Jump to content

På tide å begrave "stridsøksen" på forumet

Sydvesten

Recommended Posts

synes egentlig trådstarter skulle kunne bestemme litt i sin egen tråd.

Trådstarter bestemmer egentlig ganske mye. Tittel på tråden, og hun eller han kan bruke mye tid på å tenke ut det første innlegget. I åpent forum kan imidlertid ikke trådstarter bestemme hvem som får lov til å delta med innlegg i en tråd eller hva andre skal mene. Er trådstarter heldig kommer det svar på spørsmål eller gode forslag til å løse et problem, men ingen kan kreve at en tråd gir nyttig eller fornuftig resultat.

Ofte får den tålmodige svar, men ikke alltid og slett ikke alltid med en gang. Går en tråd totalt av hengslene så er det som regel bare å glemme den, og evt be om at den flyttes til OT-forumet, og så starte en ny tråd når det har roet seg litt. :wink:

(Sydvesten):

... Jeg foreslår at vi legger fortiden bak oss nå og ser fremover.

En klok manns tale! :yesnod:

Dersom dere ser litt i en annen tråd som ligger like i nærheten for øyeblikket finner en klare uttalelser som tydeligvis ikke støtter denne holdning, noen har store vanskeligheter med å følge denne anbefalingen, kanskje noen av dem som hadde hatt størst utbytte av å følge rådet. :sleep:

MVH Chrian

Det hadde vært en berikelse for forumet, som for all del er en flott kunnskaps- og underholdningsbase.

Men det er tross alt bare en brøkdel av medlemmene som er særlig aktive, og det ligger nok mye kompetanse hos mange av de (oss) som stort sett bare leser.

K

Helt enig.

Er ganske ny på forumet,men "gammel seilbåteier",og har en klar formening om begrenset aktivitet fra mange,inkl.meg selv:

Man kan gjerne få engasjerte tilbakemeldinger med høy tempratur.Det tåler jeg helt uproblematisk,men det er alle de totalt flåsete,100% usaklige :puke: ,tildels personangrep,helt "på jordet" komentarer,som overhode ikke har noe med det aktuelle tema å gjøre som irriterer grenseløst :puke: .Det er tråkig at vi tross alt må lese denne "dritten",når vi tross alt har et emne,ofte over mange sider,som engasjerer oss!!

Tempratur er underholdende og greit,ellers kan kanskje bli litt kjedelig??Men "eder og galle" og for mye uriktigheter (usannheter) som man prøver å gjøre til fakta ,er en stor uting.

mvh

fe-m@il

Enig med alt som er skrevet i denne tråden - eehhh... sånn omtrent i hvert fall. :crazy: Men jeg synes ikke BP, sånn over all, er preget av for høy temperatur. Det tok kanskje litt mye av i den mythbuster-tråden og i "noen pisse over rekka" diskusjoner, men ellers synes jeg de aller fleste er flinke til å skille person og sak. F.eks hvor noen er til det sjikanøse uenige i en tråd, men faktisk kan støtte hverandre til det rørende i en annen. Fint synes jeg (ikke sjikane da).

Og for øvrig: Avanti - sempre avanti!

mvh tuffff

Nå er det jo slik at alle har gode og dårligere dager.

Og når en ser på forumet her hvor imponerende mange postinger (og striper :wink: ) enkelte har, vil nok noen av innleggene kunne være skrevet ut fra dagsformen der og da.

Jeg er også medlem i andre diskusjonsforum. Men medlemmene på BP synes mange ganger å være sterke i sin tro - for å si det slik.

Uansett; syntes det var en meget fornuftig tråd du startet, Sydvesten.

Tror mange er blitt som jeg, litt aktive før men mindre og mindre. De som nå er såre enige om å være venner er faktrisk de som mest er inne og holder liv i kranglene.

Så dere som er mest innpå og antagelig er opptatt av BP sitt fremtidige liv er i ferd med å ødelegge denne plassen. Det er mange medlemmer her men har en følelse at aktive blir det mindre og mindre av.

hilsen SRA, sjednere og sjeldnere innom BP

Skjønte ikke helt intensjonen til strengstarteren... (Træg trønder??) HMmmm... HVILKEN stridsøks??

