Muffe Startet 19.August.2007 Del på Facebook Startet 19.August.2007 Har to hastigheter på vindusviskerene i båten. Hastigheten er ganske lik på begge alternativene og kunne tenkt meg å fått redusert viskerhastighet enda mer på det "rolige" alternativet. Noen som har vært borti dette problemet før? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Har kjøpt Vetus bryterpanel for viskerene. Tror dette er noe av det kjekkeste eg har når det regner. Denne har 3 intervaller + dei 2 hastigheitene som er på viskeren. I tillegg kan du velge hvilken viskere so skal gå. Den har også knapp for spyling av rutene. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 eysteinds forslag høres riktig så lurt ut. Å prøve å endre hastigheten er neppe suksess og da er intervallbryter tingen. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Ingar Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Skal man ha intervallbryter må viskerne være selvparkerende. En annen ting er at enkle intervallbrytere ikke er å få tak i lenger siden alle biler nå har det som standard.... Antar at det Vetus panelet har 'båtpris' eysteind? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Hos meg er det motorer med to hastigheter, kun den ene er koblet inn. Har bestilt intervallbrytere som skal kobles opp da det er irriterende med viskere som må slåes av og på hele tiden. Intervallbryterene er bestilt etter annet tips på BP, kr 149,- pr. st... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
eysteind Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Tror det kostet ca 1200,- Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 (redigert) Dette lurer jeg på også. Jeg skulle gjerne hatt interval jeg å. Men har ikke selvparkerende motorer. Går denne HER å bruke da? Scroll en del ned på siden. Redigert: Og en ting til: jeg trenger ikke at pusserene skal gå fortere, bare at de går med litt forskjellig intervaler, Redigert 19.August.2007 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Du MÅ ha selvparkerende. Intervallbryteren gir bare en kort puls, så sørger selvparkeringen for at viskerne tar en runde og stopper. Forresten, sikker på at du ikke har selvparkerende. Ofte er det montert slik at parkeringen er satt ut av drift. Dette fordi parkering krever en ekstra kabel til viskermotoren. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Går denne HER å bruke da?Den bør absolutt kunne brukes siden du kan stille både intervall og pulstid men når du ikke har selvparkering vil viskerene stoppe på en eller annen tilfeldig plass hver gang. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
jørn Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 (redigert) ok. Men det er vell bare for at de ikke skal parkere midt i synsfeltet ikke sant Ingar? Men spiller ikke noe rolle for meg om de stopper midt på ruten for den slags skyld. oj der kom det et raskt svar fra SveinHa gitt Redigert 19.August.2007 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 (redigert) Du MÅ ha selvparkerende. Intervallbryteren gir bare en kort puls, så sørger selvparkeringen for at viskerne tar en runde og stopper. Forresten, sikker på at du ikke har selvparkerende. Ofte er det montert slik at parkeringen er satt ut av drift. Dette fordi parkering krever en ekstra kabel til viskermotoren. Hmm, når du sier det, så står det en ledig "pol" på begge viskermotorene, så det er jo slettes ikke umulig. Beklager at jeg stjeler litt av tråden din Muffe. Redigert 19.August.2007 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Ledig pol=selvparkerende Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Ledig pol=selvparkerende Meget mulig, ja. Har merket meg at det er veldig uvanlig å koble selvparkeringen i båt. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
