M/B Shanty Startet 19.August.2007 Del på Facebook Startet 19.August.2007 Holder på med litt worst case tenkning her. Jeg drepte muligens mitt MS3B gear på torsdag. Etter hva jeg kan se er dette ett gir med mye problemer for noen. Ett brukt gir ser ut til å være mulig og skaffe, men for en pris! Ser at det finnes flere merker å velge mellom, og ser jeg på ebay kan jeg skaffe ett nytt gear i samme prisklasse som ett brukt her hjemme. Men... Hva må da byttes av annet utstyr? Prøver å danne meg ett bilde av dette. Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
M/S Bastard Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 Må nok bytte adapterplate regner jeg med. Hvilken motor har du? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 Byttet gear for et par år siden på min motor. Det er mye som skal stemme for at det bare skal være å sette rett inn gear fra annen leverandør. Om du ringer aktuelle leverandører kan det være at det finnes et gear som går inn med et minimum av tilpasninger. Du er neppe den første som ønsker å bytte gear av denne typen. Utgående flens på gear har nesten garantert annen utforming. Klemflens må sansynligvis byttes eller modifiseres. Lengde på gearkasser kan være forskjellig. Propellaksling vil måtte skyves ut eller trekkes inn for å passe på lengde. Alternativt kappes eller byttes i ny og lengre. Feste for gear mot motor kan være forskjellig, i så fall må svinghjulhus byttes eller modofiseres. Eventuelt må det lages en "overgang". Dette behøver ikke å være problem da det finnes SAE standarder for flens. Inngående aksling kan vær forskjellig utformet, diameter og utforming av spor. I så fall må dempeplate på svinhjul byttes. Er det forskjell i høyde og vinkel på utgående aksel må du heve eller senke motor. I verste fall bygge om motorfester. Eventuell kjøling av gear vil trolig føre til modiifsering slange/rør fra kjølevannsinntak. Blir det forskjell i utveksling bør du vurdere å bytte propell. Dette er de tingene jeg kommer på i farten som kan skape problemer. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
M/B Shanty Svart 20.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2007 Takker for svar! Motor er Perkins 4.236 Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
Verrie Svart 8.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2007 Som Shanty har jeg i "Perlen" Perkins 4.236. Jeg fikk i dag spørsmål om hvor mye drivstoff-forbruk denne har per time. Noen som har noenlunde greit svar på dette ? Sitér dette innlegget Link to post
M/B Shanty Svart 5.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2008 Som Shanty har jeg i "Perlen" Perkins 4.236. Jeg fikk i dag spørsmål om hvor mye drivstoff-forbruk denne har per time. Noen som har noenlunde greit svar på dette ? Skal ut til Shanty å Måke snø i dag, Skal ta med verkstedboken å se om det står noe der. Alf Kåre Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.