Jump to content

Forkatting, brukbar teknikk ved legging av moring?


Sofaseileren

Recommended Posts

Regner med å ha båten i bøye til neste år.

I den grad Indre Oslofjord kan betegnes som åpent farvann, kommer den til å ligge relativt ubeskyttet, og jeg begynner å svette med tanke på hva som er ideell vekt på moring for en båt på 3,5 tonn.

 

I forbindelse med det som er sagt om forkatting (bruk av flere anker på samme line / kjetting) slår det meg at dette burde kunne gå med moring også, og om man 4 dobbler (?) effekten av ankerne ved forkatting burde man vel kunne redisere moringstyngden drastisk?

 

Noen ideer / synspunkter?

Link to post

Det stemmer nok at du øker friksjonen mot bunnen, men det du bør finne ut er hva slags bunnforhold det er, er det sand, leire så setter moringen seg godt fast etter en stund. Fjell vil jeg tro det lettere kan gli på. men ofte er det svakeste punkt når overflaten hvis du bruker kjetting, eller metall, da det ofte er øverst i vannlaget korrosjonen finner sted. Jeg fikk kjøpt et spesialtau som ble festet i moring og bøye med spesielle låse klemmer. Dette ble brukt som akterfortøyning i mange år uten problemer, mens kjetting forsvant etter 3 år.

 

Jeg brukte en plasttønne på 150-180 liter som ble fylt med stein og betong, samt noen jern pinner som stakk ut i flere retninger, men det var på leire bunn (mud). Måtte slepes i vann ut til riktig sted pga tyngden. Det går jo å legge flere slike moringer sammen hvis du vil ha større vekt.

Link to post

Når det gjelder moring er nok det grunnleggende forholdet hvorledes bunnen arter seg. Dersom den er dekket av slam/mudd/sand, vil to bruce ankre hver på 15 - 20 kilo i vinkel i forhold til bøye, gi en svært stor moringseffekt. (Har testet dette ut selv). Dersom det er fjell i bunnen, må du nok opp med tyngde på moringene. Om forkattingsteorien gjelder her, vet jeg ikke.

Link to post

Har uansett tenkt å bruke støpte moringer (med jern innstøpt), og ikke ankere. Er usikker på bunnforholdene, men dette skal jeg sjekke.

Er det motstanden mot bunnen (ankere etc. som graver seg ned) og ikke vekt som skaper den mangedoblede effekten ved forkatting?

 

Et annet spørsmål i samme slengen: Har av ukjennte grunner en stor kveil med 25 mm tretvunnet polypropolenline liggende. Er fristet til å bruke dette mellom moring og bøye, men siden polypropolen flyter er lurer jeg på om jeg skal spleise inn litt kjetting i nedre del, for å hindre at tauet flyter opp. Noen som har synspunkter / erfaring med dette?

Link to post

Forkatting kan neppe være noe poeng i forbindelse med moring. Ved forkatting legger man to ankere på rekke opp mot vinden, og hvis hovedankeret (nærmest båten) slipper, vil det andre ankeret holde igjen. Samlet gir det vesentlig større holdkraft. HVis vinden snur, vil det ikke fungere, med mindre hovedankeret dregger slik at det igjen blir liggende mellom det andre ankeret og båten. Har man plass, kan det gå greit, men ofte vil man vel gjøre noen grep om man ligger slik og vinden snur.

 

Ved moring tror jeg nok målet bør være at moringen skal ligge fast. Og siden vinden sannsynligvis vil dreie rundt hele kompasset i løpet av vintersesongen, vil forkatting ha liten effekt.

 

Husk også på at siden moringen sannsynligvis aldri kommer opp igjen, så bør den lages slik at den ikke er til plage for noen når den en gang blir forlatt. Det gjelder ikke bare de som ferdes på sjøen, men også de som liver i den. Og flytetau er stort sett noe svineri.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...