Avsluttet2 Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Ser at jeg ligger blant de med lavest verdier enten en tar lengde eller vekt som utgangspunkt. Ser også at de andre som har båter under 25 fot ligger lavt. Er det slik det bør være? Har vi for små anker? Har de større båtene overdimmensjonert? Har det med måten en vanligvis ankrer opp på å gjøre? Velger vi med mindre båter anker ut i fra praktiske hensyn som feks. stuing og håndterbarhet? Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 (redigert) Er båtens vekt og vindfang er mere avgjørende enn lengde? En lett lav båt gir mindre drag enn en tung sugg, kanskje det forklarer at noen av de minste båtene har lav ankerbekt/ båtlengde ratio. Tj, du har jo et veldig tungt anker i forhold til de fleste andre når vi ser på ankervekt i fht. båtvekt. 160 kg båt pr. kg anker. Det skulle jo borge for at du skulle ha tyngde nok i din dregg, samme tallet for min båt er dobbelt så høyt. Giver nevner jo at han har et tonn båt pr. kg anker. Du burde da kunne si at du er på den tunge siden her Redigert 27.August.2007 av pete (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Ser at de som bruker Engbo også kombinerer med blytau. Tilfeldig? Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
SiA Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Er ikke sikker på vekten på mitt aktermonterte Engbo-anker, men sikkert 15-20 kg, og kjetting, 26' båt, kanskje 3-4 tonn? Lå i Sandspollen natt til lørdag, måtte ligge på svai da det var utrolig mange båter der. Etter frokost på lørdag begynte det å blåse fra Nord, vind og strøm hadde skiftet siden jeg slapp dreggen. Plutselig fikk jeg se at nabobåten, en seiler på 30-34' kom svært nær, uten et menneske på dekk. Heldigvis kom den nesten parallelt med "Ronja", så jeg kunne rope "hallo" og fendre, samt holde den til de fikk startet motor. De hadde "Bruce-type" anker, men det var nok snudd på "ryggen" da vind og strøm skiftet. Var ikke nok vind til at det var dramatisk, men hadde nok reagert hvis jeg hadde slappet av og hørt et dunk i båtsiden. Men Engboen holdt festet... Ikke noen fasit, men jeg hadde kjørt ankeret godt fast før jeg la meg, og hadde MYE kjetting ute; kanskje det er viktigere enn ankertype? Med hilsen; Sindre Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Er båtens vekt og vindfang er mere avgjørende enn lengde? Vindfang er definitivt viktig. Det er fristende å slå til med en antagelse om at bruttotonn dividert med deplasement (vekt) er en viktig faktor. En enklere formel er kanskje fribord x lengde x bredde? En annen faktor er om båten har mast eller flybridge, det øker vindfanget. Er det mye strøm er lengde, bredde og deplasement viktig. Likevel burde det holde med deplasement ut fra en antagelse om at tyngst mulig anker og kjetting er best. Jo større og tyngre båt, jo tyngre anker har du plass til. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Veide Fram'en i sommer. Den er 3 tonn, og har en brucekopi fra biltema på 7,5 kg. Fungerer fint det.... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 (redigert) Selvsagt spiller vindfanget en stor rolle ved fortøyning og ankring i gitte situasjoner, men om en ligger for svai så har den en mindre betydning siden den vindeksponerte flaten er betydelig mindre enn om vinden kommer rett sideveis.. Den er i værste fall høyden x brddden på skråget pluss det samme for dingsene som er plassert på dekk når man ligger for svai. Ligger man med vinden inn rett fra siden blir det lengden av skorget som kommer inn, og muligens en noe høyere koeffiisient.. Dette bidraget er sjelden noe særlig mere enn F=0,5 x L x B x v2, for ordens skyld så er tallet 0,5 fremkommet av 0,5 x Ro x D, hvor Ro er luften tetthet i [kg/m3] og D er skrogets aerodynsamsike koeffisient... som er 1,0 for en rett vegg og 0,5 for en sylindrisk flate, i formelen over er denne satt til 0,8... om en bruker 1,0 som er en rett vegg så blir det ikke noen dramatsik endring... 0,65 x L x V x v2. L er lengden i [m] og B er bredden i [m] v er vindhastigeten i [m/s], og kraften F i Newton, og om en dividerer denne 10 (eller 9,81 for kverulantene) så har vi dette ut i [kg]. Som en kan se så øker kraften prorporsjonalt med kvadratet av vindhastigheten, en fordbling av vindhastigheten gir en 4 dobling av kraften Litt forbehold om små regnelifer siden jeg ikke har trippelsjekket og kun en kopp kaffe er inntatt på denne tiden Redigert 28.August.