Jump to content

Årsak til rusing: Kan en dieselmotor gå på smøreolje ?


Falk

Recommended Posts

Var ute på en liten seiltur idag, og et lite stykke før kai startet jeg motoren. Jeg satte den i gir forover og gav etterhvert fullt turtall samtidig som forseilet var oppe. Det var minimalt med krengning, og motoren hadde hele tiden oljetrykk. Da jeg skulle sakke av igjen, var det ikke korrekt respons i motoren. Jeg koplet den i fri samtidig som gasspådraget ble dratt til null (da skal motoren stoppe). Den begynte istedet å ruse og fikk etterhvert et forferdelig høyt turtall. Nøkkelen ble vridd "av", noe som stopper elektrisk dieselpumpe. Motoren fortsatte på fullt turtall med noen svingninger ned i turtall. Vil anta at dette varte ca. 1 min. Da var turtallet såpass nede at jeg valgte å slå den i gir, og motoren stoppet. Da jeg fikk roet meg selv litt ned igjen kikket jeg bak båten - det var en forferdelig svart røyksky motoren hadde spydd ut.

Motoren ble startet igjen etter jeg hadde seilt til kai, og da gikk den helt uten problemer.

 

Jeg har én mulig logisk forklaring på problemet: gasspådraget har fjærretur og kan i verste fall hengt seg opp på fullt pådrag. Sjekket dette i ettertid, men det er ingen ting som tyder på at den har hengt seg opp, den går veldig lett og har ingen antydning til å henge seg opp.

 

Derfor kommer det store spørsmålet: Kan smøreoljen i motoren på noensomhelst måte ha forvirret seg inn i forbrenningen og fortsatt driften av motoren ? Kan daværende (eller tidligere) krengning hjulpet til med forflyning av olje ?

(Har hørt en historie om en M.Benz V6 hjelpemotor som hadde fått fylt for mye olje og fortsatte forbrenningen etter dieselen var stengt av. Den måtte tilslutt kveles ved å blokkere luftinntakene.)

 

Ser liksom ikke logikken, men jeg vil tro at hvis det var gasspådraget som hadde hengt seg opp ville motoren gått med jevnt turtall...

 

Motoren er en Yanmar YSB8G, én-sylindret, liggende stempel, 8HK.

 

 

Noen som har vært ute for liknende ? Tips ?

Link to post

En dieselmotor kan gå på smøreolje, den kan faktisk få et så høyt turtal at den "sprenger seg". Jeg har vert ute for det en gang, da hadde jeg ved en feil :headbang: fyldt for mye smøreolje på iforbindelse med et oljeskift. Det sker også at en turbo "tar kvelden" og pumper smøreolje inn via luftinntaket, og da blir der fart i motoren. Hvis du har sett mye svart røyk bak om båten din, er jeg 110% sikker på at din motor har gått på smøreolje. Sjekk oljestanden, det kan jo hende du har rikelig på.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post

Kona har selv opplevd dette for ca 25 år siden med en Golf diesel på motorveien. Fikk den bare stanset ved å stå på bremsen som bare det.

 

Årsaken da var at veivhusutluftingen kunne føre smøreolje oppover i motoren. Var en kjent sak hos VW denne gangen og de hadde et ferdig alternativt slangesett liggende som de bare byttet, fylte på olje og skrev ingen regning...

Link to post
En dieselmotor kan gå på smøreolje, den kan faktisk få et så høyt turtal at den "sprenger seg".

Hmm, dette hadde jeg faktisk i tankene når det sto på. Jeg valgte i ikke gå ned i båten for å prøve å kvele motoren - mulig havari av motor samt ekstremt høyt støynivå gjode at jeg heller valgte å trippe rundt på dekk...

 

Sjekk oljestanden, det kan jo hende du har rikelig på.

Dette kan nok stemme. Jeg fylte på for ikke så lenge siden, og da ble nivået rett over max-merket. Jeg trodde forsåvidt at problemet med krengning ville være at oljepumpa ikke klarte å ta.

 

.. regulatoren i pumpen som kansje har spillt deg ett puss.

Er regulatoren noe som bør overhales med jevne mellomrom ? Problemet kan jo ligge innvendig ettersom alt ser greit ut fra utsiden.

 

Jeg prøvde forresten etterpå å stoppe motoren ved å kutte den elektriske dieselpumpa. Det så ut til at motoren gikk like fint uten. Den gikk iallefall i et halvt minutt før jeg startet pumpa igjen.

Redigert av Falk (see edit history)
Link to post
Fikk den bare stanset ved å stå på bremsen som bare det.

 

Samme måte jeg fikk stoppet min motor på. Jeg veit om et par busmotore, som fikk turbohavari, således at motoren fikk smøreolje via turbo og videre i luft inntaket. De sprengte seg ( Kunne ikke kvæles på bremsen pga. automatgir ) Hvis der er ventil løftere på motoren kan det være en løsning til å stoppe galskabet.

I "mit" tilfelde hadde jeg fyldt 10 l. på en motor som skulle ha 6 l. Ja, jeg veit at jeg er dum. Jeg var sikker på at motoren skulle sprenge, men det gikk bra, og jeg kjørte ca. 100000 km med bilen etter uheldet.

Redigert av Jensen_fra_Vest (see edit history)

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Hvis der er ventil løftere på motoren kan det være en løsning til å stoppe galskabet.

God idé ! Jeg rekner med at du tenker på denne "spaken" jeg trekker i for å kunne sveive motoren for hånd uten kompressjon. Denne skal jeg legge opp en liten snor/wire til som jeg kan nå utenfor motorkassen. Nå vet jeg ikke helt med sikkerhet hva som foråsaket rusingen, men jeg skal ihvertfall utføre dette som et tiltak. Jeg vil nødigst oppleve dette én gang til...

 

Takk for alle kommentarer så langt ! :seeya:

Link to post

Hadde nå i sommer en lignende opplevelse. skulle starte opp motoren i båten før vi satt den utpå for å sjekke at den gikk. da vi endelig fikk start på den, "tok den ut" som bare det. ingen ting skjedde da vi prøvde å stoppe den på regulatoren. måtte kvele den ved å blokkere turboen. når den var stoppet og hadde kjølt seg ned. så gikk den ikke rundt mer, det var en veiv som var kommet halvveis ut av bunnpannen.

Kristoffer

Link to post

Er vel dette som kalles "Bunntenning", har hørt historier om båter som har gått ned ved kai når motoren har "tatt laus" og rast avgårde slik at båten blir slått lekk av vibrasjonene..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...