Falk Startet 23.August.2007 Del på Facebook Startet 23.August.2007 Var ute på en liten seiltur idag, og et lite stykke før kai startet jeg motoren. Jeg satte den i gir forover og gav etterhvert fullt turtall samtidig som forseilet var oppe. Det var minimalt med krengning, og motoren hadde hele tiden oljetrykk. Da jeg skulle sakke av igjen, var det ikke korrekt respons i motoren. Jeg koplet den i fri samtidig som gasspådraget ble dratt til null (da skal motoren stoppe). Den begynte istedet å ruse og fikk etterhvert et forferdelig høyt turtall. Nøkkelen ble vridd "av", noe som stopper elektrisk dieselpumpe. Motoren fortsatte på fullt turtall med noen svingninger ned i turtall. Vil anta at dette varte ca. 1 min. Da var turtallet såpass nede at jeg valgte å slå den i gir, og motoren stoppet. Da jeg fikk roet meg selv litt ned igjen kikket jeg bak båten - det var en forferdelig svart røyksky motoren hadde spydd ut. Motoren ble startet igjen etter jeg hadde seilt til kai, og da gikk den helt uten problemer. Jeg har én mulig logisk forklaring på problemet: gasspådraget har fjærretur og kan i verste fall hengt seg opp på fullt pådrag. Sjekket dette i ettertid, men det er ingen ting som tyder på at den har hengt seg opp, den går veldig lett og har ingen antydning til å henge seg opp. Derfor kommer det store spørsmålet: Kan smøreoljen i motoren på noensomhelst måte ha forvirret seg inn i forbrenningen og fortsatt driften av motoren ? Kan daværende (eller tidligere) krengning hjulpet til med forflyning av olje ? (Har hørt en historie om en M.Benz V6 hjelpemotor som hadde fått fylt for mye olje og fortsatte forbrenningen etter dieselen var stengt av. Den måtte tilslutt kveles ved å blokkere luftinntakene.) Ser liksom ikke logikken, men jeg vil tro at hvis det var gasspådraget som hadde hengt seg opp ville motoren gått med jevnt turtall... Motoren er en Yanmar YSB8G, én-sylindret, liggende stempel, 8HK. Noen som har vært ute for liknende ? Tips ? Sitér dette innlegget Link to post
sodne Svart 23.August.2007 Del på Facebook Svart 23.August.2007 må jo var wire te diselpumpa så har hengt, og den kan jo få diesel sjøl om du kutter materpumpa, spesiellt ved krenging Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Ingar Svart 23.August.2007 Del på Facebook Svart 23.August.2007 Motorer kan gå på smøreolje, men har aldri hørt at det kan arte seg slik du beskriver. Det som kan skje er at oljedamp fra veivhusventilasjon kondenserer i innsugningsmanifolden slik at det danner seg oljedråper. Når disse forsvinner inn i motoren vil turtallet øke, men bare i etpar sekunder. Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 23.August.2007 Del på Facebook Svart 23.August.2007 En dieselmotor kan gå på smøreolje, den kan faktisk få et så høyt turtal at den "sprenger seg". Jeg har vert ute for det en gang, da hadde jeg ved en feil fyldt for mye smøreolje på iforbindelse med et oljeskift. Det sker også at en turbo "tar kvelden" og pumper smøreolje inn via luftinntaket, og da blir der fart i motoren. Hvis du har sett mye svart røyk bak om båten din, er jeg 110% sikker på at din motor har gått på smøreolje. Sjekk oljestanden, det kan jo hende du har rikelig på. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
OT-flyktning Svart 23.August.2007 Del på Facebook Svart 23.August.2007 Kona har selv opplevd dette for ca 25 år siden med en Golf diesel på motorveien. Fikk den bare stanset ved å stå på bremsen som bare det. Årsaken da var at veivhusutluftingen kunne føre smøreolje oppover i motoren. Var en kjent sak hos VW denne gangen og de hadde et ferdig alternativt slangesett liggende som de bare byttet, fylte på olje og skrev ingen regning... Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 23.August.2007 Del på Facebook Svart 23.August.2007 ville vel tro den ble mere båaktig enn kålsvart ,hvis dette var olje.. regulatoren i pumpen som kansje har spillt deg ett puss. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Falk Svart 23.