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sjøtummel Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Selvsagt spiller vindfanget en stor rolle ved fortøyning og ankring i gitte situasjoner, men om en ligger for svai så har den en mindre betydning siden den vindeksponerte flaten er betydelig mindre enn om vinden kommer rett sideveis. Vindfanget er merkbart. Du tenker kanskje på at lengden har mindre betydning? Det kan nok stemme, men lengden er ikke helt uvesentlig. Det er turbulens og friksjon langs hele skroget. Uansett, bruker du ankeret når du ligger fortøyd mot land er båtlengden så absolutt av betydning. Da hjelper det ikke om du ligger på svai nå og da. I praksis vil båten svinge en del fram og tilbake når den ligger på svai, særlig dersom den ikke har ankerseil. Moderne båter med høyt fribord kan nå og da virke som en vinge hvor båten trekkes litt framover. Når vingeeffekten opphører blåser båten bakover og belaster ankeret. Dermed blir båten liggende å jage litt fram og tilbake i tillegg til at den svinger fra side til side. Til tider kan båten faktisk jage mye fram og tilbake... I tillegg til å ta hensyn til fribord, flybridge og mast kan det også være lurt å ta med kalesje eller ikke i beregningen. Kalesjer kan ha en del vindfang de også. Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Enig i at 6 kg dregg på båten din er for lite. Den eneste fordelen med dregg, er når den ikke er i bruk. Jeg kaster/gir bort konsekvent dregger som følger med båter jeg kjøper. Selv har jeg 7,5 kg original Bruce med blytau. Båten er 20 fot og veier et sted mellom 1 og 2 tonn. Jeg sover veldig godt ombord om natten. Jeg har tidligere prøvd med 4m kjettingstump og vanlig tau. Jeg hatet alltid å dra opp dette manuelt, så blytau er tingen for oss som ikke har vinsj. og for de som har vinsj beregnet for tau. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
tuffff Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Bare for ordens skyld, så bruker jeg blytau til min 10 kg Bruce-kopi. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Gega Svart 30.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 Kunne vært artig å ta opp denne tråden igjen...Jeg ble ikke å kjøpe anker i fjord men nå må jeg bestille meg et anker (bruce kopi) Dere der i sør-norge kan vel ha lettere anker enn oss her oppe i finnmark...spesielt her hvor jeg bor (Honningsvåg i Nordkapp kommune) Vi har jo ganske mye strømføring i magerøysundet og mye tung sjø...vi ligger jo ute i havgapet Så det spørs om 7,5 kg holder for meg eller om jeg bør gå for en 10 kg`s bruce kopi... Geir Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Herman Svart 30.April.2008 Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 Hovedanker er en 35 lbs (ca 16 kg) CQR på 8 mm kjetting. Itilleg har jeg en 12 kg M-anker og en Sea-Grip på en 8-10 kg. Sea-Gripen er fin på steinbunn og til å grave seg ned i hard skjellsand. M-ankeret er et fint sandanker, men det har nok blitt lite brukt etter at jeg fikk CQR. Båten min er en 33 fots seilbåt på 6 tonn. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
MSF Svart 30.April.2008 Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 Jeg ville nok tro et 10 kg bruce kopi anker var vert å satse på. Sitér dette innlegget Link to post
microship Svart 2.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 33 fot , 15 kg bruce-kopi, ca 6 tonn båt Sitér dette innlegget Microship "Båt er bedre investering enn aksjer" Link to post
Suggen (i sundet) Svart 2.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 Lucielle veier 18 tonn har 70 meter kjetting (tror det er 10mm. litt usikker på det) og 15 kg. bruce anker. Sitter greit det hvis det litt lere eller sand og få tak i og ikke bare fjell. Sitér dette innlegget Link to post
