Joerg Becker Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Takk for svaret. Har byttet både dynamo og ett av batteriene (noe jeg ville ha gjort uansett). Så ikke noe problem nå. Fint, lykke til videre ! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Gabba III Svart 27.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Da er den nye dynamoen på plass og den fungerer utmerket Får bare håpe den varer lengre enn den forrige... Jeg fikk også rettet den mye bedre opp nå, så da er det bare å nyte båtlivet igjen! Men jeg lurer fremdeles på hva den "+" tilkoblingen er for! Kan den være for en følekabel for spenning på batteri? Går det an å sjekke dette på en trygg måte? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Men jeg lurer fremdeles på hva den "+" tilkoblingen er for! Kan den være for en følekabel for spenning på batteri? Går det an å sjekke dette på en trygg måte? Jeg finner heller ikke fram til tråden der våre venner fikk opplyst dette. Men hvorfor spør ikke du hos Biltema først Hvis jeg selger dynamoer da vet jeg dette i hvert fall og Biltema skulle det og. I nødtilsfelle må du komme med flere opplysninger (best med bilde av kontaktene, alle numrer og spenninger du måler), kanskje vi finner en "fjern-forklaring" uansett. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Ingar Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Tidligere tråd med bilde av tilkoblingene. Mulig det er ett uttak for avkoblingskondensator. (støydemping) Det er ikke for ekstern følekabel, denne ville kommet fra regulatoren. Kan ikke være noe annet enn ett ekstra pluss 12V uttak. Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 28.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Dynamoen er i hvert fall lik den i innlegg #4 i den tråden Ingar refererer til. Det har uansett ikke stor betydning hva koblingen er til, så lenge dynamoen fungerer, men jeg blir jo litt nyskjerrig da Jeg kan prøve å måle på den i ettermiddag og rapportere... Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 30.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 Den nye dynamoen holdt i knappe to timer En så elendig kvalitet har ingenting i en båt (eller bil for den saks skyld) å gjøre Jeg kjørte glad og lykkelig ut fra brygga, og etter en stund hørte jeg en fryktelig lyd fra motorkassa og fryktet at Sabben hadde vandret til de evige jaktmarker... Men heldigvis fant jeg raskt ut at det var Biltemadynamoen som var synderen. Etter MYE grubling og studering viste det seg at det var en skrue bak vifta som hadde løsnet og subbet mot. Jeg demonterte reimskiva og vifta og fikk skruen på plass, slik at jeg kom meg tilbake til brygga. Men nå stoler jeg ikke et sekund på denne saken, og den skal leveres tilbake. Har nå kjøpt denne fra Maritim som skal monteres i morgen. I etterpåklokskapens navn ser jeg at jeg burde ha gjort dette med en gang, og spart meg for en uke med konstante plager Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Tja, hva skal man sier om det. Da begynner også jeg å lure. Men da kommer vi tilbake til gamle oppfattningen min: "Man får stortsett alltid det det man betaler for." Stemmer vel fortsatt det. Men se dette også positiv. Man kan tar det også med litt smilende øyene at det ha skjedd i år, fordi nå begynner R.o.H.S. å vise virkning. Dette har fått besluttning i Juli 2006 allerede, men de fleste produsenter kunne avverge store påvirkninger for tiden. Men nå begynner det å gripe riktig og betyr under streken at nesten alle produkter, som kommer fra/via Europa eller USA blir dyrere i løpet av denne vinteren. Det er bare spørs hvor mye dyrere. Man må gå ut i fra 10 til 15%, men kan forvente demping på 3 til 10% gjennomsnittlig. Men dette kommer garantert. Altså: husk bare at du har handlet billigere, da hjelper det kanskje litt til å få gleden tilbake. Ellerr husk det jeg forteller fortløpende: Penger som man har betalt for noe godt er fort glemt. Fortløpent bråk med udugelig materiell glemmer man aldri. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
