Kiwi Startet 21.August.2007 Del på Facebook Startet 21.August.2007 Jeg har problemer med å oppnå fullt turtall på min VP 40B motor, og har vært i kontakt med et service verksted for om mulig å få noen tips. Er rimelig sikker på at det ikke er propellen som er problemet, siden jeg hadde samme problemet med en vesentlig lettere propell (har nå 16x17, forsøkte tidligere en 15x15 propell). De har bedt meg om å kjøre på full gass på i fri, slik at jeg kan se hvilket turtall jeg da oppnår. Men, jeg må innrømme at tanken skremmer meg litt. Er det ikke slik at en dieselmotor skal ha en form for motstand? Risikerer jeg å kjøre i filler motoren med full gass i fri? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 Det er ikke noe problem, men motoren bør være varm først. Prøvde dette på min AQAD 31 også for å sjekke turtallet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tiriltoppen Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 Hei ville ha sjekket intercooler og gjort denne skikkelig ren,kjøpte en tamd40b ifjor og forrige eier hadde mistet 300omdr.Tok ut elemente i intercooleren og rengjorde dette.Fikk da fullt turtall og har ikke hatt problemer i år Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
koh Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 Hei ! Det høres litt brutalt ut, men er visttnok greitt - har hørt flere si at det er lurt å ha motoren skikkelig varm slik at smøring og alt er på plass. På min motor er rusningsturtall oppgitt sammen med vanlig maksturtall ved gange. Min motor (4LHA-HTE) er oppgitt til maksturtall under gange på 3300, men jeg kan ruse den til 3800. Den er justert slik at om jeg setter "klampen i bånn i fri" så stopper det på 3800. Dette turtallet(som jo er uavhengig av propellen) blir visstnok stillt inn ganske nøyaktig fra fabrikk, og kan brukes for å sjekke turtellerens nøyaktighet. Videre så får jeg vel også nevne at jeg hørte en med Volvo som gjorde denne øvelsen ... det gikk .. ikke bra. Så ble det diskutert i det vide og det brede OM det egentlig da hadde værrt noe galt i utgangspunktet - eller om motoren ikke var varm nok - eller om Volvoer rett og slett ikke tålte denslags. Jeg gjorde øvelsen med min nye Jalmar - og den likte det ! -koh Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 Jeg testa dette på vår yanmar 3gmd også. Kjørte motoren god og var for så å ruse denn. Jeg kommer opp i 3200omr når jeg ruser, men bare 2900omr når jeg belaster. Hva kan det være for noe tro? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
koh Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 Hei Jørn ! Det er ikke meningen at den skal gå like fort med belastning - du må sjekke hva som er oppgitt maksturtall under gange. Stemmer ikke dette, er neste spørsmål om det har vært slik bestandig - har det det, kan det være snakk om dimensjonering av propell. Har den gått fortere før, kan det være et eller annet som har skjedd, og her er det mange muligheter. Er det turbo på motoren, er vel det et greit sted å starte. -koh Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 (redigert) Jeg kommer opp i 3200omr når jeg ruser, men bare 2900omr når jeg belaster. Hva kan det være for noe tro? Høres ganske så riktig ut hvist dette er under fullt pådrag under gange ..har hørt at det er ganske optimalt med et tap av ca 300 omdr/min i forhold til riktig valg av propell / ytelsegrad så tror nok du skal være veldig godt fornøyd... Redigert 21.August.2007 av LALUNA (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Leidulf Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 Når du tar EU-kontroll på dieselbilen din, blir CO målt på maks turtall, varmkjørt motor så klart, motoren skal tåle det, annerledes med en bensiner trur eg, hadde aldri turt å ruse en bensiner opp på maks turtall uten motstand, og holde den der. Sitér dette innlegget - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post Share on other sites More sharing options...
