Jump to content

Hvor mange kilo veier dreggen deres i forhold til lengde på båt?

Gega

Recommended Posts

Ser at de som bruker Engbo også kombinerer med blytau. Tilfeldig?

--------------------------------------------------------------------------------------------

Ikke tilfeldig Eegbo hadde flere gode tester med Engbo anker og blytau og så var det " nesten lydløst " å la ankret gå.

Har foresten 20kg Engbo med blytau akter og 20 kg Brusanker med 60 m kjetting forut.

Noen tips om ankring Sakset fra Båtmagasinet.

* Kast aldri et anker. Det skal gå pent ut - eller "låres" som er den riktige betegnelsen. Apropos riktige betegnelser når det gjelder ankring: Hvis ankeret faller fritt, er kommandoen "la falle" og når ankeret skal opp er uttrykket "lett anker".

* Hvis du bruker tauvirke til ankerline, beregn en lengde på minst fem ganger dybden du skal ankre på. Bruker du kjetting, beregn minst tre ganger dypet.

* En bit kjetting på rundt tre-fire meter mellom ankeret og tauet, kan være et pluss når ankeret skal ta tak. Kjettingens dempende effekt er en myte. Et langt ankertau er klart bedre. Når du ligger med baugfortøyning forut, er en daumann mye bedre. Daumann er et lodd du firer ned langs tauet, slik at du får "fjæring" på tauet.

* Ankeret er båtens "håndbrekk". Ha det klart. Uansett når du får motorstopp - i et trangt farvann eller på havet - kan ankeret være redningen.

* Vær like nøye med å høre på værmeldingen når du skal ankre som når du skal gå. Vindøkning eller vindskifte midt på natten når du ligger på svai eller i en befolket naturhavn er sjelden noen stor opplevelse.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Bare fantasier at et så lite anker kan holde så tunge båter.

Har prøvd med 20kg Brusanker på 16m dyp 50m 10mm kjeting ute på sandbun. Båt 40 fot 9t i stiv kuling dreget jeg avgåre som bare det.

Det skal nok mer til en som så når det blir skikelig vind og noe sjø.

Den testen fra BM ser jo bare ut som en tulletest. Finn link her på BP til andre ankertester og finn ut hvordan bruce(kopier) kommer ut sammenlignet med andre og mer moderne ankere.

Bank i bordet Brusanket og kjettingen har aldri sviktet selv en kveld da den også måtte holdepå en holde på en 32" seilbåt som ikke fikk feste.

her er en annen test

Hvor tungt anker?

Båtvekt Ankervekt

500 kg 5,0 kg

1000 kg 7,5 kg

1500 kg 8,7 kg

2000 kg 10,5 kg

3000 kg 12,0 kg

4000 kg 13,0 kg

Kilde: Germaniscen Lloyd

Tallene referer til anker og en båt som ligger for svai. (Uten feste mot land. Ligger du med landfeste bør vekten dobles, minst.)

Velger du paraplydregg, bør vekten dobles. En dregg som veier mer enn 15 kilo, pluss 15 kilo kjetting, er imidlertid ikke direkte lett å hanskes med. Dansken Jan Ebert anbefaler 0,5 kilo ankervekt per fot båtlengde. Eberts tommelfingerregel innebærer at en 20 fots båt bør ha 10 kilos anker.

Holdeevnen til de forskjellige typene med vekt på om lag 8 kilo.

• Stokkanker:

Holder ca. 175 kilo i leire og 60 kilo i grus. Stort, gammeldags og vanskelig å stue bort. Brukes mest på tradisjonelle skøyter og skuter med ankerspill.

• Ploganker:

Holder ca. 500 kilo i leire og 350 kilo i grus. Lett å stue i et beslag med ankerrulle på baugen eller hekken.

• Danforth-typen:

Holder ca. 450 kilo i leire og 260 kilo i grus. Finnes i lettvektsutgaver i aluminium. Tar stor plass.

• Paraplydregg:

Holder ca. 80 kilo i leire og 30 kilo i grus. Billig og tar liten plass om bord.

Kilde: Joachim Schult: Alt om motorbåten

Hvis et anker ikke holder feste i stiv kuling med bare 3 ganger dybde ute på kjetting så høres ikke DET så rart ut, synes jeg.

3 ganger lengde av dybde er vel et minimum, som andre nevner her. For egen del setter jeg ankeret, og så pøser jeg på med ekstra lengde. Derfor liker jeg ikke å ligge FOR nær andre. Jeg har sett at enkelte bare slipper ned ankeret, og legger x meter kjetting oppå dette. Etter min mening er godt med kjetting eller tau ute hele nøkkelen til å kunne ligge trygt.

Jeg vil tro at nærmere 250 kg kjetting i mitt tilfelle med alle 100meter ute har vel så mye å si som ankeret på 30kg, dersom det ikke er for dypt.

Dersom jeg skulle trenge MER enn 100 meter; så tror jeg at jeg ville slippe ut reserveankeret med dertil tilhørende tau som tidligere nevnt. Å skulle "skjøte på" kjettingen med tau helt framme i baugen (under dekk) ville nok bli en livsfarlig aktivitet. Og hvordan skulle jeg få det ut ?

Litt av problemet med Bruce anker til fritdsbåt er at det ikke produseres mere ... Pr. i dag så er det kun kopier som er tilgjengelig som nye på markedet og de er av ymse kvalitetet og dermed blir ikke tabellverket om holdeegenskaper særlig nyttige og kan til tider være direkte misvisende for kopiene..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Dersom jeg skulle trenge MER enn 100 meter; så tror jeg at jeg ville slippe ut reserveankeret med dertil tilhørende tau som tidligere nevnt. Å skulle "skjøte på" kjettingen med tau helt framme i baugen (under dekk) ville nok bli en livsfarlig aktivitet. Og hvordan skulle jeg få det ut ?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mener å ha les at det ikke er av det gode å ligge ute med TO ankere På SVAI. Da må en ha ankervakt og passe på at vinden ikke forandrer retning.

På normale ankerplasser (5 til 15m)med flere båter er det nesten ikke plasss til å legge ut 100m

Hvis du har ankret på 20m og har 100m ute ville jeg ha brukt reserveankret som "DØMANN"

Ellerrs kan en lure på om en har sloppet ut så mye kjetting med en gang at en drar ankret med seg gale veien (løkke rundt plogen).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...