nab Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 (redigert) ... fryktet at Sabben hadde vandret til de evige jaktmarker... En SABB vandrer ikke, den dunker bare videre... Redigert 31.August.2007 av nab (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 31.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Ellerr husk det jeg forteller fortløpende:Penger som man har betalt for noe godt er fort glemt. Fortløpent bråk med udugelig materiell glemmer man aldri. Kan ikke bli mer enig!! Det finnes ikke noe mer irriterende enn ubrukelig utstyr, uansett hvor billig det måtte være En SABB vandrer ikke, den dunker bare videre... Nemlig! Jeg skal aldri mer tvile på Sabben Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Blir intr. å høre hva Biltema sier når du leverer den tilbake, dersom dette er representativt må de jo bare slutte å selge den. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 dersom dette er representativt må de jo bare slutte å selge den. Da tror jeg ikke noe på, Biltema er sikkert ikke produsent. Med det kommer det sansynligvis bare det vanlige: "enkelt tilfelle, men seeelfølgelig bli den byttet på garanti." Bare at garantien aldri omfatter verken bråk eller problemer som man har med det. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Ingar Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Men de vil jo ikke være tjent med å selge en vare der mesteparten kommer i retur? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 (redigert) Det er riktig, men ikke riktig samtidig. Man må se på tallene, og dette er det eneste som er interessant for slike bedrifter, men ikke på kvalitet som holder. ...ellers ville alle slike bedrifter, som selger la meg si "billiggreier", stenge både selvstendig og uten videre oppfordering. Går man ut i fra normale forhold da er kalkulasjonen allerede helt i orden hvis bare 1 av 20 apparater ikke kommer tilbake. "Bedre" produkter holder seg i range 1 til 50 Gode produkter beveger seg i forventning 1 til 70. Dette betyr ikke automatisk at hvert nr. 20 / 50 / 70 blir automatisk reklamasjon, men dette er regnestykken som forteller om "lønner seg eller ikke" ang masseprodukter. Dynamoer er masseprodukter. Hvis en bedrift nå selger 5000 stykke per år, og det gjør sikkert Biltema, da er det ikke lengre viktig om det kommer 50 stykke tilbake. Bortsett av gevinstspennen blir disse også send tilbake til produsenten, eller bare resirkulert med kreditering pga. at ofte og heller tilbakesending ikke lønner seg en gang. Sånt er det bare og for det koster en slik dynamo bare kr. 700,- ....inkludert både 25% mva, dekkningsbidrag, lønn og personal, holdingskostnåder, frakt og transport, lagerkostnåder, m.m. Da blir ikke mye tiløvrigs for kvalitet. ...hehehe, og nå kan du lure på hvorfor at det som jeg tilbr er så prisgunstig uansett. Nei, ikke pga. av samme prinsippet fra før, men pga. at man har relativt billig distribusjon i forhold til andre. Direkte innkjøp, one-man-show og med det ikke noe særlige kostnåder. Og hvis man ikke spiser så mye heller, da går det også an at man tilbyr kvalitet til en bra pris. I hvert fall ville jeg stenge eller minst bytte produktene med en gang så snart dette ville forandre seg hos meg. Men også da kan man se forskjell igjen: jeg kunne stenge eller forandre noe når som helst. Bedrifter som Biltema kan heller ikke det. Jørg Redigert 31.August.2007 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Gabba III Svart 31.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Da jeg byttet den første, var jeg ganske skeptisk til kvaliteten og spurte om de hadde hatt mye retur på disse. I butikken (Tønsberg) sjekket de dataen, og de hadde solgt 24 og fått tre i retur, inkludert min. Det er vel uansett en ganske stor feilprosent på en slik vare? Håper jeg ikke får noe problemer med å returnere den jeg har nå, den er jo nå i orden siden jeg har reparert den Men dette burde ikke være noe problem siden dette skjedde mens jeg var på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 og de hadde solgt 24 og fått tre i retur, inkludert min. Det er vel uansett en ganske stor feilprosent på en slik vare? Vel. Dette er antakeligvis ikke beregningsgrunnlag selv hos Biltema heller, men hvis jeg ville ha fått 1 av 8 (!) tilbake da hadde det skjedd noe siden lenge. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Gabba III Svart 31.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Det vil jo bli fire av 25 i retur når jeg leverer den neste Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 3.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Da er den nye dynamoen fra Maritim montert og testet med godt resultat i helgen Jeg fikk også levert tilbake den siste Biltemadynamoen i dag, godt å være kvitt den Men en ting skal Biltema ha, ikke noe problem å få pengene tilbake, og god kundebehandling. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.