Jump to content

Ny Quick Genius ankervinsj montert


rogeri

Recommended Posts

Har nylig montert denne typen vinsj på Viksunden. 800 Watt med frittfall mulighet.

Batterikabler av typen 35kv.mm ca 2X6m lengde, koblet direkte på startbatteriet (utenom batterivelger).

Montert med 80A automatsikring og vanlig (orginal) vippebryter ved førerplass.

Sikringen vil bli utstyrt med varsellys(ikke standard) og denne vil også virke som hovedbryter for vinsjen.

 

Det fulgte med en pakningslignende formskjært underlagsmatte som skal være mellom dekk og vinsj.

Denne ble satt på men i tillegg formskar jeg en 10mm tykk hvit nylonplate av den typen som brukes til skjærefjøler, dette for å få vinsjen litt opp fra dekket (begrense fukt og dertil korrosjon).

La en tynn strimle med Sika FC11 mellom dekk/nylonplate og vinsj.

 

Monterte det medfølgende releet i innemiljøet så nært vinsjen som mulig. Den medfølgende ledningssladden på vinsjen måtte alikevel forlenges litt (ca. 50 cm) for å rekke til releet.

Dette ble gjort med ditto skjøtehylser og krympestrømper, etter konf. med Seatronic.

 

Litt plunder og hau-bry med å tre kablene gjennom benker og skott.

Tredde på slange ved trange gjennomføringer for å unngå gnag på kabler på disse stedene.

 

Vinsjen funger fint sålangt uten at jeg kan si å ha fått prøvd den skikkelig.

Stusser litt over at den medfølgende kabelsladd på vinsjen "bare" var 16kv.mm og at termineringsskruene på automatsikringen bare var 4mm. bolt, dette står ikke i forhold etter mitt ringe skjønn, men vha. av skiver som jeg la i mellom, tror jeg at nødvendig kontaktflate ble oppnådd.

 

Vinsjen virket ellers solid og gjennomført og kostet ca.8500,-. Batterikablene ca.600,- hos Exide Sønnak.

Fikk også levert med 50m 14mm blytaug (ca.1500,-)

 

Regner med å spare minst det tilsvarende ved å unngå konsultasjoner hos kiropraktor/fysioterapauter i fremtiden! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt samme vinsjen og holder på å montere i disse dager. Litt kjipt synes jeg at kablene ut fra vinsjen ikke er merket. Bare å koble om dersom den går feil vei sa de på Seatronic, og det stemmer sikkert, men en liten klistrelapp hadde vel ikke kostet så mye.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Etter tre dagers krabbing rundt i båtens aktre gjemmer så er vinsjen ferdig montert og koblet og testet. Gikk selvfølgelig feil vei, men det var en smal sak å bytte om på kablene. Fjernkontrollens programmering gikk på et øyeblikk og alt ser ut til å virke bra. Har ikke testet ut å ankre med denne ennå da, men ankeret gikk da ut og opp som det skulle inne i havnen.

Men...... hvordan i helv.... bærer dere andre med samme vinsjen dere ad for å vite når den skal stoppes. Den uler jo som et jetfly så det er ikke lett å høre når ankeret entrer beslaget bak på plattformen. Ved første forsøk så fikk jeg omtrent badeplattformen inn i båten :eek: Ikke noe å si på kreftene til vinsjen i allefall :crazy:

 

Finnes det noe automatisk endestopp å få til denne vinsjen? Quick Genius 1000.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte samme vinsj i min forrige båt men fikk aldri testet den før båten ble solgt.

 

Jeg kjøpte fjernkontroll med spiralkabel og kjettingteller. Denne plasserte jeg inne i båten like ved vinsjen slik at jeg kunne se vinsj og anker ved innkjøring. Hadde i tillegg brytere på dashbord i salong og fly. Disse var tiltenkt oppgaven med å slippe ankeret og litt justeringer ved oppankring men kontrollen bak var for innkjøring og spesielt de siste metrene. Kjettingtelleren stopper jo vinsjen ved 0 meter men denne stoppen gjelder bare når vinsjen betjenes med denne kontrollen. Det er også mulig å kjøre forbi 0 meter men da må knappen slippes og trykkes inn igjen. Ser ikke for meg at det er aktuelt å kjøre inn ankeret fra førerplass...

 

Mye mulig jeg kjøper meg en Quick til hekken på seilbåten også..

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei. Kjettingteller er nok det lureste, tror ikke det finnes noen annen automatisk endestopp, da dette er en rent mekanisk vinsj (med kun pulsgiver til kjettingteller). Jeg har trådløs fjernkontroll, og står bak ved vinsjen når jeg drar opp. Er helt enig i at det ikke er lett å høre når den er oppe, men min stopper med ankeret mot vinsjen hvis det går for lang, så jeg slipper å rive av badeplattformen (tror nok at den hadde klart det :rolleyes: ).

Har kjøpt kjettingteller også, men det blir nok et vinterprosjekt å få den montert...

Redigert av nab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men...... hvordan i helv.... bærer dere andre med samme vinsjen dere ad for å vite når den skal stoppes.

 

Det er jo uttrykkelig opplyst at denne vinsjen i utgangspunktet har manuell stopp og start.

Dette tok jeg høyde for og monterte vinsjen slik at jeg ser "prosessen" fra betjeningsbryteren. Jeg har også merket ankertauet med hhv. 3, 2 og 1 meter alt etter hvor mye som gjennstår før den er blokk i stokk.

Dette fungerer fint så langt!

 

 

Er det slik at en kjettingteller stanser vinsjen automatisk?

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har fått følgende tilbud til min 21 fots nordan..

Fikk pris på 13.500,- inkl mva, virker som en grei pris, men hva syns dere?

