige er de ikke så strenge som her i landet enda. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.