Jump to content

Planebrett på snekka?


Hanto

Recommended Posts

Hei! jeg er på jakt etter erfaringer på planebrett/flaps og rormonterte "vinger" på snekker.

Jeg har en Hanto 22" med en 22hk Yanmar 1980 mod. Problemet er at jeg ikke får utnyttet

mer enn halvparten av motorkreftene pga at hekken graver seg ned.

Jeg har sett i originalbrosjyren på båten at den skal gå 8-9 knop med planebrett og 25hk.

Jeg har pratet med båtbyggeren (Elwaro boat) angående originalt planebrett, men formene til

dette gikk med i brannen de hadde i høst.

Derfor så lurer jeg på å montere vinger på roret i stedenfor.

Jeg har sett at mange snekker har dette, men hvor mye hjelper det? :confused:

Håper noen kan hjelpe meg!!!!!

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noe erfaring med den aktuelle båttype, men jeg liker IKKE disse flaps på ror. Det er jo ikke få kilo der bliver løftet ved hjelp av disse flaps, og rorhylsen er ikke laget med tanke på å løfte båten.

Det kan ikke være så vanskelig å lage en platform uten form. Båtbygeren må jo vite litt om størrelse og hva vinkel platformen skal ha'. Eller det må gå ann å finne en ligende eller lik båt som du kan spionerer litt på. Selve platformen kan du lage av en 15 - 18 mm. finerplate, som blir påført 4 -5 lag med glasfiber og topcoat.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Kjenner ikke Hanto'en, men jeg forstår deg dit at den har vært levert med "flaps" på hekken og ikke på roret. Vil derfor som Jensen_fra_Vest være sketpisk til å montere "flaps" på roret.

 

Men dersom det hadde vært en original løsning slik det er på min Saga27, ville jeg forsøkt det. Selv etter 17 år er det ikke blitt noe slark i opphenget av roret. "Flaps'en" på min Saga27 kan justeres 6-7cm i høyden, og det utgjør en løfting av hekken på vel 10cm fra øvre til nedre stilling. Men farten øker neppe mer enn en halv knop.

 

Bilde

"Flaps" på Saga27.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Om du lager en flaps selv, så kan du jo tenke deg at det skal være en forlengelse av skroget på båten.  

Problemet er vel at flaps helst trengs på båter som har en "gammeldags" snekkeform på undervannsskroget, og da er det ikke lett å plassere flapsene som en forlengelse av skroget. Mer moderne snekker har tilnærmet halvplanerskrog, og der er vel kanskje flaps unødvendig.
Link to post
Share on other sites

Problemet er vel at flaps helst trengs på båter som har en "gammeldags" snekkeform på undervannsskroget, og da er det ikke lett å plassere flapsene som en forlengelse av skroget. Mer moderne snekker har tilnærmet halvplanerskrog, og der er vel kanskje flaps unødvendig.

Det er noe i det! Har sett andre hantoer MED originalt planebrett, dette er bøyd der hvor det

festes til båten, dette for å få en flens mot båten. Den har også utskjæring til rorakslingen og det er dessuten også inspeksjonsluke ned til propellen på båten min, så da må jeg jo også ha et slags hull i planebrettet for å kunne nå propellen.

Mht flaps på ror, jeg kunne vel få en båtmekaniker til å vurdere styrken i roret/hylse?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...