Crescent 535 HT Startet 21.August.2007 Del på Facebook Startet 21.August.2007 Båtens forrige eier pusset ned hele innredningen i cockpit. Men han pusset ikke nok! Så da han lakket over på nytt, ble det ikke så veldig pent. Flammete og ujevn farge. Det jeg lurer på er følgende: Det er sikkert ikke så mange år til innredningen må byttes ut. Jeg er ikke så glad i å pusse, men ønsker en finish som er sånn noenlunde. For å spare arbeid har jeg vurdert å male benker, pentry o.l. i f.eks. hvitt. Detaljer som lister og skuffefronter/skap beholdes i lakkert trefinish. Tror folket dette blir helt rart, eller kan det bli bra? Er det noen som har gjort noe lignende? Sitér dette innlegget Link to post
Crescent 535 HT Svart 21.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2007 Kom igjen! Jeg tåler litt synsing. Blir det dritstygt? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 Synsing kan du godt få: Ja jeg tror det blir stygt. Passer ikke med maling i en nidelv 24. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 Bruk varmepistol på lakken og den kommer av lekende lett. Da sitter du igjen med minimalt med pussing. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 For å spare arbeid har jeg vurdert å male benker, pentry o.l. i f.eks. hvitt. Detaljer som lister og skuffefronter/skap beholdes i lakkert trefinish. Tror folket dette blir helt rart, eller kan det bli bra? Er det noen som har gjort noe lignende? Slikt er med på halvere verdien på båten din.. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 Nidelvmisshandling! Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
VO`n Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 Blir litt overkill med hvit maling... Må vel være penere å la det være som det er fremfor å kline hvitmaling på innredningen....? Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 Når du har fått vekk lakken pusser du pent med papir,og så smører du på Hempel teak olje med farge piggmenter blir bra hvis du har teak da.Jeg brukte dette ble meget fornøyd lakkerte etterpå volla MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Sjarles Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 Det er sikkert ikke så mange år til innredningen må byttes ut. Jeg er ikke så glad i å pusse, men ønsker en finish som er sånn noenlunde. Hvis du likevel kommer til å skifte ut innredningen om få år, vil vel poenget for deg være å få til en finish som du selv (og evnt. andre faste brukere av båten ) kan trives med inntil videre. Jeg har selv en Nidelv 24 og har nok noe vanskeligheter med å se for meg teakflatene hvitmalte På den annen side; velger du tross alle advarsler å male innredningen nå, vil du om noen år kunne få en gedigen opptur når du hiver alt ut av båten for å gi plass til nylakkerte teakflater For to år siden rev jeg selv ut alle benkene bak i cocpiten og brukte dem som mal til å sage ut nye flater. Er heldig og har en frue som (i alle fall da) fant seg tilrette med olje- og lakkarbeid. Brukte en del arbeidstimer alt i alt fra demontering av gammelt til montering av nytt, men likevel en overkommelig jobb Sitér dette innlegget Min blogg på baatplassen. Link to post
Crescent 535 HT Svart 22.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2007 (redigert) Nidelvmisshandling! Hehe! Det var vel det jeg tenkte! Det blir vel litt rart. Vil jo ikke mishandle min kjære Nidelv. Takk for tilbakemeldinger. Lakk lar seg altså lettere fjerne med en varmluftpistol? Skraper man den vekk da? Jeg har vel ikke teakinnredning? Det er den originale som sitter der. Båten er fra 1981. Hva tror dere den er laget av? Redigert 22.August.2007 av Jostein_Nidelv 24 '81 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/B Shanty Svart 22.August.2007 Del på Facebook Svart 22.August.2007 Jeg har fjernet all lakk med varme pistol og sparkelspade på båten min. Skreller da av lakken. Legg sparkelspaden + - 45 grader mot flaten som skal renses. varm opp lakken og skyd sparkelspaden fremover. når du finner riktig vinkel og hastighet på forflyttningen går det lekende lett og fjerne lakken. Skrellet en side av overbygget på bildet på 1,5 timer inkl. 2 røyk og en kaffe. Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
Ludde Svart 22.August.2007 Del på Facebook Svart 22.August.2007 Jeg har vel ikke teakinnredning? Det er den originale som sitter der. Båten er fra 1981. Hva tror dere den er laget av? Regner med at der er samme innredningsmateriale som var i min Nidelv 24, og dvs. tynn finer på vannfast kryssfiner. Jeg pusset dette forsiktig ned, da overflatefineren er veldig tynn, og tåler ikke mye sliping. Deretter lakket jeg med en oljelakk, tilsatt litt oljebeis i farge Burmateak. Det ble noe mørkere enn originalt, men jevnt og fint, og dersom du legger på et par strøk med ren lakk etterpå, får du et glimrende resultat. Husk på at dersom du vil være sikker på at dette skal holde seg, skal overflatene etterbehandles med teakolje. Oljen trekker inn i lakken der det eventuelt finnes mindre hull i lakkfilmen, og hindrer inntregning av vann, med lyse flekker som resultat. Lykke til Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Taco Svart 22.August.2007 Del på Facebook Svart 22.August.2007 HEI! Jeg har en N24 77-mod og der er det mahognyfinér på utedelen og teak inne i kabinen. Bruk varmepistol, men føl deg frem med hensyn til avstanden og varmen!!!! For varmt/nære vil resultere i brente flekker og det er jo ikke noe pent. Pass også på når du sliper - finérlaget bare et par mm tykt! Sitér dette innlegget Link to post
M/B Shanty Svart 22.August.2007 Del på Facebook Svart 22.August.2007 Husk på at dersom du vil være sikker på at dette skal holde seg, skal overflatene etterbehandles med teakolje. Oljen trekker inn i lakken der det eventuelt finnes mindre hull i lakkfilmen, og hindrer inntregning av vann, med lyse flekker som resultat. Lykke til Dette var nytt for meg, vil ikke da oljen føre til at lakken slipper fra innsiden?? Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
Ludde Svart 22.August.2007 Del på Facebook Svart 22.August.2007 Nei, påfør tynt med teakolje, og poler etter. Som sagt bare for å tette eventuelle hull i lakkskjiktet, og oljen trenger ikke inn på baksiden med mindre det er større områder hvor lakken ikke sitter til underlaget. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Crescent 535 HT Svart 22.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2007 Takk for gode råd. Hvilke lakkmerker brukes (som finnes på en vanlig malerforretning)? Jeg trenger ikke noe high tech, bare en rimelig lakk/olje som fungerer greit. Sitér dette innlegget Link to post
Sjarles Svart 22.August.2007 Del på Facebook Svart 22.August.2007 Selv har jeg brukt Jotun Penguin Clipper I (olje) og Clipper II (lakk) og er godt fornøyd. Disse finner du overalt hvor de selger maling eller båtutstyr, men jeg innbiller meg at det sikkert finnes billigere alternativ. Mener det er teakfiner som var originalt i min Nidelv (ble litt usikker når jeg ser Taco sier han hadde mahognyfiner) Det var i alle fall teakfiner jeg brukte når jeg laget ny innredning. Sitér dette innlegget Min blogg på baatplassen. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.