Jump to content

Unngå drittproblemer.


Scombrus

Recommended Posts

Et tips som jeg selv synes har virket fint, er at vi pumper gjennom 5 - 6 liter ferskvann når vi går ifra båten for en lengre periode. Da unngår man også at urin og saltvann blir stående i slangene når man forlater båten. Etter det jeg har forstått, er det denne kombinasjonen som er opphavet til urinsteinen som tetter slangene.

Ellers bruker vi en skvett med sanitærvæske når man har utført "en større jobb"...

Et tips til alle som har småfolk med seg i båten, som ikke helt skjønner dette at man ikke ukritisk kan bruke meter på meter av dopapir, er å ta med seg sanitærservietter (våtservietter) og hundeposer. Prosedyre som følger: først tørker man med papir for å fjerne det grøvste, deretter benyttes våtservietter til "finpussen". Disse våtserviettene legges i en hundepose etter benyttelse og knyttes igjen. Disse samles i en egnet bærepose og kastes sammen med annet søppel.

Dette har vist seg å fungere helt utmerket, både for store og små.

Tette toalettslanger skyldes oftest bruk av for mye papir, bruk av feil papir eller at det har blitt kastet ting i toalettet som ikke har vært gjennom systemet. (Spist først). :-)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Europris har også Green Viking, billigst tror jeg også de er 99-'for 2,5 liter.

Hm, jeg var innom Europris på Haugenstua, Oslo i går og etterspurte sanitærvæske. De hadde ikke Green Viking - jeg fikk 2.5l "Natur biologisk Sanitærvæske", av Kemetyl Norge. Innhold - "10 milliarder endsporer av slekten Bacilus, natriumnitrat, eteriske oljer, godkjent fargestoff (E102 + E1342)"

 

Natriumnitrat er vel beslektet med virkestoffet i Green Viking (Kalsiumnitrat-tetrahyd) ... eteriske oljer er vel i praksis parfyme, og hvilket organ er det som godkjenner farvestoffer for bruk til septik, mon tro? ;-) Jeg har en preferanse om at sanitærvæske ikke skal inneholde parfyme eller fargestoffer. Biltema sin inneholder ihht varedeklarasjonen på flaska bacillussporer, parfyme, vann og farge - men ihht HMS-databladet på http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Ovrig/Sanitarvaske-361638/ inneholder den kalksalpeter, jeg antar det er tilnærmet det samme som kalsiumnitrat-tetrahyd. Hm, merkelig.

 

Ihht en gammel posting fra Sæbø fra 2009 ble det solgt noe med navn "shape" elns fra Europris da, og den fungerte dårlig.

Link to post
Share on other sites

Puttet en neve av disse på septiken i sommer og det var ikke mulig å ense lukt ved tømming av septik i sjøen.

 

Det er snakk om 1000% forbedring i forhold til tidligere (finner ikke bedre analogi i farten) - innholdet var ved tømming av mye tynnere konsistens en før men det kan ha sammenheng med at innsatsen nå passerer 2 kverner på turen.

 

En neve i tanken før sesong/eller etter tømming + en pille ved hver bruk. Litt overrasket over effekten men i beskrivelsen til et tilsvarende produkt ble det hevdet at dette midlet skulle eliminere !all" lukt og for mitt setup ser det ut til å stemme.

 

bilde

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

At dritten ved tømming var blitt tynnere, har nok ingenting med de tablettene å gjør, men at dritten er kvernet både i toalettet og ved tømming av tanken. Disse tablettene er beregnet for å desinfisere drikkevannsystemet. Det dreper dermed bakterier i septiktanken din slik at hverken de aerobe eller de anaerobe bakterien får jobbet med å bryte ned dritten. Og det er riktig at den typiske lukten fra tanken da blir redusert. Du sitter igjen med naturlig "bæsjelukt". Det virker dermed som gammeldags "blåvann" til å helle på tanken og som da inneholdt formalin for å drepe både snille og luktgenererende bakterier. Heldigvis er det nå stopp med å bruke noe som inneholder formalin som er sterkt kreftfremkallende. Formalin brukes så vidt jeg vet fremdeles litt til å preservere lik.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I løpet av over 70 år er det utrolig hva en har hørt om! Men tilbake til dritt: Visste du forresten at når en pasient dør på et sykehus så settes det en korkpropp i baken på dem så de ikke skal drite etter at de er døde? :diving: Ja, det er sant, jeg er gift med en hjelpepleier som har utført den jobben!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...