Jump to content

hastighet på vindusviskere


Muffe

Recommended Posts

eysteinds forslag høres riktig så lurt ut. Å prøve å endre hastigheten er neppe suksess og da er intervallbryter tingen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Hos meg er det motorer med to hastigheter, kun den ene er koblet inn. Har bestilt intervallbrytere som skal kobles opp da det er irriterende med viskere som må slåes av og på hele tiden. Intervallbryterene er bestilt etter annet tips på BP, kr 149,- pr. st...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Går denne HER å bruke da?
Den bør absolutt kunne brukes siden du kan stille både intervall og pulstid men når du ikke har selvparkering vil viskerene stoppe på en eller annen tilfeldig plass hver gang.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Du MÅ ha selvparkerende. Intervallbryteren gir bare en kort puls, så sørger selvparkeringen for at viskerne tar en runde og stopper.

 

Forresten, sikker på at du ikke har selvparkerende. Ofte er det montert slik at parkeringen er satt ut av drift. Dette fordi parkering krever en ekstra kabel til viskermotoren.

 

Hmm, når du sier det, så står det en ledig "pol" på begge viskermotorene, så det er jo slettes ikke umulig.

 

Beklager at jeg stjeler litt av tråden din Muffe.

Redigert av jørn (see edit history)
Link to post
Ledig pol=selvparkerende :smiley:
Meget mulig, ja. Har merket meg at det er veldig uvanlig å koble selvparkeringen i båt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
  • 1 år senere...
Den ledige polen skal være permanent koblet til +12V. Her sitter det en bryter som stopper viskeren i parkeringsposisjon.

Jeg låner denne tråden litt.

Stusser litt over koblingsskjemaet på vindusviskerne mine. For meg ser det ut til at man må parkere viskeren vha. bryteren. Har jeg misforstått koblingsskjemaet helt???? Hva slags bryter må man ha for å få til dette i tilfelle? Eller er det slik som Ingar sier at "parkerings-polen" skal ha permanent spenning på denne viskermotoren også?

 

vindusvisker.jpg

Link to post

Ut fra hva jeg forstår er det 3 plusskontakter på skjemaet ditt. Har du til sammen 4 koplingspunkter på motoren?

 

Jeg antar at du har det, der minuskontakten (den som skal koples til "ground" eller minus) ikke er med på skjemaet.

 

Da vil jeg anta at følgende er korrekt:

 

Pluss "strøm" inn på koplingen "L" vil gi lav hastighet

Inn på "F" vil gi høy hastighet

 

Ved å ha permanent 12V på "Selfparking" vil du kunne kutte strømmen på "F" eller "L" (alt etter hvilken du bruker) og dermed vil viskeren gå til utgangsposisjon selv...

 

 

Du kan da bruke:

Enten en bryter som har 2 nivåer (med ett nivå som gir strøm til "F" og et annet som gir strøm til "L"), eller ha en bryter som gir strøm til en av dem (kun en av dem, den andre vil ikke være i bruk).

 

 

Jeg påpeker at jeg ikke vet, men antar at det er slik.. :-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Ut fra hva jeg forstår er det 3 plusskontakter på skjemaet ditt. Har du til sammen 4 koplingspunkter på motoren?

 

Jeg antar at du har det, der minuskontakten (den som skal koples til "ground" eller minus) ikke er med på skjemaet.

Jord/minus er den trekanten du ser helt til venstre på skjemaet.

Jeg håper jo at det er slik du beskriver. Det ville løst mange "problemer" for meg. Men det ser jo egentlig ikke slik ut på skjemaet.

Jeg har kjøpt motorene på Maritim. Kanskje det er noen her som har koblet disse med selvparkering, og kan fortelle hvordan det virker?

Link to post
Jord/minus er den trekanten du ser helt til venstre på skjemaet.

Seff... Jeg tolket det som en pil mtp montering, men forstår nå at det bare er trykket som er dårlig. Er jo seff tegnet for jord. (Streker under hverandre.)

 

Jeg antar fremdeles at jeg har rett, men jeg anbefaler deg å snakke med Maritim på mandag for å avklare med dem. De har alltid vært hyggelige når det gjelder svar på slike konkrete spørsmål.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Godt!

 

Det er bra når leverandører/ butikker informerer ordentlig. Kan fort bli dyrt og ubehagelig (og noen ganger farlig) når man må gjette seg frem til riktig kopling ;-)

 

Da håper jeg bare du slipper å bruke vindusviskerne noe særlig fremover :lol: :lol: :lol:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...