Suggen (i sundet) Svart 2.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 (redigert) Har forresten aldri kjøpt kjetting, hvordan måler man¨tykkelsen? Tykkelse gods eller bredde løkker? Redigert 2.Mai.2008 av M/Y LUCIELLE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PelleFant Svart 2.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 M/B Dreggen har 100meter 10mm kjetting påmontert et 30kg ploganker. Det var en kar (som sa han var skipper) som spurte meg en gang jeg lå ved kai på vestlandet et sted om nettopp anker og lengde på kjetting. På mitt svar om 100meter "fnøs han" (men på en "vennlig" måte, hvis man forstår) og sa at det var ALT FOR LITE dersom jeg skulle få motorhavari eller annet fremdriftsproblem. Jeg må innrømme at karen hadde et godt poeng, og siden den gang har jeg hatt mange, mange hundrede meter med 14mm tau og et Danforth(lignende) anker på 30kg, skulle jeg få bruk for dette. Det er en "peace-of mind"-ordning som jeg (så langt) heldigvis ikke har fått bruk for.... Båten min er 47 fot og veier en 16-17 tonn. Sitér dette innlegget Link to post
Suggen (i sundet) Svart 2.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 (redigert) Har en god kveil med tau påmontert karabinkrok i enden jeg også for nødstillfelle , men håper jeg ikke får behov for å bruke det (må under fordekk for å koble av stoppbolten for kjetting) Redigert 2.Mai.2008 av M/Y LUCIELLE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 3.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2008 Har engbo "bruce" anker på 15kg med bly line, båten veier ca 5500kg, føler at dette er i minste laget Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Stephan Svart 3.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2008 En paraplydregg på 6 kg til en Hanto 24, virker veldig spinkelt. Nå vet jeg jo at det er som å stikke hånden i et vepsebol å foreslå dregg/anker. Sikkert som amen i kjerka kommer det straks en mengde innlegg om utstyr som er "mye bedre". Jeg understreker derfor at jeg kun uttaler meg på grunnlag av egen erfaring. Jeg har selv en Hanto 24 som ble levert sammen med en paraplydregg på 12 kg. Jeg var ikke fornøyd med den. På flere typer bunn mistet den grepet. Enden på visa ble et Engbo-anker på 16 kg. Det har jeg nå hatt i ca 10 år og har aldri opplevd at det har sloppet taket, selv under relativt røffe forhold i uthavner. Andre ankere vil sikkert gjøre jobben, men som sagt: Dette er min erfaring. Stephan Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 3.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2008 Har 25kg ploganker og 60m 10mm kjetting til 40 fots båt på 9t. Det er alt for lite og ankrrt skal skiftes ut med et på 40kg og kjettingen forlenges med 50m. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 3.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2008 navn:aleksander alder:22 yrke:murer sivilstatus:ugift båt:bella 620 ankervekt:10 kilo ekte bruce Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Roger jo Svart 3.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2008 Bruce er det beste ankeret i testen. Det pløyde seg ned i bunnen nesten med en gang, selv om det havnet på siden - og det satte seg beinhardt fast. Kun på hard steinbunn hendte det at det skled litt. Den eneste måten å få dette ankeret opp på, er ved å dra seg rett over ankeret. Dermed virker leggen på ankeret som en brekkstang, og det løsner. Konstruksjonen gjør at en liten ankervekt klarer tunge båter. Sammenlign for eksempel med det såkalte stokkankeret. Ankervekt Maks båtvekt Ca-pris 5,0 kg 2,0 tonn kr 1425 7,5 kg 3,5 tonn kr 2240 10,0 kg 6,0 tonn kr 2660 15,0 kg 10 tonn kr 3390 20,0 kg 20 tonn kr 5000 Materiale: Herdet støpt stål Importør/produsent: Bøvik Marin A.B. Til salgs hos de fleste. Se hele testen http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...af?OpenDocument Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
BMP Svart 3.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2008 Bare fantasier at et så lite anker kan holde så tunge båter. Har prøvd med 20kg Brusanker på 16m dyp 50m 10mm kjeting ute på sandbun. Båt 40 fot 9t i stiv kuling dreget jeg avgåre som bare det. Det skal nok mer til en som så når det blir skikelig vind og noe sjø. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 3.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2008 Den testen fra BM ser jo bare ut som en tulletest. Finn link her på BP til andre ankertester og finn ut hvordan bruce(kopier) kommer ut sammenlignet med andre og mer moderne ankere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.