BEG Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 (redigert) Alle (?) dieselmaskiner har vel en rusningssperre. For ellers vil den bare øke turtallet i nøytral til den raser. Synes det høres brutalt ut med fullt turtall uten belastning. Men, gjennomvarm motor og kun kort stund er kanskje ikke så farlig. Det høres kanskje værre ut enn det faktisk er for motoren. Mvh. BEG Redigert 21.August.2007 av BEG (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 22.August.2007 Del på Facebook Svart 22.August.2007 Motoren er oppgitt til 3500 max omr så jeg mangler jo litt da. Turbo har jeg ikke på snekkemotoren gitt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ola_dunk Svart 22.August.2007 Del på Facebook Svart 22.August.2007 Jeg testa dette på vår yanmar 3gmd også. Kjørte motoren god og var for så å ruse denn. Jeg kommer opp i 3200omr når jeg ruser, men bare 2900omr når jeg belaster. Hva kan det være for noe tro? Det er helt normalt at turtallet er lavere ved belastning ..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ola_dunk Svart 22.August.2007 Del på Facebook Svart 22.August.2007 (redigert) Har du sjekket at diesel filtrene ikke er tett luftfilteret ikke er tett (ta det ut og prøv uten .... Redigert 22.August.2007 av ola_dunk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kiwi Svart 22.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2007 Samtlige filtere er byttet: Luftfilter, grovfilter og finfilter. Har i tillegg åpnet mannlokket i tanken for å sjekke om silen på sugerøret var tett - men der var det ingen sil, gitt..... Kan det være dieselpumpa som har sett sine bedre dager? Noen enkel måte å få sjekket dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ola_dunk Svart 22.August.2007 Del på Facebook Svart 22.August.2007 (redigert) Tror ikke det .. Kansje dysene trenger en rens/justering........ den suger ikke falsk luft fra slangene eller filtersatsen ..? Hva turtall oppnår du på fult når den er i fri ? Hva turtall oppnår du ved belastning ? Hva turtall hadde du før ? Redigert 22.August.2007 av ola_dunk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Divemaster Svart 22.August.2007 Del på Facebook Svart 22.August.2007 Sjekk eksosbendet ..... der hvor kjølevannet treffer eksosen ... ofte mye oppbygging av rust der som gjør at mottrykket i eksosen blir for stort... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post Share on other sites More sharing options...
prin435 Svart 22.August.2007 Del på Facebook Svart 22.August.2007 (redigert) For noen år siden hadde vi en Scand Baltic med VP 40B motor. Med belastning klarte den 3700 rpm. Fikk høre av en Volvo mekaniker at de ikke burde kjøres lenge på det turtallet, men at 3400 rpm var et mer passelig turtall over lengre tid. Redigert 22.August.2007 av prin435 (see edit history) Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post Share on other sites More sharing options...
Dianafyren Svart 11.Desember.2011 Del på Facebook Svart 11.Desember.2011 jeg har 3300 på maks turtall under belastning på min Yanmar 3GMD sp synes 2900 var litt snaut jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 11.Desember.2011 Del på Facebook Svart 11.Desember.2011 Jeg ville ALDRI prøve fullt ruseturtall på noen av mine motorer, dvs. full gass uten belastning, uavhengig av hva en mekaniker måtte foreslå. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Dianafyren Svart 11.Desember.2011 Del på Facebook Svart 11.Desember.2011 jeg har bare prøvd med belastning og gi bånn pinne så ville ikke gjort det jeg heller Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 11.Desember.2011 Del på Facebook Svart 11.Desember.2011 Alle dieselbiler må gjennom dette 2.hvert år. (PKK, opasitetsmåling) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøga Svart 11.Desember.2011 Del på Facebook Svart 11.Desember.2011 ikke noen som helst problem å ruse til fullt turtall i fri. hvilket turtall får du med belastning da?? trur det sitter sil i fødepumpa på denne, fødepumpa kan også ha blitt slapp igjennom årene. jeg har liten tru på dieselpumpe, er allt annet i orden vil jeg tatt en kompresjonstest før deler blir byttet på måfå Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seasu Svart 11.Desember.2011 Del på Facebook Svart 11.Desember.2011 Her er det jo litt sunt folkevett som til når man spør et slikt spørsmål. Har du en 25-30 års gammel dieselmotor så er det litt forskjell, mot en eske ny med elektronisk styring. Pakninger, veivlager, ventiler har som regel dratt på endel timer. Selv kjører jeg en test med "tom", nyutsatt båt hvert år med belastning. Mens den er nyservet, med nye filtre ovs for å se om turtallet er ok. Ellers mener jeg at gamle motorer ikke bør "tukles" med uten at det er noe galt. De fleste blir skrudd i stykker. Gammel motor er gammel motor, det er mange turtellere er ikke nøyaktige heller, som bør sjekkes med ekstern teller før man begynner feilsøking. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.