Jump to content

Hvor mange kilo veier dreggen deres i forhold til lengde på båt?

Gega

Recommended Posts

...på tide med en oppsummering (det er jo vi kvinnfolk gode til)

Gega 24 fot 6 kg kjetting 0

Jeg glemte å legge til at jeg bruker ca 2 m kjetting...oppdaget det etter at jeg så oppsummeringen :smiley:

Etter det jeg ser her så blir det en 7.5 kg bruce kopi anker på meg og noen meter 8mm kjetting.

Men jeg beholder den 6 kgs paraplydreggen ombord sånn "just in case" :eek::smiley::eek:

Redigert av Gega (see edit history)

Hilsen Geir

Tror jeg hadde byttet ut 6 kg paraplyen med en på 8 - 10 kg og dobblet til 4 - 5 m kjetting, eller blytau.

Her ser det ut som mange har paraplydregger å gi bort, eller betale for å bli kvitt :rolleyes:

Og to brukbare dregger er helt nødvenndig å ha med seg.

:cheers:

Bruker selv en 7,5 Danworth med 5m kjetting, spinner og spunnet tau i baugen, og en paraply på 8 kg akter ( tauet har 12m innlagt bly ).

Sandvik snekka mi er 25 fot, veier 2500 kg. Hantoèn og Sandviken er ganske like i størrelse, vekt, og vindfang.

Har dreggkummer for, og akter. Begge dreggene går ned i disse.

Ligger jeg natta over på et litt utsatt sted, liker jeg å ro ut begge.

Har satt opp alle svaren i tråden i tabell som sier noe om ankervekt pr. fot, ankervekt pr kg båt, ankertype, kjetting etc.

artig å se variasjonene. Kunne jo også sett på motorbåt vs. seilbåt men det har jeg ikke gjort.

Det jeg trenger hjelp til er å få lagt dette ut i denne tråden.

Det hadde jo vært kjempebra om du hadde fått til det...veldig fint for andre i ettertid å kunne gå inn på den tabellen for å se hva andre båteiere bruker av anker, kjetting og tau...

Det må da vel gå an på et vis å få det inn på en måte....altså det du vil er at det skal se ut som et excel ark med kolonner og det hele?

jeg prøvde å bare kopiere og lime inn men det gikk ikke...det har du vel selvfølgelig også prøvd...har du sett tidligere at noen har lagt inn excel ark her på forumet??

Hilsen Geir

Hva om du tar et bilde av skrivebordet (print screen + ctrl+v i et bildeprogram)

Klipper ut excel delen og poster det bildet?

Jeg har forresten 6 kg paraplydregg med ca 2mtr kjetting og synketau på min 20 fot ca 1000 kg.

Aldri hatt problemer med det så lenge den ligger langt nok ut. (som regel mer enn 5x dybde)

Men nå ligger jeg i ferskvann også. Det har sikkert noe å si :yesnod:

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Hva om du tar et bilde av skrivebordet (print screen + ctrl+v i et bildeprogram)

Klipper ut excel delen og poster det bildet?

Jeg har forresten 6 kg paraplydregg med ca 2mtr kjetting og synketau på min 20 fot ca 1000 kg.

Aldri hatt problemer med det så lenge den ligger langt nok ut. (som regel mer enn 5x dybde)

Men nå ligger jeg i ferskvann også. Det har sikkert noe å si :yesnod:

Det kan jo være en ide å ta printscreen ja...

Hilsen Geir

Min båt veier vel litt mer enn fem tonn. Den er 32 fot.

Jeg har et Spade-anker på 8,4 kg, 10 m med 8 mm kjetting, deretter 30 m tau.

Ankeret ble testet nå i helgen i 10 m/s, vindkast innimellom med sterkere vind.

Vi en hel natt på svai, vinden snudde helt i løpet av natten, og båten jaget en god del.

Vi lå der vi skulle.

At et 5kg brucekopi skal være så lett at det spretter bortover bunnen og ikke graver seg ned er langt fra min erfaring. Når jeg hiver ankeret ut tar det ikke lange tiden før det graver seg ned og sitter bom fast. Har dykket for å se hvordan det så ut etter oppankring og da så jeg ikke ankeret igjen.

Det er vel formen og vektfordeling som gjør at det graver seg ned, ikke vekten i seg selv............

Dette er også min erfaring. Har også dykket; riktignok hvor ankringen skjedde på sandbunn. Hele ankeret var bokstavelig talt forsvunnet.

Har altså en Bruce-kopi med et par meter tung kjetting med en gammel brannslange trukket over. På denne måten en behagelig pølse å håndtere.

Jeg våger meg altså med et 5kg anker og litt kjetting på en 24 fots båt med vekt ca. 1800kg +mannskap/vann/diesel osv....

Årsaken til et så lite anker er av praktiske grunner. Har en stor paraplydregg å supplere med ved behov.

Ved en overnatting i sommer snudde vinden i løpet av natten; fikk den inn rett akter. Ankeret holdt men jeg sov ikke godt....

Har kun opplevd at dette ankeret ikke har vill sitte ved to anledninger. Begge gangene hvor det har vært altfor mye gress til at ankeret kom ordentlig ned til bunnen.

Hei

Båtlengden er vel ikke så vel avgjørende for hvor godt dreggen holder deg på plass.

Båtvekt og vindfang er kanskje mer avgjørende.

Båtvekten er ca. 15.000 kg fulltanket og ferielastet.

Akter:

50 m. 8 mm kjetting og 15 kg. Brucekopi.

I baug:

90 m 8 mm kjetting og 20 kg. Bruce.

Forholdet båtvekt/dreggvekt er i overkant av 1 kilo dregg på 1000 kg båt.

mvh

giver

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...