Jump to content

Dynamo/ladeproblemer

Gabba III

Recommended Posts

Da er den nye dynamoen på plass og den fungerer utmerket :cheers: Får bare håpe den varer lengre enn den forrige... Jeg fikk også rettet den mye bedre opp nå, så da er det bare å nyte båtlivet igjen!

Men jeg lurer fremdeles på hva den "+" tilkoblingen er for! Kan den være for en følekabel for spenning på batteri? Går det an å sjekke dette på en trygg måte?

Men jeg lurer fremdeles på hva den "+" tilkoblingen er for! Kan den være for en følekabel for spenning på batteri? Går det an å sjekke dette på en trygg måte?

Jeg finner heller ikke fram til tråden der våre venner fikk opplyst dette.

Men hvorfor spør ikke du hos Biltema først :confused:

Hvis jeg selger dynamoer da vet jeg dette i hvert fall og Biltema skulle det og.

I nødtilsfelle må du komme med flere opplysninger (best med bilde av kontaktene, alle numrer og spenninger du måler),

kanskje vi finner en "fjern-forklaring" uansett.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Dynamoen er i hvert fall lik den i innlegg #4 i den tråden Ingar refererer til. Det har uansett ikke stor betydning hva koblingen er til, så lenge dynamoen fungerer, men jeg blir jo litt nyskjerrig da :smiley:

Jeg kan prøve å måle på den i ettermiddag og rapportere...

Den nye dynamoen holdt i knappe to timer :headbang:

En så elendig kvalitet har ingenting i en båt (eller bil for den saks skyld) å gjøre :nonod:

Jeg kjørte glad og lykkelig ut fra brygga, og etter en stund hørte jeg en fryktelig lyd fra motorkassa og fryktet at Sabben hadde vandret til de evige jaktmarker... Men heldigvis fant jeg raskt ut at det var Biltemadynamoen som var synderen. Etter MYE grubling og studering viste det seg at det var en skrue bak vifta som hadde løsnet og subbet mot. Jeg demonterte reimskiva og vifta og fikk skruen på plass, slik at jeg kom meg tilbake til brygga. Men nå stoler jeg ikke et sekund på denne saken, og den skal leveres tilbake. Har nå kjøpt denne fra Maritim som skal monteres i morgen. I etterpåklokskapens navn ser jeg at jeg burde ha gjort dette med en gang, og spart meg for en uke med konstante plager :boxing:

Tja, hva skal man sier om det.

Da begynner også jeg å lure.

Men da kommer vi tilbake til gamle oppfattningen min:

"Man får stortsett alltid det det man betaler for."

Stemmer vel fortsatt det.

Men se dette også positiv.

Man kan tar det også med litt smilende øyene at det ha skjedd i år,

fordi nå begynner R.o.H.S. å vise virkning.

Dette har fått besluttning i Juli 2006 allerede, men de fleste produsenter kunne avverge store påvirkninger for tiden.

Men nå begynner det å gripe riktig og betyr under streken at nesten alle produkter,

som kommer fra/via Europa eller USA blir dyrere i løpet av denne vinteren.

Det er bare spørs hvor mye dyrere.

Man gå ut i fra 10 til 15%, men kan forvente demping på 3 til 10% gjennomsnittlig.

Men dette kommer garantert.

Altså: husk bare at du har handlet billigere, da hjelper det kanskje litt til å få gleden tilbake.

Ellerr husk det jeg forteller fortløpende:

Penger som man har betalt for noe godt er fort glemt.

Fortløpent bråk med udugelig materiell glemmer man aldri. :smiley:

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Ellerr husk det jeg forteller fortløpende:

Penger som man har betalt for noe godt er fort glemt.

