Jump to content

Volvo tmd 40, erfaringer?


simarli

Recommended Posts

Hei,

 

Har selv en TMD 40 B. Forskjellen på A og B ligger i kjølessystemet, og her mener jeg dette er bedre på B modellen.

Motoren går i svært mange båter og er en skikkelig sliter, kanskje en av de beste Volvo har laget. La motoren gå i 5-10 minutter på fullt pådrag så ser du jo om tempereaturen er et problem Dette er før intercooleren kom så disse motorene ryker mindre også en sine etterkommere.

Tror ikke 4000 timer er ikke noe å bekymre seg for om alle servicer og annet vedlikehold er utført, men her er det sikkert mange motorkyndige som kan mer en meg.

Link to post
....Eier sier båten skal gå 17 knop på fullt, men at den går varm .......

Ingen motor skal gå seg varm ... selv få fult turtall... kjølesystemet skal håndtere det! .... Hvis den går varm, så er det noe som er feil i kjølesystemet...

 

40 maskinen (både a og b) er bra i utgangspunktet for en lettbygd maskin, men det høres ut som om denne trenger litt tilsyn. Hvis båten er bra og den er det rette for deg, så ta kontakt med mekanisk verksted og sjekk hvor mye en full overhaling, samt seperat opprenskning av kjølesystemet koster... deler, arbeid osv.

 

Deretter tar du prisen på¨båten, slår av litt og trekker deretter fra kostnaden for overhalingen.... som du kommer til å måtte ta før eller senere på denne.... men ikke regn med at eieren blir glad. .... og noe mer enn 13-14 knop marsj hadde jeg ikke regnet med for denne båten selv med en fult overhalt 40a ombord...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Det kan det umulig være. Ulempen med platekjølere er at de har veldig tynne vegger (som en radiator) og har derfor kortere livslengde i saltvann. Og er dyrere å produsere... Men de kjøler bedre enn rørkjølere og er derfor brukt i mellomkjølere. Så den dårlige kjølingen skyldes antagelig heller at systemet må renses.

Hadde det vært valg mellom 40 og 41 ville det stilt seg annerledes, siden 41 motoren bruker mindre drivstoff. (direkte innsprøytning)

Link to post
......ER det verdt 50000 mer med en B motor?

Vel .... 40A var vel på rundt 130 Hk som kom ut i 1980 og ble produsert til 1985, og B på 165 Hk kom ut i 1983 og var i produksjon til 1986.

 

En B maskin vil derfor gi høyere marsjfart, eller samme med roligere gange ... muligheten for å holde 14 med ferielast er jo større med den største maskinen.... Du må se på båtene og vurdere for deg selv .... nå er det jo sent på sesongen, så muligens kjøpers marked... men slå av for en kjølesystem rensking uansett for begge maskinene..

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Hvis du er opptatt av fart på båten så spør litt ekstra grundig. Vurderte samme type båt for tre år siden, og da en med 180 HK ford. Dette er vel en tyngre motor. Eier påsto da at båten gikk i drøye 20 knop nysmurt med tomme tanker og ingen last, mens den ferielastet med full last, kone og unger kun gjorde 14 knop - med 180 HK. Jeg prøvekjørte ikke båten under noen av forutsetningen, men om du prøvekjører så legg i alle fall merke ting om tankene er fulle eller ikke - og vær forberedt på at det har betydning for farten.

Link to post

Forskjellen på "ny" og gammel bonanza ligger i kimningen/knekken (der hvor bunnen møter siden). Gammel type er trappet inn ca 12 cm på hver side, mens ny er rett ned. Dette er med på å gi betydelig bedre stabilitet, og lettere planing. Enkelt forklart er ny type bredere i bunn. Dette ser du lett på akterspeilet under vennlinjen.

 

Har selv gammel type, men har støpt i hakket(fra vannlinjen og ned) med godt resultat. Jeg hadde 130 hk ford og fikk ca 14 knop, feriel. Følte selv dette var for liten motor. Svoger hadde 212 hk volvo 70b . Selv om dette er en meget tung maskin, gikk båten 22-23 på full, 18-20 marsj. Sef. dyrere i drift ved kjøring med mye pådrag, men sikker og slitesterk maskin UTEN all rallamikken som medfører driftstans slik nyere motorer plages med. I rating for 180 hk er disse motorene beregnet for kontinuerlig drift, og kan selvsagt ikke sammenlignes med lette lekemotorer som tåler full fart i 10-15 min......

 

(forøvrig holder jeg selv på å marinisere en 73motor, ca 300 ...........)

Link to post

Jeg har en TMD40A i en tilsvarende båt. 10-12 knop marsj, og ca 18 på fullt. Kjøleanlegget får en omgang med systemrens ca 3 hver sesong, og jeg har aldri problemer. Byttet glødeplugger i fjor, og motoren var ikke til å kjenne igjen. 5-10 sekunders gløding, og den starter nesten før du vet ordet av det. Min motor har gått ca 1100 timer, den er 24 år gammel og jeg regner med at den vil gå lenge enda. Motoren ryker minimalt, bare en liten røykdott ved kaldstart.

 

motor1.jpg

AL-TEC

al-tec.no

Link to post

Jeg har en AQD40A, altså en TMD40A med drev........-85 mod. ukjent antall timer, men står i båt nr. 2....byttet alle glødeplugger ifjor, overhalt dieselpumpe i år pga eksternlekk....

 

Den starter lett etter ca. 30 sek. gløding og ryker lite

 

Den største svakheten på disse er at kjølesyst. er marginalt underdimensjonelt, må være nøye med å holde det rent, systemrens osv.

 

Da dette er en forkammermotor er dieselforbruket relativt høyt.....20-25l/h på marsj, 23-24 knop ...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...