Jump to content

Komplett el.skjema for tresnekke

Ariell

Recommended Posts

Hei

Ariell trenger nye ledninger og forøvrige el.deler. Er det noen som har, eller vet om hvor jeg kan få tak i el.skjema/koblingskjema som viser alt fra A-Å

Har tenkt å bytte ut alt,siden det som er i båten pr i dag er veldig kaotiskt.

Båten er selv bygg tresnekke med diesel motor.

Ole Skråstad altmulig mann og fører av Ariell (28 fot tresnekke) med hjemmehavn i Vorma Båtforening

Hei!

Velkommen til forumet!

Har ikke noe ferdig skjema, men har akkurat lagt opp 8 % på nytt i min båt. Mine 3 beste hjelpemidler har vært:

1 - Multimeter

2 - John Winges bok Strøm Ombord

3 - www.baatplassen.no

Veit at det ligger ett skjema til en Saga (27 ???) en eller annen plass. muligens på Lars H sin hjemmeside. Kan desverre ikke ta igjen adressen i farten.

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Hei.

Joda, skjemaet av hvordan jeg har koblet det elektriske i min båt, finner du her. Men det er jo selvfølgelig ut fra hva jeg har av elektriske/elektroniske duppeditter ombord. Hva er ditt behov, er det kun strøm til start og lanterner du trenger, eller har du kartplotter, autopilot, radio, TV, VHF . . . . osv? Skal noen komme opp med et forslag, trenger de å vite hva du skal koble sammen.

Lars H.

(pt. Bovallstrand Sverige)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei

Tusen takk for gode og bra tips. Det blir stilt spørsmål over hva slags utstyr og duppeditter jeg har tenkt å ha om bord. Til det må vel jeg si at jeg liker veldig godt sånt utstyr,men jeg instalerer ikke dette bare for å ha det. Skal det om bord så må det være til nytte og kunne brukes på en riktig måte.

Båten er en nyervelse og har kun vært i vårt eie i ca 14 dager, så det har vært mange tanker og undersøkelser rundt om det meste i det siste om hvordan båten skal fungere for oss. Pr i dag er det elektriske lagt opp nær sakt uten sikringer til de forskjellige innstalasjoner, samt at det er nesten brukt bare kabler med brun og blå farve på isolasjonen. Dette er ikke mye bra.

Boken "Strøm om bord" skal jeg skaffe meg,står sikker veldig mye bra der.

Jeg har også tittet på hjemmesidene til Lars H. veldig flotte sider foresten. Jeg går ut i fra at du har tegnet hele systemet ditt selv. I den sammenheng ønsker jeg å rette en forespørsel til deg, kunne du tenke deg å tegne et slik sjema for min båt også, mot en godtgjørelse selvsakt. Hvis dette er aktuelt så kan jeg komme tilbake med hva slags utstyr jeg har tenkt som skal om bord, så mye som du har blir det neppe.

Mvh

Ariell

Redigert av Ariell (see edit history)

Ole Skråstad altmulig mann og fører av Ariell (28 fot tresnekke) med hjemmehavn i Vorma Båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...