Jump to content

Sjekke maks ruseturtall på dieselmotor, er det skadelig?


Kiwi

Recommended Posts

Jeg har problemer med å oppnå fullt turtall på min VP 40B motor, og har vært i kontakt med et service verksted for om mulig å få noen tips. Er rimelig sikker på at det ikke er propellen som er problemet, siden jeg hadde samme problemet med en vesentlig lettere propell (har nå 16x17, forsøkte tidligere en 15x15 propell). De har bedt meg om å kjøre på full gass på i fri, slik at jeg kan se hvilket turtall jeg da oppnår. Men, jeg må innrømme at tanken skremmer meg litt. Er det ikke slik at en dieselmotor skal ha en form for motstand? Risikerer jeg å kjøre i filler motoren med full gass i fri?

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Det høres litt brutalt ut, men er visttnok greitt - har hørt flere si at det er lurt å ha motoren skikkelig varm slik at smøring og alt er på plass.

 

På min motor er rusningsturtall oppgitt sammen med vanlig maksturtall ved gange. Min motor (4LHA-HTE) er oppgitt til maksturtall under gange på 3300, men jeg kan ruse den til 3800. Den er justert slik at om jeg setter "klampen i bånn i fri" så stopper det på 3800. Dette turtallet(som jo er uavhengig av propellen) blir visstnok stillt inn ganske nøyaktig fra fabrikk, og kan brukes for å sjekke turtellerens nøyaktighet.

 

Videre så får jeg vel også nevne at jeg hørte en med Volvo som gjorde denne øvelsen ... det gikk .. ikke bra. Så ble det diskutert i det vide og det brede OM det egentlig da hadde værrt noe galt i utgangspunktet - eller om motoren ikke var varm nok - eller om Volvoer rett og slett ikke tålte denslags.

 

Jeg gjorde øvelsen med min nye Jalmar - og den likte det !

 

-koh :seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei Jørn !

 

Det er ikke meningen at den skal gå like fort med belastning - du må sjekke hva som er oppgitt maksturtall under gange. Stemmer ikke dette, er neste spørsmål om det har vært slik bestandig - har det det, kan det være snakk om dimensjonering av propell. Har den gått fortere før, kan det være et eller annet som har skjedd, og her er det mange muligheter. Er det turbo på motoren, er vel det et greit sted å starte.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer opp i 3200omr når jeg ruser, men bare 2900omr når jeg belaster. Hva kan det være for noe tro?

 

Høres ganske så riktig ut hvist dette er under fullt pådrag under gange ..har hørt at det er ganske optimalt med et tap av ca 300 omdr/min i forhold til riktig valg av propell / ytelsegrad så tror nok du skal være veldig godt fornøyd... :seeya:

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Når du tar EU-kontroll på dieselbilen din, blir CO målt på maks turtall, varmkjørt motor så klart, motoren skal tåle det, annerledes med en bensiner trur eg, hadde aldri turt å ruse en bensiner opp på maks turtall uten motstand, og holde den der.

- Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang....

Link to post
Share on other sites

Alle (?) dieselmaskiner har vel en rusningssperre. For ellers vil den bare øke turtallet i nøytral til den raser. Synes det høres brutalt ut med fullt turtall uten belastning. Men, gjennomvarm motor og kun kort stund er kanskje ikke så farlig. Det høres kanskje værre ut enn det faktisk er for motoren.

 

Mvh. BEG

Redigert av BEG (see edit history)

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Samtlige filtere er byttet: Luftfilter, grovfilter og finfilter. Har i tillegg åpnet mannlokket i tanken for å sjekke om silen på sugerøret var tett - men der var det ingen sil, gitt.....

 

Kan det være dieselpumpa som har sett sine bedre dager? Noen enkel måte å få sjekket dette?

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

ikke noen som helst problem å ruse til fullt turtall i fri.

hvilket turtall får du med belastning da??

trur det sitter sil i fødepumpa på denne,

fødepumpa kan også ha blitt slapp igjennom årene.

jeg har liten tru på dieselpumpe,

er allt annet i orden vil jeg tatt en kompresjonstest før deler blir byttet på måfå

Link to post
Share on other sites

Her er det jo litt sunt folkevett som til når man spør et slikt spørsmål.

Har du en 25-30 års gammel dieselmotor så er det litt forskjell, mot en eske ny med elektronisk styring.

Pakninger, veivlager, ventiler har som regel dratt på endel timer.

Selv kjører jeg en test med "tom", nyutsatt båt hvert år med belastning.

Mens den er nyservet, med nye filtre ovs for å se om turtallet er ok.

Ellers mener jeg at gamle motorer ikke bør "tukles" med uten at det er noe galt. De fleste blir skrudd i stykker.

Gammel motor er gammel motor, det er mange turtellere er ikke nøyaktige heller, som bør sjekkes med ekstern teller før man begynner feilsøking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...