Mens innlegget til SRA gjorde meg litt mere betenkt;

Hvis det er slik at noen føler seg støtt over enkeltes uttrykksmåte, er jo DET veldig synd. Synes nå jeg!

Sjøl kan jeg av og til virke "noe belærende" for å si det slik :blush: Noe jeg har beklaget noen ganger... Men diskutert EMNE kan av og til trigge til de grader til at vi blir "noe" engasjerte for å si det slik. Og DET må da være lov, eller??

Den menneskelige faktoren kommer alltid inn, vi er alle forskjellige. Moderatorer "kutter i svingene" hvis/når noen går over streken.

Og en ting til: Det er lov å gi f@.. i å lese ALT som står her. Føler vi at en streng er uten intr. eller virker støtende, er det vel bare å la være å lese da, eller?

En total ensretting (umulighet!) av alle innlegg og kommentarer tror jeg ville gjøre Bp kjedelig.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Jeg har raskt skummet gjennom tråden, og jeg skvatt litt da jeg leste innlegget til Sydvesten. Mulig jeg har gått glipp av en del den siste tiden - jeg har vært litt "off line" og ikke lest alt.

Jeg er vel av de som har større skrivekløe enn selvbeherskelse til tider, og jeg har hatt gleden av å være aktiv både her og på "bakrommet" en tid. Ikke noe forum fenger meg så mye som dette forumet. Til tider er det litt ampert, men i det store og hele synes jeg dette er et fantastisk, litet samfunn vi har her.

Det har helt klart skjedd en stor endring i Baatplassen siden jeg startet å lese. Den gang var det andre personer som var svært aktive enn det er i dag, og temaene var nok betydelig mer båtrelaterte enn det er i dag. Jeg hukser jeg tillot meg å poste et spørsmål om en bil vi hadde tenkt å kjøpe til kona, og jeg fikk meg en på trynet så det sang etter ca 15 sekunder. Dette var da et BÅTFORUM, ikke et forbanna bilforum :wink: Jeg kom tydligvis over den smellen - om man ser på innleggshostorien min :smiley:

En av de tingene som gleder meg mest over Baatplassen er at stadig nye medlemmer kommer til. Selv forsøker jeg å rekruttere venner og bekjente inn hit, og noen våger seg utpå. Selv synes jeg det er flott at så mange nye medlemmer kommer til. Ikke alle skriver, men den samlede kunnskap som er her er fantastisk bra.

Når nye medlemmer kommer til blir også den eksisterende kulturen på forumet utfordret. Off topic forumet er et eksempel på at kulturen vår ble endret så mye at det ble behov for å ha et eget OT forum.

I de fleste tilfeller fungerer selvjustisen på forumet meget godt - Sydvestens start av denne tråden er et eksempel på det. I andre tilfeller - og de er ikke mange - har det vært behov for moderering, og det har vært enkelte tilfeller av utestengelser også. Etter min mening klarer Ingar&Co å balansere moderator linen meget bra. Og det er ingen enkel balansegang dette her. Noen saker er vanskelige og følelsene innvolvert mer enn sterke :smiley:

Tidligere var jeg online på Baatplassen (eller ÅF som det også kalles - for Åpent forum) hver dag. Nå går det mer opp og ned. Har hatt perioder der jeg har vært helt bort i lang tid, og har hatt perioder som nå der jeg sjekker innom noen ganger i uka. Det er faktisk fint synes jeg - for da får man litt distanse til adrenalinet som av og til kan boble. En annen sak som jeg forsøker å leve etter er at om jeg synes ting er helt for ille - da kan det være greit å sove på saken en natt. Kanskje det er bra å få litt perspektiv på diskusjonen før man skriver det man vil - for noen ganger angrer man etterpå - og da kan skaden være skjedd allerede.

Kanskje det mest positive for meg som har skjedd i forhold til Baatplassen er D5L kurset som jeg nå har tenkt å videreføre til D5LA. Både for egen kompetanse og sikkerhet og fordi jeg har blitt kjent og møtt gamle "kjente" fra Baatplassen som jeg har pratet med i årevis - men ikke visst hvem er. Når vi nå møtes og slår av en prat er det hyggelig - veldig hyggelig - og litt rart å bli kjent med "gamle kjente" :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

OK, hiver meg på med et poeng som kanskje ikke kommet frem til nå. Rene personangrep bør modereres, det tror jeg alle er enige i, men folk med flotte og store båter som selv ironiserer over akkurat det (jfr. f.eks. tråden om den nye båten til Lano2) ber om "morsomme" kommentarer og får det (er det ikke derfor vi har alle disse fjestegnene). Noen ganger kan det helt sikker bli for mye tull og fjas for mange, men jeg setter faktisk pris på de fleste kommentarene til noen av de største "moroklompene" på forumet - deriblant Lano2 (ikke det at jeg oppfordrer til at så mange flere bør følge hans eksempel, tenk dere bare Lano3, Lano4, Lano4, Lano5.......... :lol: .)

