cello Startet 18.August.2007 Del på Facebook Startet 18.August.2007 (redigert) Hei. Jeg har båt og en 1 år gammel Johnson 115 hk 4takter. Har laget båthus og vil klargjøre den for vinteren. Er det noen som kan tipse meg i detalj hvordan jeg gjør dette selv? Motoren har kun gått i ferskvann. Takker for alle svar Cello Redigert 18.August.2007 av cello (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 18.August.2007 Del på Facebook Svart 18.August.2007 ønsker deg velkommen til båtplass en så du har flyttet til søta bror i sverige Skift gear olje, vask motoren og sprai motoren med rustoppløser el. Sitér dette innlegget Link to post
cello Svart 18.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2007 Takk. Jeg bor både i Norge og i Sverige, men båten er i Sverige.....ved Vänern, fantastisk innsjø :-) Jeg fant en beskrivelse i manualen for motoren, men den var ganske tynn syntes jeg. Håper noen er behjelpelig med en detaljert beskrivelse. God helg Sitér dette innlegget Link to post
ADNOH Svart 18.August.2007 Del på Facebook Svart 18.August.2007 Denne motoren har 3 års fabrikkgaranti og 5 års reklamasjonsrett. Dette er under forutsetning av at det blir utført vedlikehold hos et autorisert verksted. Hvis du tar servicen selv vil du ha et problem om noe skulle skje med motoren. Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post
Skvulpen Svart 18.August.2007 Del på Facebook Svart 18.August.2007 Enig med ADNOH. Lønner seg neppe å "spare" på servicen her. Denne motoren er identisk med Suzuki DF 115. Koster ikke mye med standard service på merkeverksted. Du får da også sjekket en del avanserte innstillinger via diagnoseverktøyet som verkstedet har. Videre får du stemplet serviceheftet, og garantien gjelder i 3 år. Stemplet servicehefte er bra å ha den dagen du skal videreselge. Sitér dette innlegget Link to post
cello Svart 18.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2007 (redigert) Hei. Service ble tatt etter 10 timer, motoren har gått 16 timer nå og service skal taes hos butikk/verksted til neste sommer, det er vinterklargjøring jeg snakker om Noen lokale snakker om at jeg bør kjøre glukose gjennom kjølingen også, men i følge boka skal man sjekke plugger, grease, skifte til helt ny olje, tømme dyser osv. før man lagrer motoren til vinter. Detaljer......please Redigert 18.August.2007 av cello (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.August.2007 Del på Facebook Svart 18.August.2007 Ta service/vinterklargjøring nå og få serviceheftet stemplet og alt er i orden! Har selv en helt ny motor, Suzuki 90hk, og det er hva jeg vil gjøre! Tok 10-timers service i sommer jeg også. Tror vel at det er slik at man mister garantien hvis den aktuelle skade/feil kan tilbakeføres til manglende service, ellers ikke. Mener å ha lest dette på Forbrukerrådets hjemmeside. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Skvulpen Svart 18.August.2007 Del på Facebook Svart 18.August.2007 Noen lokale snakker om at jeg bør kjøre glukose gjennom kjølingen også Akkurat dette tror jeg er bortkastet på en påhenger, derfor er det såvidt meg bekjent ikke nevnt i en eneste håndbok for påhengere. Innenbordmotorer er noe helt annet, men kjølesystemet er ikke lukket på en påhengsmotor, så glukosen (eller andre vidundermidler) du måtte helle på, renner jo bare rett ut igjen ... Kun rent ferskvann er tingen å kjøre gjennom her! Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 18.August.2007 Del på Facebook Svart 18.August.2007 Hei. det er vinterklargjøring jeg snakker om Noen lokale snakker om at jeg bør kjøre glukose gjennom kjølingen også, men i følge boka skal man sjekke plugger, grease, skifte til helt ny olje, tømme dyser osv. før man lagrer motoren til vinter. Detaljer......please Hei, et lite tips : Sørg for at motoren er nedtiltet under vinteropplag. Kjør noen FÅ omdreininger på starteren , så du får ut den siste rest av vann i impellerhus etc. En kompis fikk problemer med frostskader på en 90hk Tohatsu for noen år siden, da det hadde stått igjen vann i systemet. Ellers ser det ut som du har fått det meste av info. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
cello Svart 19.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2007 Da sier jeg tusen takk for alle innspill. Ha en fin høst alle sammen Sitér dette innlegget Link to post
Sinus_nor Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Skjekk denne: http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/65...f1?OpenDocument Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.