simarli Startet 23.August.2007 Del på Facebook Startet 23.August.2007 (redigert) Hei! Er det noen som har erfaring med volvo tmd 40a?Er 4000 timer mye på denne motoren?Lurer på å kjøpe en bonanza med en slik motor men synes den er gått mye,lurer også på om denne motoren er stor nok til båten?Takker for innspill. Redigert 23.August.2007 av simarli (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 Hei, Har selv en TMD 40 B. Forskjellen på A og B ligger i kjølessystemet, og her mener jeg dette er bedre på B modellen. Motoren går i svært mange båter og er en skikkelig sliter, kanskje en av de beste Volvo har laget. La motoren gå i 5-10 minutter på fullt pådrag så ser du jo om tempereaturen er et problem Dette er før intercooleren kom så disse motorene ryker mindre også en sine etterkommere. Tror ikke 4000 timer er ikke noe å bekymre seg for om alle servicer og annet vedlikehold er utført, men her er det sikkert mange motorkyndige som kan mer en meg. Sitér dette innlegget Link to post
simarli Svart 24.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2007 HEi! Eier sier båten skal gå 17 knop på fullt, men at den går varm og at ideel marsjfart er 10-12 knop.Er ikke dette litt lite?Mener at 40a har platekjøler og B har rørkjøler. Sitér dette innlegget Link to post
fjordbuss Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 4000 timer uten overhaling er nå en del for en "lettbygd" motor, selv om den selvfølgelig kan gå mange timer ennå. Tror nok også at du vil savne noe mer krefter i Bonanzaen. Fare for at denne kan bli vanskelig å omsette etter som årene går..... Sitér dette innlegget Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post
Divemaster Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 ....Eier sier båten skal gå 17 knop på fullt, men at den går varm ....... Ingen motor skal gå seg varm ... selv få fult turtall... kjølesystemet skal håndtere det! .... Hvis den går varm, så er det noe som er feil i kjølesystemet... 40 maskinen (både a og b) er bra i utgangspunktet for en lettbygd maskin, men det høres ut som om denne trenger litt tilsyn. Hvis båten er bra og den er det rette for deg, så ta kontakt med mekanisk verksted og sjekk hvor mye en full overhaling, samt seperat opprenskning av kjølesystemet koster... deler, arbeid osv. Deretter tar du prisen på¨båten, slår av litt og trekker deretter fra kostnaden for overhalingen.... som du kommer til å måtte ta før eller senere på denne.... men ikke regn med at eieren blir glad. .... og noe mer enn 13-14 knop marsj hadde jeg ikke regnet med for denne båten selv med en fult overhalt 40a ombord... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
simarli Svart 24.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2007 Ja,er i tvil hva jeg skal gjøre.Liker båten, men ser jo at jeg for 50 lapper mer kan få en Bonanza med en 40B motor som er gått 25000 timer.Har et krav om at båten bør gå 13-14 mil på marsjfart.ER det verdt 50000 mer med en B motor? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 Det kan det umulig være. Ulempen med platekjølere er at de har veldig tynne vegger (som en radiator) og har derfor kortere livslengde i saltvann. Og er dyrere å produsere... Men de kjøler bedre enn rørkjølere og er derfor brukt i mellomkjølere. Så den dårlige kjølingen skyldes antagelig heller at systemet må renses. Hadde det vært valg mellom 40 og 41 ville det stilt seg annerledes, siden 41 motoren bruker mindre drivstoff. (direkte innsprøytning) Sitér dette innlegget Link to post
simarli Svart 24.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2007 Hei! Ser at 40a har 129 hester og 40B har 158 hester.Er 129 hester stor nok maskin for en båt på 28 fot og som veier 3500 kg.Vil den ikke ha problemer med å komme opp i plan?(halvplaner) Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 ......ER det verdt 50000 mer med en B motor? Vel .... 40A var vel på rundt 130 Hk som kom ut i 1980 og ble produsert til 1985, og B på 165 Hk kom ut i 1983 og var i produksjon til 1986. En B maskin vil derfor gi høyere marsjfart, eller samme med roligere gange ... muligheten for å holde 14 med ferielast er jo større med den største maskinen.... Du må se på båtene og vurdere for deg selv .... nå er det jo sent på sesongen, så muligens kjøpers marked... men slå av for en kjølesystem rensking uansett for begge maskinene.. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
JRK Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 Hei, Både TMD 40 A og B er på 130 HK TAMD har derimot 165HK (Aftercooler i tillegg) Sitér dette innlegget Link to post
simarli Svart 24.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2007 Hei! Er det noen spesielle svakheter med tmd 40 A kontra tamd 40 B? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 Hvis du er opptatt av fart på båten så spør litt ekstra grundig. Vurderte samme type båt for tre år siden, og da en med 180 HK ford. Dette er vel en tyngre motor. Eier påsto da at båten gikk i drøye 20 knop nysmurt med tomme tanker og ingen last, mens den ferielastet med full last, kone og unger kun gjorde 14 knop - med 180 HK. Jeg prøvekjørte ikke båten under noen av forutsetningen, men om du prøvekjører så legg i alle fall merke ting om tankene er fulle eller ikke - og vær forberedt på at det har betydning for farten. Sitér dette innlegget Link to post