jørn Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 Skal den ledige polen bare ha 12v rett inn da eller? Ingen som har koblingsskjema liggende vell?? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 Den ledige polen skal være permanent koblet til +12V. Her sitter det en bryter som stopper viskeren i parkeringsposisjon. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 Må bare spørre litt jeg også da. Om man kobler på den ledige polen, og dermed aktiverer selvparkeringen, betyr det at man enten må montere intervallbryter, ELLER selv må bryte strømmen og slå på bryter igjen manuelt sjøl for hver gang ruta må trekkes over? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Ingar Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 Det stemmer, det er en ren mekanisk funksjon, og det eneste den gjør er å sørge for at de parkerer på samme sted når man slår dem av. En intervallbryter gir en kort puls på den andre polen slik at viskerne kommer igang. Sitér dette innlegget Link to post
AtleL Svart 13.September.2008 Del på Facebook Svart 13.September.2008 Den ledige polen skal være permanent koblet til +12V. Her sitter det en bryter som stopper viskeren i parkeringsposisjon. Jeg låner denne tråden litt. Stusser litt over koblingsskjemaet på vindusviskerne mine. For meg ser det ut til at man må parkere viskeren vha. bryteren. Har jeg misforstått koblingsskjemaet helt???? Hva slags bryter må man ha for å få til dette i tilfelle? Eller er det slik som Ingar sier at "parkerings-polen" skal ha permanent spenning på denne viskermotoren også? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 13.September.2008 Del på Facebook Svart 13.September.2008 Ut fra hva jeg forstår er det 3 plusskontakter på skjemaet ditt. Har du til sammen 4 koplingspunkter på motoren? Jeg antar at du har det, der minuskontakten (den som skal koples til "ground" eller minus) ikke er med på skjemaet. Da vil jeg anta at følgende er korrekt: Pluss "strøm" inn på koplingen "L" vil gi lav hastighet Inn på "F" vil gi høy hastighet Ved å ha permanent 12V på "Selfparking" vil du kunne kutte strømmen på "F" eller "L" (alt etter hvilken du bruker) og dermed vil viskeren gå til utgangsposisjon selv... Du kan da bruke: Enten en bryter som har 2 nivåer (med ett nivå som gir strøm til "F" og et annet som gir strøm til "L"), eller ha en bryter som gir strøm til en av dem (kun en av dem, den andre vil ikke være i bruk). Jeg påpeker at jeg ikke vet, men antar at det er slik.. :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
AtleL Svart 13.September.2008 Del på Facebook Svart 13.September.2008 Ut fra hva jeg forstår er det 3 plusskontakter på skjemaet ditt. Har du til sammen 4 koplingspunkter på motoren? Jeg antar at du har det, der minuskontakten (den som skal koples til "ground" eller minus) ikke er med på skjemaet. Jord/minus er den trekanten du ser helt til venstre på skjemaet. Jeg håper jo at det er slik du beskriver. Det ville løst mange "problemer" for meg. Men det ser jo egentlig ikke slik ut på skjemaet. Jeg har kjøpt motorene på Maritim. Kanskje det er noen her som har koblet disse med selvparkering, og kan fortelle hvordan det virker? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 13.September.2008 Del på Facebook Svart 13.September.2008 Jord/minus er den trekanten du ser helt til venstre på skjemaet. Seff... Jeg tolket det som en pil mtp montering, men forstår nå at det bare er trykket som er dårlig. Er jo seff tegnet for jord. (Streker under hverandre.) Jeg antar fremdeles at jeg har rett, men jeg anbefaler deg å snakke med Maritim på mandag for å avklare med dem. De har alltid vært hyggelige når det gjelder svar på slike konkrete spørsmål. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
AtleL Svart 15.September.2008 Del på Facebook Svart 15.September.2008 Du har rett! Jeg fikk et annet koblingsskjema fra Maritim i dag (som var forståelig!). Selvparkeringen skal ha konstant 12V. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 15.September.2008 Del på Facebook Svart 15.September.2008 Godt! Det er bra når leverandører/ butikker informerer ordentlig. Kan fort bli dyrt og ubehagelig (og noen ganger farlig) når man må gjette seg frem til riktig kopling ;-) Da håper jeg bare du slipper å bruke vindusviskerne noe særlig fremover :lol: Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
AtleL Svart 15.September.2008 Del på Facebook Svart 15.September.2008 Ingen fare. Båten ligger på land, og har gjort det i hele sommer.......... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.