Jump to content

Bytte gir fabrikant.


M/B Shanty

Recommended Posts

Holder på med litt worst case tenkning her.

 

Jeg drepte muligens mitt MS3B gear på torsdag. Etter hva jeg kan se er dette ett gir med mye problemer for noen.

 

Ett brukt gir ser ut til å være mulig og skaffe, men for en pris!

 

Ser at det finnes flere merker å velge mellom, og ser jeg på ebay kan jeg skaffe ett nytt gear i samme prisklasse som ett brukt her hjemme.

 

Men... Hva må da byttes av annet utstyr? Prøver å danne meg ett bilde av dette.

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Byttet gear for et par år siden på min motor. Det er mye som skal stemme for at det bare skal være å sette rett inn gear fra annen leverandør. Om du ringer aktuelle leverandører kan det være at det finnes et gear som går inn med et minimum av tilpasninger. Du er neppe den første som ønsker å bytte gear av denne typen.

 

Utgående flens på gear har nesten garantert annen utforming. Klemflens må sansynligvis byttes eller modifiseres.

Lengde på gearkasser kan være forskjellig. Propellaksling vil måtte skyves ut eller trekkes inn for å passe på lengde. Alternativt kappes eller byttes i ny og lengre.

Feste for gear mot motor kan være forskjellig, i så fall må svinghjulhus byttes eller modofiseres. Eventuelt må det lages en "overgang". Dette behøver ikke å være problem da det finnes SAE standarder for flens.

Inngående aksling kan vær forskjellig utformet, diameter og utforming av spor. I så fall må dempeplate på svinhjul byttes.

Er det forskjell i høyde og vinkel på utgående aksel må du heve eller senke motor. I verste fall bygge om motorfester.

Eventuell kjøling av gear vil trolig føre til modiifsering slange/rør fra kjølevannsinntak.

Blir det forskjell i utveksling bør du vurdere å bytte propell.

 

Dette er de tingene jeg kommer på i farten som kan skape problemer.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...