Jump to content

Hvor mange kilo veier dreggen deres i forhold til lengde på båt?

Gega

Recommended Posts

Hei.

Jeg har enn Hanto 24 (vekt ca 2200kg) og en paraplydregg på 6kg.. noe jeg synes virker litt spinkelt.

Jeg har ikke hatt båt så lenge at jeg har den store erfaringen med de forskjellige dregg typene..

Jeg ser Bruce anker får mye oppmerksomhet og har tenkt å kjøpe meg en sånn men blir veldig usikker på hvor tungt anker jeg skal kjøpe.

Så derfor spør jeg dere... hvor tungt anker har dere i forhold til hvor mange fot og hvor mye båten deres veier?

Tabeller har jeg i og for seg sett men jeg vil heller ha deres erfaring og synspunkter.

Geir

Redigert av Gega (see edit history)

Hilsen Geir

27 fot Mekling ca. 2.800 kg og en Brucekopi på 10 kg. Ville tro at du kanskje klarte deg med en Bruce på 7 kg. I hvert fall med litt kjetting og/eller blytau.

Det kommer jo an på hvor du ankrer og hva du ser for deg av bruk selvfølgelig. Men for "normalt" bruk (hva er nå det?) så holder nok det ovennevnte.

mvh tuffff

Har 20 fots båt, veier i 7-800 kilo. Bruker 5kg brucekopi med noen m. kjetting og tau. Hadde sikkert klart meg med mindre, men bruker dette fordi det er helt ok å dra opp manuelt og da ser jeg ikke noe poeng i å gå ned i vekt. Brukte før 8 kg paraplydregg med kjetting, synes det ble litt for tungt å dra opp, skiftet til 4 kg paraplydregg og det ble for spinkelt. Har bundet opp klørne på 4 kilos dreggen og bruker den til daumann samtidig som det fungerer som reserveanker.

Litt på siden, men en forandring jeg skal gjøre er å forlenge ankerlinen. Har i dag 30m (tror jeg) og det er for kort.

Seilbåt på 27 fot som veier ca 2200 kg. Har en Brucekopi på 7,5 kg med fem meter kjetting og blytau. Bruker en daumann i tillegg.

På skjærgårdsjeepen som veier rundt 900kg og er 18 fot har jeg en Brucekopi på 5 kg med litt kjetting.

Har ymse paraplydregger stående i en bod - alle er til salgs, billig!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

44 fot seilbåt på drøyt 9 tonn, 20 kg CQR anker og masse kjetting.

Har ymse paraplydregger stående i en bod - alle er til salgs, billig!
Samme her :lol: :lol: :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Hei. Her på forumet får paraplyen mye juling. Jeg har bare brukt paraplyer tidligere ( 22`Sjømann ). Har ikke hatt store problemer med dette. Ligger en del på svai. Har også en paraply akter på Sandvik 25` som jeg har nå. Jeg er enig med dem som sier at dette ikke er verdens beste dreg, men at den vandligvis duger for oss med lettere båter uten all verdens vindfang er det ikke tvil om. 8 og 10 kg er brukbare løsninger på en båt på din størrelse. Jeg liker best 8 Kg pga utforming. Dvs bredere "spiler" og ekstra vekt på feste øye. Legg ut rikelig med kjetting og tau som de andre har sagt tidligere.

Paraplyen er grei å stue bort i båten.

Dregg riktig med langt tau, og fire til fem meter gjetting. Fir gjerne et lodd ned på tauet når du ligger natta over ( daumann).

Det kan allikevel hende at du må opp om natta å rigge om fortøyningene hvis det blåser opp. Det er ikke en gang sikkert det er din skyll. De gangene jeg har opplevd dette er ikke fordi paraplyen har sluppet, men en nabobåt med stort vindfang, og liten, eller feilpassert dregg har sluppet ( bruce ). :headbang:

Men føler du at du har plass, så er nok en 7,5 bruce med bly tau et bedre alternativ. :smiley:

Flott at det kommer så mange innspill...

Etter det jeg kkan se så tror jeg at jeg vil klare meg med en 7.5kg bruce kopi med noen meter kjetting.

Jeg blir nok ikke å ankre opp så mye på de enorme dybdene. og siden jeg ikke har ankervinsj så har jeg ikke så veldig lyst på så veldig mye tyngde :smiley:

Men er det så at bruce ankeret er best på sand og tarebunn og ikke så bra på steinbunn?

For litt av poenget er vel kanskje at bruceankeret skal grave seg ned.

Bruceankeret har jo også et øye fremme på ankeret, bruker dere et tau festet i den for at ankeret skal slippe lettere?

Geir

Redigert av Gega (see edit history)

Hilsen Geir

Hei. Her på forumet får paraplyen mye juling. Jeg har bare brukt paraplyer tidligere ( 22`Sjømann ). Har ikke hatt store problemer med dette. Ligger en del på svai. Har også en paraply akter på Sandvik 25` som jeg har nå. Jeg er enig med dem som sier at dette ikke er verdens beste dreg, men at den vandligvis duger for oss med lettere båter uten all verdens vindfang er det ikke tvil om. 8 og 10 kg er brukbare løsninger på en båt på din størrelse. Jeg liker best 8 Kg pga utforming. Dvs bredere "spiler" og ekstra vekt på feste øye. Legg ut rikelig med kjetting og tau som de andre har sagt tidligere.

Paraplyen er grei å stue bort i båten.

Dregg riktig med langt tau, og fire til fem meter gjetting. Fir gjerne et lodd ned på tauet når du ligger natta over ( daumann).

Det kan allikevel hende at du må opp om natta å rigge om fortøyningene hvis det blåser opp. Det er ikke en gang sikkert det er din skyll. De gangene jeg har opplevd dette er ikke fordi paraplyen har sluppet, men en nabobåt med stort vindfang, og liten, eller feilpassert dregg har sluppet ( bruce ). :headbang:

Men føler du at du har plass, så er nok en 7,5 bruce med bly tau et bedre alternativ. :smiley:

Ja, Fordelen med paraplydreggen er jo at den lett å stue bort fremme i bauen... bruce`n kan ikke klappes sammen, ergo så tar den mere plass og jeg må stue den bak i båten...pm det da ikke finnes en smart løsning for at den kan henge der fremme uten at den rister og banker :smiley:

Hilsen Geir

39 fot og 9 tonn, 17kg bruce kopi i hekken og 50m 8mm kjetting, 50m 10mm kjetting i baugen og der skal det inn et 20 eller 30 kg bruce om jeg får det til å passe, nå er det kun et 15kg Bruce av garasje utgaven

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

10 kg Bruce kopi ( Biltema) 5 meter kjetting 10 mm. Båten er ca 4 tonn 27 fot.

Kjempefornøyd med Bruce og har kastet alle paraplydregger på havet. Måtte de ble evig lykkelige som korallrev på bunnen :lol: .

Har vært borti en gang at 15 kg paraply m/ 5 meter kjetting slet seg da jeg lå i uthavn pga en kraftig vindrosse i solgangsbrisen. Derfor mitt "hat" til denne typen.

Har brukt Bruce`en ved mange slags bunnforhold og den har alltid funnet godt feste...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...