Viking. Posted August 23, 2007 Share Posted August 23, 2007 Hei. Har en kompis som lurer på å kjøpe en firling 24 fot. Har noen av dere noen erfaringer med denne seilbåten? Han er ikke voldsomt erfaren seiler :-) Quote Båt 1: Uttern T55 / 115Mercury efi Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
ivar Posted August 23, 2007 Share Posted August 23, 2007 ingen erfaring med den , men den er vel lagd for å være trygg og enkel å håndtere for ferske seilere..? Du får sjekke linken som ligger i "emner som ligner" Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
"Mathilde" Posted August 23, 2007 Share Posted August 23, 2007 Firling er ingen skarpseiler, men en typisk begynnerbåt. Seilarealet er beskjeden og tilpasset båten, slik at skipper neppe får de største overraskelser. Den har forholdsvis stor cocpit med 2 meter lange benker. Inne er det fire køyer, men i forpiggen er liggelengden i snaueste laget for voksne personer. Pentryet befinner seg mellom forpigg og salongen - forøvrig en helt åpen løsning. Noe som er naturlig i en såpass liten båt. Vil tro at prisleiet ligger på mellom 20-40.000 kroner for et greit eksemplar. Quote Link to post
P. K. Posted August 23, 2007 Share Posted August 23, 2007 Firling er en veldig fin begynnerbåt. Trygg og romslig. Den ble mye brukt i seilopplæring hos sjøspeiderne. Det er ikke noe for regattaseiling, men som sagt en flott liten turbåt. Quote Link to post
Viking. Posted August 23, 2007 Author Share Posted August 23, 2007 Ja, det er som turbåt den er tiltenkt. 2 meter lang cockpit, er ikke det ganske romslig da? Quote Båt 1: Uttern T55 / 115Mercury efi Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
P. K. Posted August 23, 2007 Share Posted August 23, 2007 Cockpit er veldig bra på denne lille båten, og under dekk er det stort volum siden hyttetaket går helt ut i borde. Quote Link to post
Viking. Posted August 23, 2007 Author Share Posted August 23, 2007 Er ikke 25` en bra pris når den er godt vedlikeholdt og seil og gps er intakt? Quote Båt 1: Uttern T55 / 115Mercury efi Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
"Mathilde" Posted August 23, 2007 Share Posted August 23, 2007 Utlegg på 25000 for båt er vel uansett ikke mye? I alle fall ikke sett i forhold til den gleden båtlivet gir. Og summen du nevner er en billig inngangsbillett i så måte Quote Link to post
P. K. Posted August 23, 2007 Share Posted August 23, 2007 25 er sikkert en god pris hvis båten ser fin ut. Jeg tviler på at disse båtene blir verdt mye uansett hva folk gjør med dem, men de har kanskje vært opp mot 40 også ihvertfall? Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.