Jump to content

Wesling, erfaringer?


drifter

Recommended Posts

Hadde en wesling 16 en gang i tiden. Var en kjempebåt. Meget stødig pga den vannkanalen som går i bunnen på den.

Min sprakk litt i akterspeilet, så dette måtte forsterkes.

jeg ville vert litt observang på "tunellen" som vannet ligger i. dette er et område som er vanskelig å komme til, og på mange båter har dette aldrig vert skikkelig kontrollert og rengjort.

Jeg hadde 70Hk på den, og mener den gikk ca 35knop+ med stålpropell. men tror i hvertfal du må ha minimum 50 Hk på den. mener det er kort stamme, men husker ikke helt. Håper du får fatt i et godt eksemplar.

Link to post
Share on other sites

Den skal ha lang stamme. Motorstørrelse avhenger av bruksområde, kjører du mest alene så er kanskje 50hk nok, ellers vil jeg anbefale 60-70hk eller mer, avhengig av hvor mye fart du ønsker.

 

Har en 60hk Yamaha på vår, gjør 31-33knop på GPS, drar fint opp tunge personer på vannski og får den i plan med 8stk ombord. (Har lyst på en 90hk Yamaha på hekken da...)

Vi har hatt skade i akterspeilet på vår etter grunnstøting, fikk det reparert i fjor. Tror nok at konstruksjonen med vannballast tunell svekker akterspeilet noe.

Har aldri hatt problemer med groe i tunellen, bortsett fra de bakerste 20-30cm

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Wesling 16ht er en kjempe båt.

Jeg kjøpte en i fjor, 1999 mod. Wesling med 2000 mod. 50hk yamaha 4 takter.

 

Den går med 2 voksne og 2 barn 30 knop, jeg alene får den opp i ca.32 knop.

 

Min er forøvrig også for salg,da vi trenger noen fot ekstra ser jeg.......

 

Det er nå en god båt, men prøv å unngå de "eldste" og de med store motorer da disse sliter litt med krakelering i akterspeilet.

 

Lykke til

11 fot syken......... fra 27 fot til 16 fot

Link to post
Share on other sites

Ellers syntes jeg at skroget var temmelig tynt... :nonod:

Når det gjelder denne båten så er det ved et årskifte blitt gjort utbedringer. De tidligste modellene bør ikke kjøres med mer maskin enn hva de er godkjennt for, senere utgaver var kraftigere i hekken og mer solid bygget. De senere modellene kan etter hva jeg har hørt kjøres med opp til 90 hk uten problemer. Men sunn fornuft bør jo brukes, alt kan kjøres i fillebiter...

 

Når det gjelder det at båten legger seg på siden så er dette helt normalt for båter med dyp v-bunn. Skroget i min Windy 7800 ligner veldig mye på Weslingen og begge båtene er designet av Linge. Har sett dem side om side på land. Båtene legger seg på skeive mot vinden. Trimflaps er en dyder nødvendighet på min båt, men dæven så sjø den tåler. I grov fjordsjø er min båt mer behagelig i 30 knop enn ned mot 20 knop.

Redigert av Hydrox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mntjaaa, ikke HELT enig da! :sad:

 

Tror dette kalles "ChineWalking"... :sad:

 

chinewalking er at båten vugger kraftig fra side til side under fart.

 

Uansett rart at enkelte båter legger seg på sida mens andre igjen ikke gjør det. Kanskje noen båter har blitt tatt for tidlig ut av forma f.eks, slik at det har oppstått skjevhet e.l i skroget..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det kan være verdt å nevne at det var en KJEMPE kontrovers i båtpressen da Weslingen ble ny. Båtens egenskaper i fart ble bortimot slaktet i bl.a. Seilas og Linge slo hardt tilbake, argumenterte blant annet med at motoren på testbåten var montert skjevt eller noe slikt.

Selv har jeg opplevd Wesling og Musling som veldig gode fartsbåter, men ikke for nybegynnere, for de er kan være litt vriene å kjøre i stor fart. Legger seg mye over i sving etc., litt på samme måte som større båter med dyp V og enkel motor.

Link to post
Share on other sites

, for de er kan være litt vriene å kjøre i stor fart. Legger seg mye over i sving etc., litt på samme måte som større båter med dyp V og enkel motor.

Jeg syns det føles mye tryggere om båten legger seg inn i svingen enn at den ligger flatt, har vært med i båter som har "skrenset" , for så å hugge tak igjen. Ikke særlig behagelig...!

Ser at det i båttester ofte blir bemerket negativt om båten legger seg godt innover i svingen...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Mntjaaa, ikke HELT enig da! :sad:

 

Tror dette kalles "ChineWalking"... :sad:

 

Ellers syntes jeg at skroget var temmelig tynt... :nonod:

 

I positiv retning: Vannballasttunellen VIRKET! :yesnod:

 

Ja det har vært diverse båter som har hatt motoren montert litt ute av senter, dette fikk båten til å oppføre seg litt rart i gitte situasjoner. Ellers er det slik at alle båter med dyp V bunn legger seg i sidevind, men den historien du sikter til her tror jeg nok at eieren bør sjekke om motor installasjonen er riktig.

 

Har selv hatt 3 Weslinger, på 70 tallet, 2 åpne og en med HT. De tåler mye juling, gikk på en tømmerstokk i 30 knop, den ytre bunnen spakk litt, mens motoren gikk nesten av festene, akterspeilet holdt men ikke metallet på mercury 80 hk. Båten fløt like fint takket være det doble skroget.

 

Geni streken er jo vannballasten tunelen, båten ligger stødig når den ligger stille, mens vannet fosser ut i fart, og du har en lett båt med dyp V bunn.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med en god klassiker :cheers:

 

Og husk bilder da :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Blir spennende. Kommer nok til å gjøre et sted rundt 45 knop tipper jeg, og da kommer nok båten til å bli litt livlig =))

Sjekk at styringa er i god stand og uten slark (den originale er vel ikke godkjent for mer enn 60 hk så jeg ville vurdert å bytte til noe kraftigere...)

 

Mulig du må investere i ny prop, kommer an på hva slags båt motoren har blitt brukt på før... du får sjekke hva som står på. Også viktig å få høyden riktig når du monterer.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...