Jump to content

hvordan serve Johnson 115 hk 4takter?


cello

Recommended Posts

Takk.

Jeg bor både i Norge og i Sverige, men båten er i Sverige.....ved Vänern, fantastisk innsjø :-)

Jeg fant en beskrivelse i manualen for motoren, men den var ganske tynn syntes jeg. Håper noen er behjelpelig med en detaljert beskrivelse.

God helg

Link to post

Denne motoren har 3 års fabrikkgaranti og 5 års reklamasjonsrett. Dette er under forutsetning av at det blir utført vedlikehold hos et autorisert verksted. Hvis du tar servicen selv vil du ha et problem om noe skulle skje med motoren.

2015 Mazda

2016 US Ford

 

Link to post

Enig med ADNOH. Lønner seg neppe å "spare" på servicen her. Denne motoren er identisk med Suzuki DF 115. Koster ikke mye med standard service på merkeverksted. Du får da også sjekket en del avanserte innstillinger via diagnoseverktøyet som verkstedet har. Videre får du stemplet serviceheftet, og garantien gjelder i 3 år. Stemplet servicehefte er bra å ha den dagen du skal videreselge.

Link to post

Hei.

Service ble tatt etter 10 timer, motoren har gått 16 timer nå og service skal taes hos butikk/verksted til neste sommer, det er vinterklargjøring jeg snakker om :smiley:

Noen lokale snakker om at jeg bør kjøre glukose gjennom kjølingen også, men i følge boka skal man sjekke plugger, grease, skifte til helt ny olje, tømme dyser osv. før man lagrer motoren til vinter.

Detaljer......please :flag_sw::flag:

Redigert av cello (see edit history)
Link to post

Ta service/vinterklargjøring nå og få serviceheftet stemplet og alt er i orden! Har selv en helt ny motor, Suzuki 90hk, og det er hva jeg vil gjøre! Tok 10-timers service i sommer jeg også.

 

Tror vel at det er slik at man mister garantien hvis den aktuelle skade/feil kan tilbakeføres til manglende service, ellers ikke. Mener å ha lest dette på Forbrukerrådets hjemmeside.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Noen lokale snakker om at jeg bør kjøre glukose gjennom kjølingen også

Akkurat dette tror jeg er bortkastet på en påhenger, derfor er det såvidt meg bekjent ikke nevnt i en eneste håndbok for påhengere.

 

Innenbordmotorer er noe helt annet, men kjølesystemet er ikke lukket på en påhengsmotor, så glukosen (eller andre vidundermidler) du måtte helle på, renner jo bare rett ut igjen ... Kun rent ferskvann er tingen å kjøre gjennom her! :smiley:

Link to post
Hei.

det er vinterklargjøring jeg snakker om :smiley:

Noen lokale snakker om at jeg bør kjøre glukose gjennom kjølingen også, men i følge boka skal man sjekke plugger, grease, skifte til helt ny olje, tømme dyser osv. før man lagrer motoren til vinter.

Detaljer......please :flag_sw::flag:

 

Hei, et lite tips : Sørg for at motoren er nedtiltet under vinteropplag. Kjør noen FÅ omdreininger på starteren , så du får ut den siste rest av vann i impellerhus etc. En kompis fikk problemer med frostskader på en 90hk Tohatsu for noen år siden, da det hadde stått igjen vann i systemet.

Ellers ser det ut som du har fått det meste av info. Lykke til. :flag:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...