simarli Svart 24.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2007 Hvor tung er en Volvo tmd40 motor?Noen som vet?Kontra ford 180hk?Har ikke tenkt så mye på det,men maskinens tyngde må jo også ha noe å si,ikke bare antall hestekrefter? Sitér dette innlegget Link to post
fjordbuss Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 En annen ting når det gjelder båten, som du bør tenke på er at de tidligste båtene hadde dårlig "stabilitet". Meiner det ble forandringer på undervannsskroget på disse båtene. Sitér dette innlegget Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post
nordan family 27 Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 I den aktuelle båten var det en Ford 2704 som med gir veier drøye 700 kg. Sitér dette innlegget Link to post
simarli Svart 24.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2007 HEI! Noen som vet når det ble forandringer på undervannskroget på Bonanza,og hvilken motor båten bør ha.Det er så mye forskjellig på markedet,blir helt forvirret jeg Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 Forskjellen på "ny" og gammel bonanza ligger i kimningen/knekken (der hvor bunnen møter siden). Gammel type er trappet inn ca 12 cm på hver side, mens ny er rett ned. Dette er med på å gi betydelig bedre stabilitet, og lettere planing. Enkelt forklart er ny type bredere i bunn. Dette ser du lett på akterspeilet under vennlinjen. Har selv gammel type, men har støpt i hakket(fra vannlinjen og ned) med godt resultat. Jeg hadde 130 hk ford og fikk ca 14 knop, feriel. Følte selv dette var for liten motor. Svoger hadde 212 hk volvo 70b . Selv om dette er en meget tung maskin, gikk båten 22-23 på full, 18-20 marsj. Sef. dyrere i drift ved kjøring med mye pådrag, men sikker og slitesterk maskin UTEN all rallamikken som medfører driftstans slik nyere motorer plages med. I rating for 180 hk er disse motorene beregnet for kontinuerlig drift, og kan selvsagt ikke sammenlignes med lette lekemotorer som tåler full fart i 10-15 min...... (forøvrig holder jeg selv på å marinisere en 73motor, ca 300 ...........) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 Hvor tung er en Volvo tmd40 motor?Noen som vet?Kontra ford 180hk?Har ikke tenkt så mye på det,men maskinens tyngde må jo også ha noe å si,ikke bare antall hestekrefter? Prøvde å finne spes. på TMD40, men fant den ikke i oversikten til Volvo's instruksjonsbøker. Mulig jeg ikke sjekket godt nok, men du kan jo sjekke sjøl: VP Instruksjonsbøker Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 (redigert) Vet ikke tmd 40, men på siden referert over veier tamd40 b 475kg inkl gir. Redigert 24.August.2007 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
simarli Svart 25.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2007 Hei! Er det noen som vet noe om volvo sin tmd40a motor.129 HK.Er det en god eller dårlig motor? Sigurd Sitér dette innlegget Link to post
Al-Tec Svart 25.August.2007 Del på Facebook Svart 25.August.2007 Jeg har en TMD40A i en tilsvarende båt. 10-12 knop marsj, og ca 18 på fullt. Kjøleanlegget får en omgang med systemrens ca 3 hver sesong, og jeg har aldri problemer. Byttet glødeplugger i fjor, og motoren var ikke til å kjenne igjen. 5-10 sekunders gløding, og den starter nesten før du vet ordet av det. Min motor har gått ca 1100 timer, den er 24 år gammel og jeg regner med at den vil gå lenge enda. Motoren ryker minimalt, bare en liten røykdott ved kaldstart. Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
pondoro Svart 25.August.2007 Del på Facebook Svart 25.August.2007 Jeg har en AQD40A, altså en TMD40A med drev........-85 mod. ukjent antall timer, men står i båt nr. 2....byttet alle glødeplugger ifjor, overhalt dieselpumpe i år pga eksternlekk.... Den starter lett etter ca. 30 sek. gløding og ryker lite Den største svakheten på disse er at kjølesyst. er marginalt underdimensjonelt, må være nøye med å holde det rent, systemrens osv. Da dette er en forkammermotor er dieselforbruket relativt høyt.....20-25l/h på marsj, 23-24 knop ... Sitér dette innlegget Link to post
simarli Svart 25.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2007 Hei! Hva med 4000 timer,?Er det mye?Hvor mange timer går en slik motor før den må overhales? Sigurd Sitér dette innlegget Link to post
simarli Svart 25.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2007 Hei! Trenger litt info her!Lurer på hvor mange timer en volvo tamd 40 motor går før den må overhales/byttes ut?Finnes det noen motorkyndige som kan svare på dette?Vurderer å kjøpe en som har 4000 timer på baken.Er det mye,eller?Takker for seriøse svar. Sigurd Sitér dette innlegget Link to post
Miranda Svart 26.August.2007 Del på Facebook Svart 26.August.2007 Vet ikke tmd 40, men på siden referert over veier tamd40 b 475kg inkl gir. I min bok står det at vekten på TAMD40B ink. gear er 550 kg. Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.