sodne Startet 21.August.2007 Del på Facebook Startet 21.August.2007 I båten min operere eg nå med bøtta + lokk, någe damå syns e heilt uholdbart, +at eg leve med ein angst for at det ska velta e.l. før ein når å tømma. Så te vinteren må eg gjer någe. Detta e ein liten båt så bler brukt mest te dag/ helgeturar pluss ein lang tur på ei veka. Eg har vore rimeligt øvebevist om å installera ein vanlig båtdo, kansje mest pga at der e ett rundt hull og eg då sleppe kutting, men itte litt lesing her og der begynne eg å lura på portapotti. viss ei ser bort i fra installeringsarbeidet med w.c. ka e forskjellen? f.eks ko lenge går det mellom kvar tømming på p.p. Uansett det vigtigaste for meg blir lukt, doen i båten min bler plassert heilt framme i lugaren (samme løsning som på plastikk sørlandssnekkene fra seint 70) så spørsmålet e lukte det fra portapotti ? eller w.c.? Eg har ingen erfaring med porta potti, viss någen har denna i båten sin så hadde det vore kjekt viss dei delte litt erfaringar. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
OT-flyktning Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=13682 Porta Potti er det eneste som duger på mindre båter. Og hvis du leser toalett-kategorien i emneoversikten om luktproblemer, så dukker Porta Pottien der sjelden opp. Jeg er i alle fall ikke plaget av lukt Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 Portaporti kommer i ulike størrelser. Aner ikke størrelsen på min, men det er ikke det største og heller ikke det minste. Med tomt utgangspunkt holder denne til en to-dagers tur med en overnatting før den må tømmes. Vi er da 4 brukere der 3 av dem er storforbrukere :-) Luktproblem eksisterer ikke. Ved bruk av ok sanitærvesker lukter en ingen ting. Portaporti er overraskende renslig å tømme om en bare husker å tømme før det blir for fult... Aldri hatt noen problemer med at det skvulper over, tror jeg det skal utrolig mye til før noe slikt kan skje. Er fornøyd, men ser fordelene med fast toalett der en kan velge om en vil bruke tank eller la det gå rett ut. Fast toalett uten tank er for meg uaktuelt - orker ikke tanken på å slippe skiten rett ut når jeg ligger i en fin uthavn. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 22.August.2007 Del på Facebook Svart 22.August.2007 Du slipper skroggjennomføring, slanger og slangeklemmer, tette eller defekte pumper, lukt og tilbakeslag. Det skal være stor båt før jeg ser fordeler med noe annet enn Portapotti. Styr unna billig og "hardt" papir. Det kan medføre skvalp ved tømming. Biltemas sanitærvæske er billig og grei til nedre dunk. Rosa Thetford funker best på øvre, mener jeg å huske... Og husk å tømme før vinteropplag. Å balansere en dypfryst Potti ned fra en båt i opplag kan umulig være trivelig. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Worry II Svart 22.August.2007 Del på Facebook Svart 22.August.2007 (redigert) På min forrige båt heiv jeg ut portapotti`n, og erstattet med en tapet-lim-bøtte Den er tett hvis den velter vøtt Brukes jo bare i nød allikevel ! Redigert 22.August.2007 av Worry (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 22.August.2007 Del på Facebook Svart 22.August.2007 Det skal være stor båt før jeg ser fordeler med noe annet enn Portapotti. Som om jeg hadde skrevet dette. På min forrige båt heiv jeg ut portapotti`n, og erstattet med en tapet-lim-bøtte Den er tett hvis den velter vøtt Hva har du gjort at din PP IKKE er tett? Den bæres jo i 90-grd vinkel til tømmingen. Det ville tatt seg ut dersom den da ikke var tett Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 22.August.2007 Del på Facebook Svart 22.August.2007 (redigert) Som om jeg hadde skrevet dette.Hva har du gjort at din PP IKKE er tett? Den bæres jo i 90-grd vinkel til tømmingen. Det ville tatt seg ut dersom den da ikke var tett Tenkte på Sodne sin bøtte med lokk, som ikke var holdbar for dama Redigert 22.August.2007 av Worry (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 22.August.2007 Del på Facebook Svart 22.August.2007 Husk å feste portaen så den ikke velter.... Jeg bruker billig, men sterk webbing som er skrudd fast. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
