Jump to content

Springer 20. Prosjekttråd


Garf73

Recommended Posts

Her tenkte jeg å skrive om mitt lille prosjekt fram til juni 2013, etter å ha lest flere prosjekt tråder tenkte jeg det var på tide med en liten en fra meg også.

Kjøpte meg en Springer 20 som ble hentet til ny havn i midten av august i år, etter å ha stått på land i et års tid, (uten presening ihvertfall det siste året viste det seg).

Båten er opprinnelig beregnet på innenbordsmotor men alltid hatt utenbords motor på brakett (Johnson 70, 2000 modell)

 

Cerin på plass i opplag.

 

front_med_kalesje.jpg

 

 

akter_med_halv_kalesje.jpg

 

 

Bilde fra befaring av båten før kjøp. Spent på hva jeg ville finne under teppe.

 

dsc_0066.jpg

 

 

Dette fant jeg under teppe og dørk bildet er tatt etter å ha tømt ut minst 20-30 liter vann (som tidligere eier ikke skjønte hvordan det hadde så mye, trodde kanskje det kom fra de to små hullene i kalesjen, noe jeg fant ut at ikke stemte, mer om det når jeg får tatt bilde av grunnen).

 

dsc_0071.jpg

 

 

dsc_0068.jpg

 

 

Etter at samboeren så dette hentet hun bøtta å gikk på med krum hals og skurekost, resultatet endte opp som dette :smiley:

 

dsc_0076.jpg

 

Sjekket dørken i kabinen og det var så å si gjennomtrukket av vann og fant ut at jeg måtte finne fra rumperaceren og skjære litt.

 

dsc_0070.jpg

 

 

Dette dukket opp, i tillegg til at plata "smuldret" opp når jeg kappet den, fukt måleren nullet ut (skjer når det er mer enn 75% fuktighet)

 

dsc_0083.jpg

 

 

dsc_0084.jpg

 

Fant da ut at bunnen ikke var malt under dørken, men ble rent etter litt skuring, fant ut at hele plata må ut og byttes.

Så nå er det nok for i år dessverre, ingen mulighet til å stå inne, så nå er det bare å vinterkonservere motoren og pakke henne inn for vinteren.

 

Så nå krysses fingre og tær på at mars 2013 så kan hu pakkes opp igjen og følgende skal gjøres:

  • Alt trevirke skal ut
  • Kabin gulvet skal ut
  • Taket i kabinen skal ut
  • Alle små skader på skroget utvendig skal fikses (fendere har tydligvis vært ekstrautstyr)
  • Akter sofa skal bygges
  • Kabinen skal "trekkes" om (orange tak og brun skai er ikke helt meg)
  • Ny kalesje med stenger skal settes på
  • Nye stoler
  • Nye puter skal sys
  • Instrument bordet skal bygges om, så man får plass til en nedsenket kartplotter og vhf
  • Alt bunnstoff skal av
  • Prime skrog under vannlinje
  • Males utvendig og innvendig (farge kombinasjon grå og hvit)
  • Legge ny dørk (fibo trespo)
  • Legge inn fast vanntank
  • Gjøre klart til fast drivstoff tank
  • Ny fenderlist
  • Overhale motor
  • Sette inn lensepumpe
  • etc....

Lista er nesten ferdig:-)

Målet er sjøsetting før sankthans 2013.

Så vinteren går med til å finne ting og tang og handle litt, har en liten drøm om at budsjettet holder :pray:

Link to post
Share on other sites

En strålende start på en prosjekttråd! Det blir liksom så lett å forstå utfordringene og hvordan du tenker når det er godt med bilder.

 

Gleder meg til fortsettelsen!

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

I forbindelse med innpakking av båten, så fikk jeg tatt bildet av forrige eiers "smarte" idé/løsning

Forrige eier har lagd en ankerluke, ingenting under denne luka bortsett fra en hylle som man også har tilgang til via en skapdør i kabinen, og forrige eier skjønte ikke hvorfor det kom vann inn i båten, jeg teipet igjen denne luka når jeg hentet båten og siden har det vært tørt i båten :smiley: Et lite problem å fikse, er jo bare å bytte til en ordentlig luke, men pågrunn av denne og relativt mye vann i båten så må jeg bytte kabingulet ++ men men blir bare en lengre prosjekt tråd :lol:

Nå venter man bare på våren så jeg kan rive ut alt trevirke i båten og starte ordentlig med prosjektet.....

dsc_0085.jpg

Link to post
Share on other sites

Alternativt kan du lage en tett brønn under luka med drenering ut i skrogsiden....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

 

Tenkte på det, men lokke sitter ikke fast og vil ligge å slå hvis det blir litt sjø, så spørs om det ikke blir en ordentlig luke med tett brønn og drenering :smiley:

 

Har aldri opplevd at slike luker slår i hard sjø. Disse lukene har jo blitt brukt i de fleste norskbygde båter de siste 30-40 årene. Men de betinger selvfølgelig et drenert dreggrom under da...