Kanskje kan en del uhøytidelighet og humor gjøre det lettere å skrive for nykommere?

Godt poeng BårdK :drink: Både morsomme, selvironiske og tildels også spydige kommentarer hører hjemme her, men ikke over alt. En har ikke plikt til å poste men alle er velkommen til å gjøre det når de har noe å bidra med :smash:

En oppfordring til alle: Bruk "Forhåndsvisning" og les gjennom ditt innlegg kritisk før du poster...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

hva hadde vel dette forumet vært uten LanoII?

anywayhow..... jeg har registrert avært mange smilende smileys bak "soapy" sine innlegg så det har vel neppe vært særlig vondt ment i allefall.

forøvrig lider nok dette forumet av (ikke kritisk ment overfor noen) at det kanskje hadde en stor prosent erfarne båtfolk som postere i starten som kjapt kunne dele hverandres erfaringer til felles nytte til å bli en mer upreget "støttefunksjon" for de med mindre erfaring/grønne/nybegynnere.

jeg har sett dette på andre forum jeg deltar på og i all ærlighet skal det sies at det kan gjøre at forumet blir noe kjedeligere - av og til mye men det er nå engang slik når det skal favne "alle".

når det gjelder den "famøse" bavariatråden/e synes jeg som ikke-seiler (takk og pris ;) - 1.852 km/t hit eller dit - dritten flytter seg jo ikke uansett...)) at til tross for divergerende meninger - er ikke skittkastingen særlig alvorlig og hvis modereringen skulle ivareta den opprinnelige posterens intensjoner skulle den vært satt inn mye hardere og tidligere.

tja... for egen del gjør jeg nå alltid alt for å bli sparket ut av ethvert forum for ikke å bli for engasjert - og på et par i USA på en del høyere teknisk nivå enn her - hva teknikken angår (ikke båt/bil) har jeg ikke blitt kastet ut selv om alle som ikke endret sitt brukernavn fra nick til "real name" ville bli fjernet fra forumet - det skjedde ikek så det er vel hold i noe av det jeg skriver da.....

et par andre ble kastet ut av inverse funksjon da.... noen her ville vært i fare for det og om det forumet ble moderert likedan for å si det slik.....

anywayhow.....

min eneste kommentar forøvrig er at jeg sliter litt med at mange opererer med en del myter - 3 generasjon "facts" og ikke "real" facts... men det er bare slik det er - gjenspeiler velg egentlig samfunnet vi lever i - regner med at flere her handler både bil og båt etter "autofilfaktoren".... not me .... ;)

(aproposkommentar - erfaring fra andre forum - hvis "munnuggerne" hadde møttes ansikt til ansikt en dag hadde "ingen" av de løftet stemmen....... til de grader at man hadde blitt skuffet ......;))

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Noen ganger kan det helt sikker bli for mye tull og fjas for mange...

...sjøfolk har vel ikke tøfler på seg (trodde de hadde tatoveringer) ?

Man bør også tåle å få slengt litt mer av det kvinnelige kjønn...det er jo tross alt vi som lar dere få lov til å leke med disse båtene :flag:

Redigert av regina_nei_takk (see edit history)

Hei

Helt enig med Sydvesten.

Synest folket kan være litt hårsåre fra tid til annen, jeg må innrømme at jeg har flirt mer en en gang av Lano sine kommentarer.

Han veit når han skal trekke opp en diskusjon, men er ikke enig i meldingene hans skal slettes, da kan de som ikke vil lese dem bruke ignore knappen.

Forumet ville bli fattigere uten typer som Lano_2

forøvrig lider nok dette forumet av (ikke kritisk ment overfor noen) at det kanskje hadde en stor prosent erfarne båtfolk som postere i starten som kjapt kunne dele hverandres erfaringer til felles nytte til å bli en mer upreget "støttefunksjon" for de med mindre erfaring/grønne/nybegynnere.

