Jump to content

Hvor ille er spiledørk på gummibåt?


Nadheim

Recommended Posts

Jeg skal anskaffe en liten gummibåt og har lest gjennom hele kategorien "gummibåt" her på båtplassen. Jeg ser at spiledørk blir slaktet nord og ned, og ingen synes å være fornøyd med denne type gummibåt.

 

Saken er at jeg har en brukt gummibåt med spiledørk på hånda. Prisen er det ingenting å si på, men jeg blir i tvil når jeg hører erfaringene.

 

Hvor stort er problemet med spiler når man skal bruke jolla til å tøffe rolig rundt i en radius på 500 m fra "moderskipet"?

 

Går det an å legge inn et par finerplater i en gummibåt med spiledørk, og på den måten gjøre den mer stabil?

Link to post
Share on other sites

Har en Bombard AX3 med spiledørk.

Sammenrullingsegenskapene er fenomenale. Kan stå på badeplattformen og ta ut proppene mens jolla ligger i vannet. Så ruller jeg den sammen mens den kommer opp av sjøen, putter den i posen, og alt forsvinner ned i et stuerom i cockpit'en med plass til overs.

 

Planeegenskapene er nesten ikke-eksisterende. Med 5 Hk (den skal egentlig ha max 4 Hk....) bygger det seg opp en bølge under dørken, tll å begynne med helt forut. Man må så sette seg (eller ihvertfall sette et kne på-) denne bølgen. farten begynner å øke, og 'bølgen' forflytter seg akterover under dørken. Følg på med kroppsvekt.... Til slutt - når toppfart er oppnådd - ligger denne bølgen inntil akterspeilet. Jolla går da i plan. Men man kan se på høyden på denne bølgen samt hvordan den presses mot akterspeilet at mesteparten av motoreffekten går med til å dra med seg dette vannet, det går ikke å 'klemme' den ut under akterspeilet :-)

 

Tross alt har jeg ikke planer om å bytte jolla. Det at den stues så bra er viktigere enn 'sjøegenskapene'.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Har selv en Quicksiilver 240 med spiledørk, og 4 HK. Egner seg til litt småturer med motor, og er ideell for oss med tanke på at barna bruker den til å ro litt rundt. Lett for dem å dra opp på stranda etc. Mulighetene for å pakke den vekk er helt supre.

 

Når det gjelder å kjøre med fullt pådrag er dette ikke noe særlig, som Surprise beskriver, men til småkjøring er den helt grei for vårt bruk.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

har selv en liten kjempelett Arimar med spilebunn. Har bare gode erfaringer med denne, sålenge den skal roes eller kjøres med liten motor.

Veier bare 20 kg, kan lett løftes, pakkes og stues. Har byttet til meg en YAM 300, denne har platebunn. Hadde tenkt å selge Arimar`en, men nå er jeg ikke sikker lengre. Trenger bare en 2 HK motor til denne for å komme seg til / fra land..

 

Men som sagt i tidligere diskusjoner, planeegenskapene er mildt sagt håpløse..

 

PS - dessuten er båtene med spilebunn billige, spesielt på bruktmarkedet, da "alle" veit hvor

"håpløse" de er..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hvor stort er problemet med spiler når man skal bruke jolla til å tøffe rolig rundt i en radius på 500 m fra "moderskipet"?

Er du helt sikker på at du ikke vil ønske noe mer. Det er jammen med greit å kunne komme litt raskere avgårde av og til. Inn til nærmeste butikk eller lignende. Greit nok at planen med en jolle er å tøffe litt rundt, MEN.........    Har selv 3 m jolle med platedørk, oppblåsbar kjøl og med en 8 hk bakpå. Veldig fornøyd. Da har jeg mulighet til både å tøffe litt rundt, og litt andre ting... :smiley::smash:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...