Jump to content

Hvor mange kilo veier dreggen deres i forhold til lengde på båt?

Gega

Recommended Posts

Ser at jeg ligger blant de med lavest verdier enten en tar lengde eller vekt som utgangspunkt. Ser også at de andre som har båter under 25 fot ligger lavt.

Er det slik det bør være?

Har vi for små anker?

Har de større båtene overdimmensjonert?

Har det med måten en vanligvis ankrer opp på å gjøre?

Velger vi med mindre båter anker ut i fra praktiske hensyn som feks. stuing og håndterbarhet?

Er båtens vekt og vindfang er mere avgjørende enn lengde?

En lett lav båt gir mindre drag enn en tung sugg, kanskje det forklarer at noen av de minste båtene har lav ankerbekt/ båtlengde ratio.

Tj, du har jo et veldig tungt anker i forhold til de fleste andre når vi ser på ankervekt i fht. båtvekt. 160 kg båt pr. kg anker. Det skulle jo borge for at du skulle ha tyngde nok i din dregg, samme tallet for min båt er dobbelt så høyt.

Giver nevner jo at han har et tonn båt pr. kg anker.

Du burde da kunne si at du er på den tunge siden her

Redigert av pete (see edit history)

Er ikke sikker på vekten på mitt aktermonterte Engbo-anker, men sikkert 15-20 kg, og kjetting, 26' båt, kanskje 3-4 tonn?

Lå i Sandspollen natt til lørdag, måtte ligge på svai da det var utrolig mange båter der. Etter frokost på lørdag begynte det å blåse fra Nord, vind og strøm hadde skiftet siden jeg slapp dreggen. Plutselig fikk jeg se at nabobåten, en seiler på 30-34' kom svært nær, uten et menneske på dekk. Heldigvis kom den nesten parallelt med "Ronja", så jeg kunne rope "hallo" og fendre, samt holde den til de fikk startet motor. De hadde "Bruce-type" anker, men det var nok snudd på "ryggen" da vind og strøm skiftet. Var ikke nok vind til at det var dramatisk, men hadde nok reagert hvis jeg hadde slappet av og hørt et dunk i båtsiden. Men Engboen holdt festet... :yesnod:

Ikke noen fasit, men jeg hadde kjørt ankeret godt fast før jeg la meg, og hadde MYE kjetting ute; kanskje det er viktigere enn ankertype? :rolleyes:

Med hilsen; Sindre

Er båtens vekt og vindfang er mere avgjørende enn lengde?

Vindfang er definitivt viktig. Det er fristende å slå til med en antagelse om at bruttotonn dividert med deplasement (vekt) er en viktig faktor. En enklere formel er kanskje fribord x lengde x bredde? En annen faktor er om båten har mast eller flybridge, det øker vindfanget. Er det mye strøm er lengde, bredde og deplasement viktig.

Likevel burde det holde med deplasement ut fra en antagelse om at tyngst mulig anker og kjetting er best. Jo større og tyngre båt, jo tyngre anker har du plass til.

Selvsagt spiller vindfanget en stor rolle ved fortøyning og ankring i gitte situasjoner, men om en ligger for svai så har den en mindre betydning siden den vindeksponerte flaten er betydelig mindre enn om vinden kommer rett sideveis.. Den er i værste fall høyden x brddden på skråget pluss det samme for dingsene som er plassert på dekk når man ligger for svai. Ligger man med vinden inn rett fra siden blir det lengden av skorget som kommer inn, og muligens en noe høyere koeffiisient..

Dette bidraget er sjelden noe særlig mere enn F=0,5 x L x B x v2, for ordens skyld så er tallet 0,5 fremkommet av 0,5 x Ro x D, hvor Ro er luften tetthet i [kg/m3] og D er skrogets aerodynsamsike koeffisient... som er 1,0 for en rett vegg og 0,5 for en sylindrisk flate, i formelen over er denne satt til 0,8... om en bruker 1,0 som er en rett vegg så blir det ikke noen dramatsik endring... 0,65 x L x V x v2. L er lengden i [m] og B er bredden i [m] v er vindhastigeten i [m/s], og kraften F i Newton, og om en dividerer denne 10 (eller 9,81 for kverulantene) så har vi dette ut i [kg].

Som en kan se så øker kraften prorporsjonalt med kvadratet av vindhastigheten, en fordbling av vindhastigheten gir en 4 dobling av kraften

Litt forbehold om små regnelifer siden jeg ikke har trippelsjekket og kun en kopp kaffe er inntatt på denne tiden

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Selvsagt spiller vindfanget en stor rolle ved fortøyning og ankring i gitte situasjoner, men om en ligger for svai så har den en mindre betydning siden den vindeksponerte flaten er betydelig mindre enn om vinden kommer rett sideveis.

Vindfanget er merkbart. Du tenker kanskje på at lengden har mindre betydning? Det kan nok stemme, men lengden er ikke helt uvesentlig. Det er turbulens og friksjon langs hele skroget. Uansett, bruker du ankeret når du ligger fortøyd mot land er båtlengden så absolutt av betydning. Da hjelper det ikke om du ligger på svai nå og da.