La Digue Svart 22.August.2007 Del på Facebook Svart 22.August.2007 Portapotti er fint i små båter. Selv har jeg den minste modellen og har den montert inn i v-køya forut. Det gjør at toalettet ikke kan benyttes når noen ligger og sover der. Derfor tar jeg den ut i cockpiten under teltet om natta. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
sodne Svart 22.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2007 Tusen takk for gode råd, ser ut te å bli ett enkelt valg. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Helge Svart 22.August.2007 Del på Facebook Svart 22.August.2007 (redigert) .... ser fordelene med fast toalett der en kan velge om en vil bruke tank eller la det gå rett ut. Fast toalett uten tank er for meg uaktuelt. Du slipper skroggjennomføring, slanger og slangeklemmer, tette eller defekte pumper, lukt og tilbakeslag. Det skal være stor båt før jeg ser fordeler med noe annet enn Portapotti Jada, jada... jeg ser det er en fordel i å slippe skroggjennomføring men jeg har aldri hatt problemer med lukt i løpet av 7 sesonger med vannklosett med septiktank ombord i min Skibsplast 655. Ikke har jeg hatt tett eller defekt pumpe heller. Så langt har jeg altså tilgode å se ulempene ved vannklosett (utover skroggjennomføring) men jeg ser flere fordeler. Jeg hadde i mange år såkalt "Bæsj&Carry" på hytta før vi fikk strøm og investerte i elektrisk toalett (Cinderella) som har fungert flott nå i flere år og jeg er meget glad for det byttet. Tilsvarende vil jeg si at med de erfaringer jeg så langt har med vannklosett/septik i båten ville jeg aldri i livet byttet til portapotti i båten vår selv om den er "så liten" som 22 fot. Septiktanken vår er stor nok som flere dagers buffer. Når det kommer bra med tømmestasjoner i de strøk jeg ferdes kommer jeg til å bruke de og inntil da drar jeg alltid lengre enn 400 m fra land før tømming. Strengt tatt har jeg vel en eneste gang måttet ta en tur utpå ens ærend for å tømme septik'en. Alltid ellers har det passet å tømme underveis på våre turer takket være det buffer den ganske store septiktanken medfører. Redigert 22.August.2007 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
glalaks Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 Jeg er i båtkjøpemodus nå og lurer på mange interessante og uinteressante ting i denne forbindelse.. et av valgene er sjøvannsdo med/uten tank, eller Portapotti. etter å ha lest denne tråden virker jo portapotti greit! Hvordan fungerer den? hvordan spyler man? kastes papir i do eller bøtte? hehe.. Er det lett å få søl ved tømming av pp-tanken? Hvor stor tank har pp? må den tømmes etter hver tur om man legger en skikkelig kabel? Tror uansett portapotti vil bli en nødløsning om noen må tisse osv.. så kan kabling hovedsaklig gjøres på land.. eller? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Bitteliten Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 (redigert) Etter 堨a brukt to porta potti, og jeg var skeptisk fr bruk, har de fungert skuffende bra renslig og greit. Lukter ikke stort, og renslig 場mme n岠man flger bruksanvisningen. Bruk lettopplslig dopapir og foreskrevne v泫er. En i vanntanken, en i "septiktanken". Tanken er p堲undt 20 liter og holder greit en helg Redigert 21.April.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Garf73 Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 Og man har mulighet til å både ha PP og tømming så du slipper å bære den ut for tømming, bare kjøpe med et ekstra tømmerør så er saken i boks, har selv kjøpt et Dometic PP med tømmerør og tenkt å installere det i båtprosjektet. Sitér dette innlegget Mitt Springer 20 prosjekt Link to post
glalaks Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 Takk for svar.. Da høres det jo helt ok ut med pp.. Greit å slippe skroggjennomføring i båten også. 20 liter holder vell noen dager vil jeg tro;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
index Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 Broderen hadde en grei løsning på tømming av Portapottien! Han plukket av tanken, bandt et langt tau i håndtaket og kastet den på sjøen bak båten. Etter et kvarters slep i snekkefart var tanken tom og gullende ren. Ikke en dråpe sølt, og ikke noe luktproblem. Genialt enkelt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.