Jump to content

Sertifikat


sailor

Recommended Posts

Hmm...dette var jo meget interessant! Stod det noe om dette får tilbakevirkende kraft slik at vi må på skolebenken? Eller er dette noe ungdomen event. må gjennom?

 

Det raste jo en debatt om dette for noen år siden mellom Praktisk Båtliv, Båtmagasinet og KNBF. Det gikk hardt for seg siden PBL var for sertifikat og de andre mot. Tror til og med debatten mellom bladene endte opp i Pressens faglige utvalg  :seeya:

 

Den gang husker jeg at jeg var virkelig sur på KNBF og BM for måten de mobbet PBL på. Selv er jeg i tvil om jeg er for sertifikat men har de senere årene hellt mer og mer mot at jeg er for dette. Synes det artig at KNBF nå også har byttet standpunkt med tanke på hvor harde de var mot PBL.

 

Nok om det....ville jo vært artig om et slikt krav kom fra EU. Tipper mange av de som er mot seritifikat også er for EU....

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Dette skrev KNBF i oktober i år:

 

Obligatorisk båtførerbevis for 16-åringer fra 2004?

Etter en versting-sommer når det gjelder uvettig adferd på sjøen har Sakkyndig råd for fritidsbåter enstemmig anbefalt for Sjøfartsdirektoratet at det innføres obligatorisk båtførerbevis, etter modell av mopedsertifikatet, for alle som fyller 16 år etter 1. januar 2004.

 

Kravet til båtførerbevis vil gjelde for føring av fritidsbåt som er lengre enn 8 meter, har motor på over 10 hk eller som kan oppnå en fart på mer enn 10 knop. Anbefalingen er i overensstemmelse med et forslag som bl.a. KNBF la frem for rådet.

Rådet diskuterte også behovet for et obligatorisk båtførerbevis basert på båtens størrelse og fart. Det er grunn til å tro at et slikt krav vil tvinge seg frem før eller siden, men rådet valgte foreløpig å slutte seg til en formulering om at det bør være en målsetting at alle førere av fritidsbåter tilegner seg kompetanse minst tilsvarende kravet til båtførerprøven.

Det er mulig at det kan være et alternativ å innføre obligatorisk båtførerbevis for alle førere av fritidsbåter, men at Kongelig Norsk Båtforbund og Norges Seilforbund delegeres myndighet fra Sjøfartsdirektoratet til å utstede båtførerbevis til båtfolk som kan dokumentere at de har ført og/eller eiet fritidsbåt i minst 5 år. Derved kan det finnes en løsning på problemet med at en hver over 16 år kan føre en fritidsbåt på inntil 15 meter og med et ubegrenset antall hestekrefter uten å ha de nødvendige kunnskaper om sjøens lover og regler. Samtidig unngår man å belaste erfarne båtfolk med en formalitet som har som målsetting å løse et problem som kun gjelder et mindretall.

Det siste ordet er trolig ikke sagt i denne saken. Både Sjøfartsdirektoratet og Sakkyndig råd for fritidsbåter vil arbeide videre med å finne frem til hensiktsmessige løsninger.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Som et lite innspill på innlegget til Lars:

Det med de som har før/eid en fritidsbåt er nødvendigvis ikke i ensbetydende med at de faktisk er skikket til å føre en båt sikkert. Det er en del som knaptnokk vet hvor mange propeller båten dems har.

 

Jeg synes at for folk som har ført en båt i minst 5 år skal man likevel avlegge en form for prøve. En slik prøve skal være gratis og det bør ikke være krav til  kursing først.  For de som er erfarne båtbrukere og kan litt basic navigasjon bør da denne testen ikke være noe problem.  VHF bør også være endel av et båtførersertifikat.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...