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2007 (redigert) En dieselmotor kan gå på smøreolje, den kan faktisk få et så høyt turtal at den "sprenger seg". Hmm, dette hadde jeg faktisk i tankene når det sto på. Jeg valgte i ikke gå ned i båten for å prøve å kvele motoren - mulig havari av motor samt ekstremt høyt støynivå gjode at jeg heller valgte å trippe rundt på dekk... Sjekk oljestanden, det kan jo hende du har rikelig på. Dette kan nok stemme. Jeg fylte på for ikke så lenge siden, og da ble nivået rett over max-merket. Jeg trodde forsåvidt at problemet med krengning ville være at oljepumpa ikke klarte å ta. .. regulatoren i pumpen som kansje har spillt deg ett puss. Er regulatoren noe som bør overhales med jevne mellomrom ? Problemet kan jo ligge innvendig ettersom alt ser greit ut fra utsiden. Jeg prøvde forresten etterpå å stoppe motoren ved å kutte den elektriske dieselpumpa. Det så ut til at motoren gikk like fint uten. Den gikk iallefall i et halvt minutt før jeg startet pumpa igjen. Redigert 23.August.2007 av Falk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 23.August.2007 Del på Facebook Svart 23.August.2007 (redigert) Fikk den bare stanset ved å stå på bremsen som bare det. Samme måte jeg fikk stoppet min motor på. Jeg veit om et par busmotore, som fikk turbohavari, således at motoren fikk smøreolje via turbo og videre i luft inntaket. De sprengte seg ( Kunne ikke kvæles på bremsen pga. automatgir ) Hvis der er ventil løftere på motoren kan det være en løsning til å stoppe galskabet. I "mit" tilfelde hadde jeg fyldt 10 l. på en motor som skulle ha 6 l. Ja, jeg veit at jeg er dum. Jeg var sikker på at motoren skulle sprenge, men det gikk bra, og jeg kjørte ca. 100000 km med bilen etter uheldet. Redigert 23.August.2007 av Jensen_fra_Vest (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Falk Svart 23.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2007 Hvis der er ventil løftere på motoren kan det være en løsning til å stoppe galskabet. God idé ! Jeg rekner med at du tenker på denne "spaken" jeg trekker i for å kunne sveive motoren for hånd uten kompressjon. Denne skal jeg legge opp en liten snor/wire til som jeg kan nå utenfor motorkassen. Nå vet jeg ikke helt med sikkerhet hva som foråsaket rusingen, men jeg skal ihvertfall utføre dette som et tiltak. Jeg vil nødigst oppleve dette én gang til... Takk for alle kommentarer så langt ! Sitér dette innlegget Link to post
kritrov Svart 23.August.2007 Del på Facebook Svart 23.August.2007 Hadde nå i sommer en lignende opplevelse. skulle starte opp motoren i båten før vi satt den utpå for å sjekke at den gikk. da vi endelig fikk start på den, "tok den ut" som bare det. ingen ting skjedde da vi prøvde å stoppe den på regulatoren. måtte kvele den ved å blokkere turboen. når den var stoppet og hadde kjølt seg ned. så gikk den ikke rundt mer, det var en veiv som var kommet halvveis ut av bunnpannen. Kristoffer Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.August.2007 Del på Facebook Svart 23.August.2007 Motoren du har er en 'møkkamotor'. Beklager uttrykket, men den liggende dieselen der har en egen evne til å dra inn smøreolje når den bli slitt. Sjekk veivhusventilasjonen din. Du har naturligvis ikke turbo. Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 23.August.2007 Del på Facebook Svart 23.August.2007 Jeg rekner med at du tenker på denne "spaken" jeg trekker i for å kunne sveive motoren for hånd uten kompressjon. Jepp Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
ivar Svart 23.August.2007 Del på Facebook Svart 23.August.2007 Er vel dette som kalles "Bunntenning", har hørt historier om båter som har gått ned ved kai når motoren har "tatt laus" og rast avgårde slik at båten blir slått lekk av vibrasjonene.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Tarsis Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 Sjekk også om du ikkje har lekasje i diesel tilføselen. Luft bobler i dieselen fører til ujen gange og rusing på tomgang. Tarsis Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.