Jump to content

Hvor stor motor til 13 åring ?


Gerhard

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg planlegger å kjøpe en båt som ungene kan bruke alene. Jeg ser for meg en jolle / landstedsbåt ca 11 til 14 fot. Jeg ønsker meg en litt solid en (GH el. lignende) Den skal bl.a. kjøres av en 13 åring.

 

Da er jo reglene klare:

- Max 10 HK.

- Max 10 knop.

 

Spørsmålet er: Hvilken kombinasjon gir den farten ?

 

10 knop er kanskje ikke så langt unna planingsterskelen for slike båter. Man kan risikere at med en motor går den nesten opp i plan og veldig sakte, med litt større motor går den opp i plan og veldig fort.

 

Her har det jo mye å si hvor mye man laster den. Kanskje jeg skal beregne med 2 personer (13 åringer) og heller tøye grensene når han er alene ?

 

Jeg har sett etter i erfaringsdatabasen, men der er det få som har mindre enn 10 HK / 20 knop.

 

Det er vel lov og teknisk mulig, å kjøpe 9.9, og så strupe den så den ikke går fortere enn 10 knop ?

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

.

 

Det er vel lov og teknisk mulig, å kjøpe 9.9, og så strupe den så den ikke går fortere enn 10 knop ?

Vi hadde en Gh11 med 10hk Mariner. Den gjorde 19-20 knop med poden ombord alene - altså altfor fort. Lagde en sperreanordning på gassen (rattstyring og fjernkontroll) som kunne låses med en hengelås. Dermed ble max fart akkurat slik at den ikke kom i plan, ca 8-9 kn.

 

Denne anordningen ble vel breukt ca. 2 ganger - og siden ble den aldri montert. Poden visste at gikk det for fort på de gale plassene så var det på med sperra. Dermed holdt han seg i skinnet i havneområder, trange sund osv og ikke minst steder med merket fartsbegrensning. og holdt skarp utkikk etter politibåten. Men det må sies at han hadde 2-3 års erfaring fra en GH10 med 4hk. Han er idag en god båtfører.  

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Min sønn på  13 har en Steady 260 med uplombert 4 HK Mariner (altså 5 HK). Den gjør 13 knop med han alene, og planer helt fint. Han kan også ha med seg søsteren i baugen, og båten planer fortsatt. 13 knop er over grensen, men hvor hysterisk skal man være?

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Da jeg var i begynnelsen av tenårene hadde vi en 14 fot Rana med 5HK Yamaha ensylindret.

Usikker på hvor fort båten gikk, men tror ikke det var over 10 knop.

Jeg brukte den ialfall mye, og motoren brukte ikke mere bensin enn at det gikk å betale bensinen med ukelønna.

Link to post
Share on other sites

Det er ett vanskelig kompromiss å få båten til å gjøre kun 10knop med ungene, og samtidig ikke være for dau med flere oppi. Skal du gjøre dette etter boka så ender du opp med en liten motor som ikke får båten i plan, og helst en båt som ikke er planende.

 

Hvis ungene er båtvante og viser ansvar, så er det vel få som reagerer på at de bruker en planende båt med 9,9hk under oppsyn. Et litt sikrere alternativ er kanskje å kjøpe en gummibåt, bombard eller en steady slik Marna har. De har lav planingsterskel, der er ikke forskjellen mellom plan og ikke-plan så stor.

 

(Selv hadde jeg en båt med 50hk=35knop fra jeg var 11-12 år. Lever faktisk enda!  :rolleyes: )

Link to post
Share on other sites

Jeg ble stoppet av Politiet i Son en gang da jeg var under 16 år. Da kjørte jeg familiens seilbåt - en Hallberg Rassy 26. LOA 7,95 meter, maks fart 6 knop, 8 hk motor. Det var fullt lovlig - akkurat som en snekke vil være det.

 

Det er mye uvettig kjøring blant unge med 10 fot med 9,9 hk. Jeg synes de er fint om så mange som mulig respekterer de reglene som gjelder - men det er alltid grensetilfeller. Ombåten gjør et par knop mer er greit for meg, men 15-18 knop mener jeg er for mye for en 13 åring.

Link to post
Share on other sites

Hva med å med å montere en sumlogg!!.

 

Det vil bli som speedometeret på en moped i 30 og 40 sone. (den kan gå fortere men det er ikke lov) (de fleste foreldre får da barna sine til å respektere loven for hvis ikke; da inndrar vi mopeden-i dette tilfellet jolle og motor)!!

 

Bare en uprøvd tanke altså!!!

 

mvh

 

Barsk II   :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...