Jump to content

Seiltur i Hellas


Festina Lente IV

Recommended Posts

Jeg har for en ukes tid siden kommet hjem fra seiltur i Hellas, og vil dele litt med dere. Det var en opplevelse som kan anbefales til andre.

Vi leide en båt gjennom Koliacoulis sin agent i Norge, Lunde Båt as (huff, håper ikke det blir bråk av det), og har ikke annet enn rosende ord. Vel fremme på flyplassen på KOS sto taxien og ventet som avtalt, og kjørte oss til marinaen og båten som lå klar, med norsk flagg i venstre salingshorn. Hyggelig gest til oss fra det høye kalde. Etter en meget nøyaktig gjennomgang av båten, en Bavaria 42 C, sammen med en representant for Kiriacoulis kunne vi legge ut på et azurblått hav med sikt ned i sjøen til 8 – 10 meter. Det var fantastisk. Hele tiden blåste vinden nord til vest, og bortsett fra en dag hvor det bare var 5 knop vind, mellom 12 – 25 knop. Solen skinte fra en totalt skyfri himmel hver dag, og temperaturen var stabil på rundt 30 grader. Med vinden om bord var det faktisk riktig så behagelig, selv for en nordboer som knapt hadde sett solen denne sommeren. Men, når vi kom til havn, kom taket over cocpit raskt på plass.

Båer og skjær, som vi ser dem i Norge fantes knapt. Kartene om bord var 1:190 000, og det holdt godt. Man kunne faktisk seile på synet om det ikke var for disig, de grunnene som fantes, gjerne tett opp mot land, så du klart, for vannet skiftet fra blått til grønt når det ble grunnere enn 10 meter. I løpet av uken seilte vi fra Kos og nord vestover til Patmos, og retur. Så en ny og koselig havn hver dag, det eneste uvante, men som faktisk tiltalte meg, var at vi fortøyde på gresk vis, med hekken mot land og dreggen ut forut. Litt vanskelig og nervepirrende første gangen med vinden i siden, men det ble en vane. Båten tok grei styring i akterover, men det kunne jo ikke sammenlignes med de to propellene i hekken jeg er vant til. Denne metoden vil nok bli benyttet en del også her til lands for vårt vedkommende.

 

En litt pinlig ting var at vi faktisk klarte å blingse på kontrakten, slik at vi leverte båten tilbake til Kiriacoulis åtte timer for sent. Når vi oppdaget det, regnet vi med å få en smekk i form av økonomiske konsekvenser, men det var bare smil, ”no problem”, og beskjed om at vi bare kunne oppholde oss i båten inntil det passet å dra til flyplassen. Det kaller jeg service.

 

Båten fungerte uten problemer, selv med 42000 nautiske på loggen etter ca 3 år i sjøen. Grekerene var hyggelige og hjelpsomme. Havneavgiftene var mildest talt varierende, to ganger betalte vi havneavgift, den ene gangen i Kalymnos, der var avgiften 1 euro, etter en halv times papirarbeide hos kystvakten. Den andre gangen var det 18 euro, etter en samtale med marinaeieren på Patmos. Ellers var alt gratis. Var det ikke strøm på brygga lånte vi det hos restauranten vi spiste på, når det passet. Vann og diesel kom i tank til båten om man hadde behov for det.

 

Med våre 42 fot opplevde vi å være blant de minste i havnene, noen mindre båter så vi, men svært få. De fleste var fra 50 fot og større, men kun sjelden over 65 fot. Når vi seilte var det svært få båter utpå, sammenlignet med hva vi er vant til fra Norge. Du så faktisk bare to tre båter på en hel dags seiling, bortsett fra i havnene.

 

En opplevelse for livet. Lysten på seilbåt ble ikke akkurat mindre heller. Vi får se, til neste år blir det kanskje en tur til???

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Denne formen for ferie kan anbefales :cool:

 

Har seilt ut fra Athen de to årene vi har vært nede, og bedre ferie har vi aldri hatt.

Neste seilferie i 2008 går til Kroatia, har fått mange anbefalinger om å prøve dette.

 

Vi hadde første gangen en Bavaria 34, da var vi absolutt minste båt til kai.

Vi var jo bare to ombord, så plass hadde vi nok av.

Nå sist hadde vi en Dufour 385, den var bare tre mnd. gammel så da følte vi vi hadde ny båt.

Prisen på denne var ca: 15 lapper inkl. påhenger, utvask og forsikring for en uke.

 

Vi har brukt salty Seas som holder til i Sandnes på begge turene.

Upåklagelig service.

 

Her et lite minne fra Vathi, en liten koselig fiskerlandsby:

vathi.jpg

 

Det er oss som har jollen i spinnakerfallet. :flag:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Flott skildring Festina Lente 3, dette fører jo til at også jeg begynner å lese charterbrosjyrer i middelhavet og karibien... leien av båt er jo den samme, men noe dyrere reise til karibien enne middelhavet vil jeg tro.. Hadde vært deilig med en vinterli seilas på noe bedre(lavere talleverdi) breddegrader enn vi har her.

