knutza Startet 21.August.2007 Del på Facebook Startet 21.August.2007 Er det noen som har ettermontert seildrev på eldre seilbåt? Har i dag en motor med fast aksling. Skal bytte motor, aksling og propell. Kan ikke montere inn motor på den gamle akslingen da ville motoren stått inni salongen. Har idag noen hydrauliske greier. Har mest lyst til å røske bort hele greia og sette inn seildrev. Kunne tenke meg å høre om noen har erfaring med å ettermontere motor med seildrev. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 Det er en b31 her i havna som har ettermontert seildrev. Tror ikke det bød på spesielle problemer. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Allan E Svart 22.August.2007 Del på Facebook Svart 22.August.2007 En kamerat satte inn ny motor med seildrev i en Albin Delta. Deltan hadde strak aksel tidligere. Jobben gikk greit den. Tror ikke at han fikk spesielle problemer. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 22.August.2007 Del på Facebook Svart 22.August.2007 (redigert) Hydraulisk overføring mellom motor og propell? Er det motoren eller den hydrauliske driften som er problemet? Er motoren en VP MD17? Redigert 22.August.2007 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 22.August.2007 Del på Facebook Svart 22.August.2007 Har du eventuelt tenkt å gjøre det selv? Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 22.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2007 (redigert) Jeg har hydraulisk overføring fra motor til propell. Motoren har tatt kvelden, men det hydrauliske systemet har fungert bra. Problemet er alderen på greiene, hele anlegget er fra 1979. Har lyst på noe som man kan stole på. Motoren er på 7 HK, så det har vært lite "power" i motstrøm. Motoren er av typen Faryman og hydraulikk anlegget er noen Svenske greier. Jeg hadde tenkt å gjøre jobben selv. Jeg har ikke noen særlig erfaring med båtmotorer, men har jobbet med biler og motorer i mange år. Redigert 22.August.2007 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 23.August.2007 Del på Facebook Svart 23.August.2007 Hei Eg har ikkje erfaring med dette, men har skifta membran på seglbåtdrev to ganger, og hatt to båtar med seglbåtdrev. Det er lettare å innstallera motor med seglbåtdrev enn motor med rett aksling. Dette fordi du slepp problem med avretting av motor og aksling. Dette er ikkje særleg "motorarbeid", men glasfiberarbeid (forutsatt at båten er av glasfiber. Du får kjøpt ferdige fundament (ser ut som eit åttetal) som du plastrar fast. Dette arbeidet bør ikkje vera vanskeleg for ein normalt nevenyttig person. Membranen må skiftast kvart 8-10 år. Det er lettare på Yanmar enn VP. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.