 

En annen ting er jo om du trenger luke i det hele tatt, siden du har tilgang innefra.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du må ha drenering i ankerboksen din! ta en gummistropp å feste i underkant av luka som er akkuratt passe stram til at du får den opp! sånn var det på vår gamle Askeladden... på nyere og moderne båter er det laget med hengsler som har naturlig brems.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Ja en smule men men håper at jeg slapp rive ut alt, sånn sett må jeg ikke ta alt men såpass mye at det er like greit å ta ut alt å gjøre det ordentlig med en gang :smiley:
kjenner meg igjen ja. :) det er jo artig med nytt og eget også.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet:

https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Endelig så har jeg sånn smått begynt å komme igang med prosjektet igjen :smiley: Var ombord idag for å ta noen mål til bordet og instrumentpanelet som skal lages, fant da ut at jeg skulle ta ut kompasset og se om jeg kunne redde det, man så ikke tallene igjennom glasset engang.

 

Her er resultatet etter vask

kompass.jpg

 

Tallene ble synlige igjen, så nå gjenstår det å finne ny pære så det blir lys igjen.

Så nå håper jeg været blir bra til helga så jeg kan ta av preseningen å få prøvd den nye kalesjen før jeg skrur av knappene, og så starter prosjektet håper jeg :pray:

Link to post
Share on other sites

Da er burkan tatt av og prosjektet er i gang endelig :smiley: Prøvde den nye kalesjen for å se om den passet som den skulle, kalesjen som satt på var uorginal og den nye er orginal kjøpt via hansen protection.

 

dsc_0100.jpg

 

dsc_0099.jpg

 

Som bildene viser så passer den perfekt foran ved vindskjermen men ser ikke ut på høylys dag bak, hadde håpet at jeg bare trengte å flytte et par knapper, men den som har satt på de tidligere har vært halvfull tror jeg, så da fant jeg ut at alle knappene skrus av og hullene tettes, så etter at båten er malt blir den satt på og knappene satt på på nytt så jeg får rett strekk i kalesjen.

Nå er det bare å vente på litt varmere vær enn det er meldt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jo takk, den brune stripa blir byttet ut med en grå i samme nyanse som kalesjen, bøylene er nye og er identiske med orginale som båten ble levert med så de er riktige men ingen av knappene eller krokene stemmer, som sagt de sitter i hytt å gevær, de blir skrudd av og alle hullet sparklet igjen, båten blir så malt så blir knapper og kroker tilpasset så kalesjen blir stram.

Prosjektet eller har stått så å si stille, har strekt opp presseningen mellom huset å garasjen så jeg kan stå tørt, men kulda satte en effektiv stopper, men til uka skal det tas masse bilder og alt av inventar skal ut, så jeg får sett hvordan jeg skal få tatt ut gulvet i kabinen, ellers så var jeg på messa idag og kom hjem med en Garmin 720s og en Dometic do m/tømme rør.

Så foreløpelig ligger jeg ifølge timeplanen jeg har satt meg selv. :smiley:

Bilder av hvordan båten ser ut uten inventar kommer til uka :smiley:

Link to post
Share on other sites

Litt varmere idag så da var det bare å gripe sjansen å gyve på prosjektet, fikk ribbet nesten hele cockpiten, vangene til skapene er støpt til skroget og kvier meg litt til å ta de ut, lurer på om jeg skal la de sitte da de er i god stand bare pusse dem på plassen sin.

 

p1030810.jpg

 

Som man ser er det et virvar av ledninger *grøss* litt å nøste i med tanke på at det eneste som fungerte når jeg kjøpte båten var start av motor og vinduviskeren og den fungerte bare når jeg slo på 2 knapper og holdt en sikring nede :thumbsup: God utlufting da med tanke på at det ikke er noen innenbordsmotor, har bare vært en fast tank.

