Jump to content

kapp/sliping av glassfiber - trenger støvdress

Honduras

Recommended Posts

Kappet og slipet litt på en glassfiberbåt(prosjekt) jeg holder på med i går kveld. Brukte maske, briller osv men i dag klør det her og der selv om jeg gikk rett i dusjen.. :cryin:

Noen som har tips om hvor jeg kan få tak i slike heldekkende tynne overtrekksdresser som brukes ved lakkering osv for en nogenlunde rimelig penge. Har litt mer av denne type arbeid igjen :nonod:

Redigert av Honduras (see edit history)

Et tips i forbindelse med dette. Når du går i dusjen så sørg for at den er glovarm - så varm som du absolutt kan klare, og skyll hele kroppen uten å begynne å gni på huden. Da åpner porene i huden seg pga varmen og fibrene blir skylt av. I motsatt fall gnir du fibrene inn i kroppen. Velkjent blandt steinullprodusenter.

mvh tuffff

Når du går i dusjen så sørg for at den er glovarm - så varm som du absolutt kan klare, og skyll hele kroppen uten å begynne å gni på huden. Da åpner porene i huden seg pga varmen og fibrene blir skylt av. I motsatt fall gnir du fibrene inn i kroppen. Velkjent blandt steinullprodusenter.

Bror min som var snekker og drev mye med isolasjon av bygg sa stikk motsatt. Sørg for en kall dusj, så kall som mulig slik at porene ikke åpner seg. :crazy: Å gni er fyfy. Mitt problem er at jeg ofte bruker hansker, men når svetten drypper, så "gnir" jeg hanskene i panna helt ubevisst...veldig dumt.

Har fungert bra for meg i hvertfall....(avslutter med en varm etter kald dusj får å få tilbake følelse i tær og fingre :smiley: )

Redigert av Larspo (see edit history)

Poenget er at mens du jobber så blir du varm og porene åpner seg og fiber og støv setter seg fast her. Med kald dusj lukker du porene og støvet blir sittende. Med varm dusj åpner du porene enda mer og du får skylt støvet vekk. Hundrevis av minrealullarbeidere tar neppe feil i at det virker.

mvh tuffff

Når du går i dusjen så sørg for at den er glovarm - så varm som du absolutt kan klare, og skyll hele kroppen uten å begynne å gni på huden. Da åpner porene i huden seg pga varmen og fibrene blir skylt av. I motsatt fall gnir du fibrene inn i kroppen. Velkjent blandt steinullprodusenter.

Sørg for en kall dusj, så kall som mulig slik at porene ikke åpner seg. :crazy:

Poenget er at mens du jobber så blir du varm og porene åpner seg og fiber og støv setter seg fast her. Med kald dusj lukker du porene og støvet blir sittende. Med varm dusj åpner du porene enda mer og du får skylt støvet vekk. Hundrevis av minrealullarbeidere tar neppe feil i at det virker.

..Aner vi konturene av to forskjellige tilnæminger til problemet blandt mineralullarbeiderne avhengig av om du jobber på "gølvet" (svett) eller som funksjonær (ikke svett)... :lol:

Tok en tur innom Europris, og sannelig, de hadde dresser..kr 19,90 pr stk. Tenkte med meg selv at her får jeg mye for pengene og dro med meg ett par, samt en til guttungen. Da jeg skrevet over rekka sprakk den i skrittet, og da jeg sittende på kne strak meg etter noe verktøy, sprakk den under armen. Så jeg fikk tydeligvis akkurat det jeg betalte for :rolleyes:

Med bange anelser om hvor det nå kom til å klø (skrittet og armhulene :cryin: ) entret jeg noen timer senere dusjen. Brukte metoden fra gutta på gølvet, og det fungerte utmerket :yesnod: Kona klaget ikke hun heller :wink:

Hei

Har drevet mye med glassfiber for en del år tilbake så jeg kjenner til problemet. He he

Det jeg har best erfariing med er å tappe vann i badekaret og tilsette ca 1 dl grønnsåpe,

etter ett kvarter her skyller du deg lett med dusjen. Ingen kløe etter dette.

Det er viktig å ikke gjøre det for ofte pga grønnsåpe er kraftige saker.

Støvdress er å anbefale og heller bruke grønnsåpetrikset hvis du føler behov for det.

Lykke til.

Redigert av Spirit (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...