 

For prisen får jeg:

- Quick Genius Fritt Fall, 12 volt 500w

- Brakett for innvendig montasje

- Stikke, bryter opp/ned kjøring

- Automat sikring 50 amp

- Løftebeslag, Ila med platform feste

- M-anker, bruce kopi i galv. Stål

- Treslått 14 m m tau, 50 meter

 

Burde vel fungere på båten min vel?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Er dette pris på vinsjen ferdig montert?

Om ikke, er ikke dette litt i dyreste laget da?

Fra seatronic:

 

Priseksempel 4. Innvendig frittfallløsning:

 

Pakken består av:

Quick Genius frittfall vinsj, innvendig brakett, rulle

gjennom skroget, automatsikring, rele, opp/nedbryter,

10 kg Brucekopi anker, 50m 6mm kalibrert kjetting og

standard syrefast plattformrulle som passer til de fleste båter.

(Kabler følger ikke med i pakken)

Løsning for båter med badeplattform:

Pakke 600F (500W) Kun kr: 11 480.-

Pakke 1000F (800W) Kun kr: 12 480.-

Løsning for båter uten badeplattform:

Pakke 600F (500W) Kun kr: 11 980.-

Pakke 1000F (800W) Kun kr: 12 980.-

Link to post
Share on other sites

Er dette pris på vinsjen ferdig montert?

Om ikke, er ikke dette litt i dyreste laget da?

Fra seatronic:

 

Priseksempel 4. Innvendig frittfallløsning:

 

Pakken består av:

Quick Genius frittfall vinsj, innvendig brakett, rulle

gjennom skroget, automatsikring, rele, opp/nedbryter,

10 kg Brucekopi anker, 50m 6mm kalibrert kjetting og

standard syrefast plattformrulle som passer til de fleste båter.

(Kabler følger ikke med i pakken)

Løsning for båter med badeplattform:

Pakke 600F (500W) Kun kr: 11 480.-

Pakke 1000F (800W) Kun kr: 12 480.-

Løsning for båter uten badeplattform:

Pakke 600F (500W) Kun kr: 11 980.-

Pakke 1000F (800W) Kun kr: 12 980.-

 

Så jo litt dyrt ut da ja, men vil ikke ha kjetting.. bråker så fælt.. heller blytau..

Skal forsøke å prute litt til.. :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

heller blytau..
Vær oppmerksom på at blytau nå til dags ikke er annet enn synketau, der er så lite bly at det ikke har noen som helst effekt med tanke på vekt og demping. Jeg kjøpte min vinsj med blytau men måtte skifte til kjetting da tauet kveilet seg så dårlig at jeg ikke hadde plass i taukassen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Så jo litt dyrt ut da ja, men vil ikke ha kjetting.. bråker så fælt.. heller blytau..

Skal forsøke å prute litt til.. :-)

 

Jeg betalte ca.10.000 for vinsjen inkl. 50 m 14mm blytau, 80 A aut.sikring og standard bryterpanel.

Vet ikke hva du sammenligner med hvis dette er dyrt? :nonod:

 

Også dyrt å få ryggen ødelagt!

Link to post
Share on other sites

Er ikke alltid at det billigste er det beste, noen ganger lønner det seg å legge i litt ekstra for kvalitet, men er ikke interessert i å betale mer enn nødvendig.

 

TJ: Tilbudet jeg fikk var ikke ferdig montert nei.

 

Blir nok en løsning i løpet av vinteren.. :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Kjøpte pakken med 1000F og blytau helt komplett til kr. 11.950,- fra Seatronic i fjor høst. Har bare ikke fått somlet meg til å montere før nå. Synes dette er en meget konkurransedyktig pris (selv om den er steget til 12.480,- nå). Det er jo bare kabler og kablesko som kommer i tillegg. Pluss eventuell taukasse dersom en ikke har noe egnet rom. Ja, også måtte jeg ha noen syrefaste bolter også. Ikke store utlegget.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jeg betalte ca.10.000 for vinsjen inkl. 50 m 14mm blytau, 80 A aut.sikring og standard bryterpanel.

Vet ikke hva du sammenligner med hvis dette er dyrt? :nonod:

 

Også dyrt å få ryggen ødelagt!

 

:rolleyes:

Jeg sammenligner selvfølgelig prisen Ulven har fått med prisen en finner på nettsiden til seatronic, som jeg hadde med i innlegget mitt.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Monterte i vår Quick genius 800 W med kjetting og 10 kg brucekopi bak på min Bavaria 30 cr. Nå etter en sesongs bruk er jeg meget fornøyd. Det sitter som støpt(har ikke sluppet en eneste gang). Det har ikke vært driftsforstyrrelser i det hele tatt. Den har funket prikkfritt hver gang. Vinsjen virker faktisk sterkere enn den 1000W engbo jeg hadde i min gamle motbåt. Engboen var tauvinsj og stille og fin, men med 16 kg Engboankeret opplevde vi flere ganger at det slapp. Totalt sett er jeg mer fornøyd med min Quick installasjon er jeg var med Engboinstallasjonen i forrige båt. Quick installasjonen ble ca. kr. 9000,- billigere enn en tilsvarende Engboinstallasjon ville ha vært.

Link to post
Share on other sites

Hei blueline. Har du noen bilder eller beskrivelse av monteringen på din båt?

Kjenner makeligheten kommer og tar meg når det gjelder manuell ankerhåndtering, så har planer om noe mekanisk hjelpeutstyr baki der i nærmeste framtid jeg og...¨

Men - det er jo litt dingser baki der fra før da, og ikke verdens mest tilgjengelige sted (har sett trangere, men you know..)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...