 

p1030809.jpg

 

Styrbord side, her har benken gått litt lengre framover før, har bare kuttet i toppen og brekt av resten, resultat et lite hull i skroget hvor det ser ut som det er 2 lag med glassfiber og noe mystefitisk i dørken også men får finne ut av det når jeg sliper dørken.

 

p1030814.jpg

 

Babord side, samme problemet her som på styrbord side mer eller mindre, dog mye mer møkk :smiley:

 

p1030813.jpg

 

Alt i alt ingen overraskelser så neste gang gradestokken viser seg på den røde siden så skal kabinen tas og prøve å finne ut hva jeg skal gjøre med kabin gulvet. Men mesteparten av innredningen er nå inne i garasjen som jeg kan varme opp så da kan jeg fortsette utover :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg strippet mesteparten av kabinen idag, stort sett akkurat som ventet men alltids under sånne prosjekter så dukker det opp noen overraskelser :smiley:

 

For det meste bare lim som sitter igjen (endelig noe å bruke de 5 år gamle barnemat glassene, samboer er veldig fornøyd med at de blir borte fra skapet)

p1030842.jpg

 

Babord side, er litt usikker om jeg skal legge på tynn skumgummi før jeg kler skottet igjen, kom gjerne med ideer.

 

p1030834.jpg

 

Overraskelsen, hvordan det har blitt fuktig her er et mysterium da vinduer er tette og dette er høyt oppe og ingen skade under...

 

p1030840.jpg

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært å handlet litt på Star maling, får å få den fargen jeg vil ha så måtte jeg kjøpe skipsmaling som kan blandes i alle farger, da denne ikke er så slitesterk som 2 komponent ska jeg bruke denne inni båten og den grå stripa utvendig, etter å ha gått flere runder med meg selv så landet jeg på at alt treverket i båten skal males enten off white eller grå, eneste som blir trefarget er dørken.

Så når jeg kom hjem så måtte jeg ta en kost for å se om grå nyansen er sånn som jeg har sett for meg og om det ble pent å starte med det grå der jeg vil :smiley:

Se da bort ifra at underlaget hverken er slipt eller vasket og malingen er slengt på med kost så ble jeg veldig fornøyd med fargen :thumbsup:

 

dsc_0109.jpg

Link to post
Share on other sites

Da ble jeg endelig ferdig med å strippe båten innvendig så jeg kan se hva jeg har å jobbe med, eneste som skal ut nå er alt ledningsvirvaret og VRO tanken så den kan renses, men nå har jeg ihvertfall oversikt over hva som må byttes og hva som fortsatt kan brukes.

Men slutter ikke å bli forundret over at noen kan ha en båt hvor man får vann inn og i tillegg finner en støpt hylle i forpiggen hvor kryssfinér er totalt råtna bort, hva gjør vi da?? joda vi slår bort en del av glassfiberen og så lager vi en hylle av 4 mm kryss og masse sillikon, ikke lages det hull ned til kjølen eller finne ut hvor vannet kommer fra *sukk* vel vel kommer til å bli bra nå :smiley:

 

p1030847.jpg

 

 

p1030848.jpg

Link to post
Share on other sites

Hehe ja heldigvis så ser det verre ut og mer jobb enn det egentlig er.

Ja når jeg først skulle ta inventaret i båten og den ikke er større fant jeg ut at jeg skulle ta det ordentlig med en gang, målet for sesongen 2014 er en vårpuss og bunnsmørning og så på vannet, ikke noe annet skal gjøres (tro jeg :smiley: )

Har fått gjort endel blant annet malt 2 av panelene bak og benkeplata med vasken, ble 4 strøk med skipsmaling, skal grunne de andre platene bedre tror jeg så jeg slipper 4 strøk :smiley: bilder kommer i helga

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da var det på tide å poste litt igjen har gjort en masse men ikke så mye å skrive om, har da fått skjært ut alle platene som var skadet og grunnet disse, så nå skal det støpes litt før den males innvendig.

Tok et bilde av konsollen som skal bygges om for å få plass til en 7" kartplotter, instrumenter og en VHF, men før jeg kan begynne på det må jeg støpe igjen noen hull så jeg får flyttet styresnekka.

 

Her har jeg lagt en 12 mm kryssfinér på baksiden og 4 mm kryssfinér til å fylle hullene, så støper jeg på baksiden og framsiden.

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...