 

Når det gjelder ankring med hekken mot land så var det mange som kikket rart på meg når jeg gjorde det i Sverige i sommer.. Var faktisk den eneste båten med hekken mot bryggen både på Kjäringön og Fiskebakskil.. Så lengde dybden inn mot kaien er god nok så er dette en fantastisk fin måt å fortøye på, i allefall for de båter med fin utgang akterut.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

I underkant av 28 000,-.

Redigert av Festina Lente 3 (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

høres helt fantastisk ut. også nysgjerrig på prisen?? har de motorbåter også?? så du noen baatplassen vimpler?

 

Jada, du kan leie motorbåt også, men båtplassenvimpler så jeg ikke noe til....

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Denne formen for ferie kan anbefales :cool:

 

 

Her et lite minne fra Vathi, en liten koselig fiskerlandsby:

vathi.jpg

 

Det er oss som har jollen i spinnakerfallet. :flag:

 

Dette er jo typisk. Mindre skyer når vi var der. Kjempebra.

Bildet er fra Vathi, er det Vathi sydøst på øya Kalimnos, rett nord for Kos? Vi var der to ganger på vår tur, fordi det var så koselig der, og lurer på hvor i bukta innerst i minifjorden dere lå? Forstår ikke helt hvor..

Redigert av Festina Lente 3 (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Festina Lente 3, dette fører jo til at også jeg begynner å lese charterbrosjyrer i middelhavet og karibien... leien av båt er jo den samme, men noe dyrere reise til karibien enne middelhavet vil jeg tro.. Hadde vært deilig med en vinterli seilas på noe bedre(lavere talleverdi) breddegrader enn vi har her.

 

 

Når du har bestemt deg for hvor du skal dra, kan jeg anbefale seilingsbeskrivelser av Rod Heikell. Vi hadde en for det området vi var i, og en til lå ombord, meget opplysende og bra. brukte den nesten mere enn kart...

 

Når det gjelder ankring med hekken mot land så var det mange som kikket rart på meg når jeg gjorde det i Sverige i sommer.. Så lengde dybden inn mot kaien er god nok så er dette en fantastisk fin måt å fortøye på, i allefall for de båter med fin utgang akterut.

 

Ja, ikke sant. Planken de benyttet som landgang var også fin, og gjør det hele enda enklere i forhold til forskjellige bryggehøyder, og øker avstanden du kan ha til brygga. Ved å feste den langs rekkestøttene er den ryddet greit vekk under seilas også.. Billig løsning, og i tillegg kjempefin som fenderanlegg ved førtøyning longside i uthavn med litt ujevnt fjell, eller ved rygger med stolper. Regner nok med at noe sånt kommer ombord i FL3 etterhvert. Ved fortøyning, senke jolla i davitene, akterenden mot land, og gå planken over jolla og inn på brygga. Enkelt og greit, mye enklere enn via dreggen i baugen og ned på brygga.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Bildet er fra Vathi, er det Vathi sydøst på øya Kalimnos, rett nord for Kos?

 

Hei.

 

Nei, dette er Vathi på øyen Chora i Kykladene.

Nordvest på øyen.

Den ligger sørvest for Kalimaki i Athen, litt nordvest for Poros.

En bitteliten havn med to taverna, ny kai og bil hver morgen med melk og brød.

Men havnesjef hadde de :yesnod:

En artig skrue som labbet rundt med en kjempestor kalkulator for å regne ut kvadraten på båten, før han skulle ha 1.67 Euro.

Fikk ikke igjenn vekslepenger engang, men flink til å bomme sigaretter og øl var han :cheers:

Er det rart vi er blitt glad i dette landet :lol:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Da var det slett ikke rart jeg ikke kjente meg igjen :smiley:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
Hei.

 

Nei, dette er Vathi på øyen Chora i Kykladene.

Nordvest på øyen.

Den ligger sørvest for Kalimaki i Athen, litt nordvest for Poros.

En bitteliten havn med to taverna, ny kai og bil hver morgen med melk og brød.

Men havnesjef hadde de :yesnod:

En artig skrue som labbet rundt med en kjempestor kalkulator for å regne ut kvadraten på båten, før han skulle ha 1.67 Euro.

Fikk ikke igjenn vekslepenger engang, men flink til å bomme sigaretter og øl var han :cheers:

Er det rart vi er blitt glad i dette landet :lol:

 

Eh... ikke for å pirke, men mener å gjenkjenne stedet som Vathi på halvøya Methana (som henger samme ned Pellopones med en liten landstripe) og som ligger som du sier nordvest for Poros. Det er i Saroniske bukt, ikke Kykladene. Har vært der flere ganger, senest i sommer. Skal dit igjen i høstferien i neste uke :-) Nydelig sted!

 

Det finnes en mengde steder som heter Vathi i Hellas, tror det betyr "butk" e.l. på gresk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...