I praksis vil båten svinge en del fram og tilbake når den ligger på svai, særlig dersom den ikke har ankerseil. Moderne båter med høyt fribord kan nå og da virke som en vinge hvor båten trekkes litt framover. Når vingeeffekten opphører blåser båten bakover og belaster ankeret. Dermed blir båten liggende å jage litt fram og tilbake i tillegg til at den svinger fra side til side. Til tider kan båten faktisk jage mye fram og tilbake...

I tillegg til å ta hensyn til fribord, flybridge og mast kan det også være lurt å ta med kalesje eller ikke i beregningen. Kalesjer kan ha en del vindfang de også.

Enig i at 6 kg dregg på båten din er for lite. Den eneste fordelen med dregg, er når den ikke er i bruk.

Jeg kaster/gir bort konsekvent dregger som følger med båter jeg kjøper.

Selv har jeg 7,5 kg original Bruce med blytau. Båten er 20 fot og veier et sted mellom 1 og 2 tonn. Jeg sover veldig godt ombord om natten. Jeg har tidligere prøvd med 4m kjettingstump og vanlig tau. Jeg hatet alltid å dra opp dette manuelt, så blytau er tingen for oss som ikke har vinsj. og for de som har vinsj beregnet for tau.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

• 8 måneder senere...

Kunne vært artig å ta opp denne tråden igjen...Jeg ble ikke å kjøpe anker i fjord men nå må jeg bestille meg et anker (bruce kopi)

Dere der i sør-norge kan vel ha lettere anker enn oss her oppe i finnmark...spesielt her hvor jeg bor (Honningsvåg i Nordkapp kommune)

Vi har jo ganske mye strømføring i magerøysundet og mye tung sjø...vi ligger jo ute i havgapet :smiley:

Så det spørs om 7,5 kg holder for meg eller om jeg bør gå for en 10 kg`s bruce kopi...

Geir

Hilsen Geir

Hovedanker er en 35 lbs (ca 16 kg) CQR på 8 mm kjetting. Itilleg har jeg en 12 kg M-anker og en Sea-Grip på en 8-10 kg. Sea-Gripen er fin på steinbunn og til å grave seg ned i hard skjellsand. M-ankeret er et fint sandanker, men det har nok blitt lite brukt etter at jeg fikk CQR. Båten min er en 33 fots seilbåt på 6 tonn.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

M/B Dreggen har 100meter 10mm kjetting påmontert et 30kg ploganker.

Det var en kar (som sa han var skipper) som spurte meg en gang jeg lå ved kai på vestlandet et sted om nettopp anker og lengde på kjetting. På mitt svar om 100meter "fnøs han" (men på en "vennlig" måte, hvis man forstår) og sa at det var ALT FOR LITE dersom jeg skulle få motorhavari eller annet fremdriftsproblem. Jeg må innrømme at karen hadde et godt poeng, og siden den gang har jeg hatt mange, mange hundrede meter med 14mm tau og et Danforth(lignende) anker på 30kg, skulle jeg få bruk for dette.

Det er en "peace-of mind"-ordning som jeg (så langt) heldigvis ikke har fått bruk for....

Båten min er 47 fot og veier en 16-17 tonn.

En paraplydregg på 6 kg til en Hanto 24, virker veldig spinkelt. Nå vet jeg jo at det er som å stikke hånden i et vepsebol å foreslå dregg/anker. Sikkert som amen i kjerka kommer det straks en mengde innlegg om utstyr som er "mye bedre". Jeg understreker derfor at jeg kun uttaler meg på grunnlag av egen erfaring. Jeg har selv en Hanto 24 som ble levert sammen med en paraplydregg på 12 kg. Jeg var ikke fornøyd med den. På flere typer bunn mistet den grepet. Enden på visa ble et Engbo-anker på 16 kg. Det har jeg nå hatt i ca 10 år og har aldri opplevd at det har sloppet taket, selv under relativt røffe forhold i uthavner. Andre ankere vil sikkert gjøre jobben, men som sagt: Dette er min erfaring.

Stephan

Bruce er det beste ankeret i testen. Det pløyde seg ned i bunnen nesten med en gang, selv om det havnet på siden - og det satte seg beinhardt fast. Kun på hard steinbunn hendte det at det skled litt. Den eneste måten å få dette ankeret opp på, er ved å dra seg rett over ankeret. Dermed virker leggen på ankeret som en brekkstang, og det løsner. Konstruksjonen gjør at en liten ankervekt klarer tunge båter. Sammenlign for eksempel med det såkalte stokkankeret.

Ankervekt Maks båtvekt Ca-pris

5,0 kg 2,0 tonn kr 1425

7,5 kg 3,5 tonn kr 2240

10,0 kg 6,0 tonn kr 2660

15,0 kg 10 tonn kr 3390

20,0 kg 20 tonn kr 5000

Materiale: Herdet støpt stål

Importør/produsent: Bøvik Marin A.B. Til salgs hos de fleste.

Se hele testen

http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...af?OpenDocument

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...