Jump to content

Montere seildrev

knutza

Recommended Posts

Er det noen som har ettermontert seildrev på eldre seilbåt? Har i dag en motor med fast aksling. Skal bytte motor, aksling og propell. Kan ikke montere inn motor på den gamle akslingen da ville motoren stått inni salongen. Har idag noen hydrauliske greier. Har mest lyst til å røske bort hele greia og sette inn seildrev. Kunne tenke meg å høre om noen har erfaring med å ettermontere motor med seildrev. :eek:

Jeg har hydraulisk overføring fra motor til propell. Motoren har tatt kvelden, men det hydrauliske systemet har fungert bra. Problemet er alderen på greiene, hele anlegget er fra 1979. Har lyst på noe som man kan stole på. Motoren er på 7 HK, så det har vært lite "power" i motstrøm. Motoren er av typen Faryman og hydraulikk anlegget er noen Svenske greier. Jeg hadde tenkt å gjøre jobben selv. Jeg har ikke noen særlig erfaring med båtmotorer, men har jobbet med biler og motorer i mange år.

Redigert av knutza (see edit history)

Hei

Eg har ikkje erfaring med dette, men har skifta membran på seglbåtdrev to ganger, og hatt to båtar med seglbåtdrev.

Det er lettare å innstallera motor med seglbåtdrev enn motor med rett aksling. Dette fordi du slepp problem med avretting av motor og aksling.

Dette er ikkje særleg "motorarbeid", men glasfiberarbeid (forutsatt at båten er av glasfiber. Du får kjøpt ferdige fundament (ser ut som eit åttetal) som du plastrar fast. Dette arbeidet bør ikkje vera vanskeleg for ein normalt nevenyttig person.

Membranen må skiftast kvart 8-10 år. Det er lettare på Yanmar enn VP.

Ask

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...