Mulig det, men forumet lider vel ikke av den grunn? Jeg som amatør med for lite kunnskap spesielt om motorteknisk og elektrisk har bestandig fått vettuge svar når jeg lurer på noe. Selv dumme og enkle spørsmål kan stilles uten å bli "mobbet", det er jo bare å skrive at man er litt grønn så virker det veldig avvæpnende. Men at jeg får svar på mine enkle spørsmål forhindrer jo ikke mer spesialiserte tråder hvor superekspertene kommuniserer med hverandre?

"lider" er vel et feil utrykk.... de mer erfarne ble vel litt bortskjemt i starten for å se det slik men et slikt forum skal selvsagt favne alle og "de gode ideene" "gamlingene" utvekslet ville vel bli gjentatt til det kjedsommelige uansett... ;)

men - ingen kritikk overfor nybegynnere fra min side i allefall.....

Godt initiativ, Sydvesten!

Jeg har vært medlem i 3,5 år på baatplassen. Synes nok at forumet tidligere var mer interresant enn det er nå.

Det er en håndfull medlemmer som skal være morsomme, spydige og/eller kritiske i enhver sammenheng, kjører sitt eget løp og avsporer de fleste tråder de hiver seg på. Får de reaksjoner blir de bare mer rabiate. Er de like lite hensynsfulle på sjøen mon tro :confused:

Dette er ingen kritikk av Ingar & co, tvertimot er baatplassen svært bra drevet.

Jeg har tidligere påstått at dette forumet er en koseklubb og ikke et diskusjonsforum. "Koseklubben Grei" kalte jeg baatplassen.no.

En diskusjon blir det ikke når alle mener det samme. Usakelige kommentarer er også kommentarer. Etter mitt syn er egentlig det meste ok, med unntak av direkte personangrep.

A4-variantene er ryddige og saklige, men morsomme er de ikke og så kaldt som det har vært i sommer, trenger vi litt temperatur.

Enkelte her er eksperter på å kverne opp og ned og opp i mente på sine saklige innlegg til det nærmest blir så kjedsommelig at man får lyst til å henge seg på loftet eller skyte seg i garasjen. Litt velmenende usakelighet og noen morsomheter, spesielt velmenende morsomheter på andres bekostning, er med på å gi dette forumet liv. De bidrar også til å få folk til å skjønne at blir det sakligere og kjedeligere nå, havner du på ignorere-lista.

Å tro at man kan styre hvem som skriver hva i hvilke strenger, må man være veldig naiv for å tro at er mulig.

Min oppfordring? (om man vil ha skikkelige diskusjoner altså)

Ikke begrav stridsøksen. Bare sørg for å unngå direkte personangrep.

Det er en håndfull medlemmer som skal være morsomme, spydige og/eller kritiske i enhver sammenheng, kjører sitt eget løp og avsporer de fleste tråder de hiver seg på. Får de reaksjoner blir de bare mer rabiate. Er de like lite hensynsfulle på sjøen mon tro :confused:

Jeg har tidligere påstått at dette forumet er en koseklubb og ikke et diskusjonsforum. "Koseklubben Grei" kalte jeg baatplassen.no.

En diskusjon blir det ikke når alle mener det samme. Usakelige kommentarer er også kommentarer. Etter mitt syn er egentlig det meste ok, med unntak av direkte personangrep.

Jeg for min del plasserer meg vel et sted i mellom her eller kanskje litt over mot Andy. Joda det er flott med litt humor og litt temperatur i NOEN tråder og det frisker til en viss grad opp på forumet. Men det passer best i typiske diskusjonstråder og ikke i rene tekniske tråder der en håpefull båteier i "teknisk nød" spør om informasjon og råd. Jeg har for min del sett noen eksepler på det jeg synes er unødvendig avsporing i slike tråder med forsøk på "morsomheter" som til dels ødelegger tråden for den som spør om råd. Det er jo dette med til rett tid og på rett sted. Så kan de som ikke har interesse for slike diskusjoner med litt mer "temperatur" bare overse de trådene.

Det er jo dette med til rett tid og på rett sted.
:yesnod::cheers::drink:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...