Fortløpent bråk med udugelig materiell glemmer man aldri. :smiley:

Kan ikke bli mer enig!! Det finnes ikke noe mer irriterende enn ubrukelig utstyr, uansett hvor billig det måtte være :smash:

En SABB vandrer ikke, den dunker bare videre... :smash::flag:

Nemlig! Jeg skal aldri mer tvile på Sabben :cheers:

dersom dette er representativt må de jo bare slutte å selge den.

Da tror jeg ikke noe på, Biltema er sikkert ikke produsent.

Med det kommer det sansynligvis bare det vanlige:

"enkelt tilfelle, men seeelfølgelig bli den byttet på garanti."

Bare at garantien aldri omfatter verken bråk eller problemer som man har med det.

Jørg

Det er riktig, men ikke riktig samtidig.

Man må se på tallene, og dette er det eneste som er interessant for slike bedrifter, men ikke på kvalitet som holder.

...ellers ville alle slike bedrifter, som selger la meg si "billiggreier", stenge både selvstendig og uten videre oppfordering.

Går man ut i fra normale forhold da er kalkulasjonen allerede helt i orden hvis bare 1 av 20 apparater ikke kommer tilbake.

"Bedre" produkter holder seg i range 1 til 50

Gode produkter beveger seg i forventning 1 til 70.

Dette betyr ikke automatisk at hvert nr. 20 / 50 / 70 blir automatisk reklamasjon,

men dette er regnestykken som forteller om "lønner seg eller ikke" ang masseprodukter.

Dynamoer er masseprodukter.

Hvis en bedrift nå selger 5000 stykke per år, og det gjør sikkert Biltema, da er det ikke lengre viktig om det kommer 50 stykke tilbake.

Bortsett av gevinstspennen blir disse også send tilbake til produsenten,

eller bare resirkulert med kreditering pga. at ofte og heller tilbakesending ikke lønner seg en gang.

Sånt er det bare og for det koster en slik dynamo bare kr. 700,-

....inkludert både 25% mva, dekkningsbidrag, lønn og personal, holdingskostnåder, frakt og transport, lagerkostnåder, m.m.

Da blir ikke mye tiløvrigs for kvalitet.

...hehehe, og nå kan du lure på hvorfor at det som jeg tilbr er så prisgunstig uansett. :lol:

Nei, ikke pga. av samme prinsippet fra før, men pga. at man har relativt billig distribusjon i forhold til andre.

Direkte innkjøp, one-man-show og med det ikke noe særlige kostnåder.

Og hvis man ikke spiser så mye heller, da går det også an at man tilbyr kvalitet til en bra pris.

I hvert fall ville jeg stenge eller minst bytte produktene med en gang så snart dette ville forandre seg hos meg. :yesnod:

Men også da kan man se forskjell igjen: jeg kunne stenge eller forandre noe når som helst.

Bedrifter som Biltema kan heller ikke det.

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

Da jeg byttet den første, var jeg ganske skeptisk til kvaliteten og spurte om de hadde hatt mye retur på disse. I butikken (Tønsberg) sjekket de dataen, og de hadde solgt 24 og fått tre i retur, inkludert min. Det er vel uansett en ganske stor feilprosent på en slik vare?

Håper jeg ikke får noe problemer med å returnere den jeg har nå, den er jo nå i orden siden jeg har reparert den :confused: Men dette burde ikke være noe problem siden dette skjedde mens jeg var på sjøen.

og de hadde solgt 24 og fått tre i retur, inkludert min. Det er vel uansett en ganske stor feilprosent på en slik vare?

Vel.

Dette er antakeligvis ikke beregningsgrunnlag selv hos Biltema heller,

men hvis jeg ville ha fått 1 av 8 (!) tilbake da hadde det skjedd noe siden lenge.

Jørg

Da er den nye dynamoen fra Maritim montert og testet med godt resultat i helgen :cheers:

Jeg fikk også levert tilbake den siste Biltemadynamoen i dag, godt å være kvitt den :smash: Men en ting skal Biltema ha, ikke noe problem å få pengene tilbake, og god kundebehandling.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...