Jump to content

Turtallsmåler defekt Volvo MD17


Erik

Recommended Posts

Hei.

 

Turtallsmåler sluttet plutselig å gi utslag under gange i ferien.

 

Har funnet giver, og forsøkt å trekke kabel direkte fra de to utgangene, og inn på de to tilsvarende på Instrumentet, men uten at det gir utslag. Min første antakelse om dårlig kontakt på ledninger ser derfor ut til å være feil.

 

Hva er da mest sannsynlig at er defekt, giver eller instrument ?

 

Kan jeg måle dem , om de er defekt ? Antar at det er frekvens de gir/mottar, så da kan jeg vel ikke teste dette via vanlig Multimeter, eller ved å sette strøm til instrumentet ?

 

Hva må jeg regne med å gi for ny giver og eller ny viser ?

 

Omstendighetene rundt at den røyk var heller ikke de beste, for plutselig, og etter mange timers gange, ble plutselig motoren overopphetet på sine sedvanlige 1900 omdr. (som jeg altid marsjer på, og aldri har problemer med)

 

Dro ned på tomhgang til den var avkjølt og justerte så gradvis oppover, og fant etterhvert ut at turtalls grensen før overoppheting gikk på Ca 1500, og kjørte jeg på det så gikk det fint.

 

Men så røyk altså turtelleren få timer senere, så da måtte jeg finne 1500 omdr ved hjelp av gehør/temperaturmåler resten av ferien. :headbang:

 

Har tenkt å kjøre systemrens og skifte impeller, men siden dette oppstod relativt plutselig, og den fortsatt kjøler, men med redusert kapasitet (altså klarer ikke kjøle nok til 1900omdr, men klarer Ca 1500 omdr), begynner jeg å lure på om det må være noe annet som er galt. Motoren bruker ikke olje/Ferskvann, og den kaster normal mengde saltvann ut med eksos. Kan termostat være gåen, og vil det kunne gi slike symptomer ? Noe annet som kan være galt ? Har kjørt 20-30 timer siden det skjedde, og den virker stabil på sin nye reduserte grense.

 

Erik.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Ingen svar på denne enda. Det er rekord her på Båtplassen :wink:

 

Tror det er en kombinasjon av at den ble postet på natta, samt at den kanskje var for lang.

 

Konsentrerer derfor spørsmålene :

 

1. Er det størst sannsynlighet for at det er giver eller viser som er røket.

2. Er det noen metode for å teste/ måle giver og/eller viser, for å se om de virker eller er defekt ?

3 Er det noen som har formening om prisnivå på de to komponenter ?

4. Er det noen som har formening om sannsynlig årsak til kjøleproblemene, og/eller naturlige tiltak for å forbedre situasjonen ?

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Ut fra egen erfaring er det vel mest sannsynlig at det er den lille kilen som drar rundt driveren som er knekt. Men det er klart, feil kan jo oppstå både i instrumentet og giveren, sannsynligheten er vel like stor.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

1: Størst sannsynlighet er det vel for at feilen skyldes ett kontaktproblem/brudd i kabel. Du har sjekket at du har 12V på instrumentet?

2: Giveren er en liten vekselstrømsgenerator, mao skal du måle vekselspenning når motoren går. Hvor høy aner jeg ikke, men er det i det hele tatt AC spenning der skal det mye til for at feilen ligger i giveren.

3: Sjekk denne tråden. :eek:

4: Er mengden saltvann normal kan jeg ikke komme på andre muligheter enn termostat eller ferskvannspumpe. Mest sannsynlig termostat.

Link to post
Share on other sites

Hei !

Når jeg leser om kjøleprobleme dine undres jeg over omdreiningen du bruker.Jeg har hatt MD 17 D og deb skal ha 3200 omdreininger på fullt.Drar du av til ca 2700 har du passelig marsjhastighet. Med 1500 omdr.har du nesten bare tomgang.Jeg er fristet til å tro at du har en kjempepropell som gjør at omdreiningen blir så liten.Jeg hadde en propell på 20 x 16 og den var helt riktig i og med at toppomdreining var på 3200.Dette på en snekke med fortrengerskrog.Jeg lurer på om varmgangen din kan skyldes at motoren din sliter på lav omdreining pga for stor propell ???

 

Hilsen Gutek

Link to post
Share on other sites

Dette med omdrininger på Md 17 har vært omtalt før, og jeg mener at Marsjfart kan ligge opp til 2100 uten problem, men nærmer jeg meg 2000 synes jeg det bråker vesentlig mer, og kun med marginale endringer i fart, derfor har jeg vendt meg til 1900.

 

3200 høres MYE ut for meg på denne.

 

Andre som har meninger rundt dette ?

 

PS : Uansett turtall/propell størrelse : Kjøling var aldfri ett problem, men plutselig ble det det. Propell har ikke blitt endret. Mao er det vel sannsynlig at feilen ligger annetsteds ?

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg ser må at du har båt fra 1980.Da er det nok en MD 17 C du har.MD 17 D kom i 1981.

Motoren din har da toppomdreining på 2500 og yter 35 hk.Med 1900 er du ikke så langt fra toppomdreining som jeg trodde dersom du hadde hatt en nyere motor.Jeg er enig,du må nok leite etter årsakene til varmgangen andre steder en propellstørrelsen.

Er motoren din utstyrt med ferskvannskjøling siden den var ny,eller er det utstyr som er montert seinere ?Er det original volvo kjøling eller uorginal ?

 

Hilsen Gutek

Link to post
Share on other sites

Ja, da er jeg med, tror topp turtall er opp mot 2500, men går alri på det, drar opp til 2100 hvis jeg har det veldig travelt.

 

Men som sagt. Går fast på 1900. Aldri kjøle problem.

I det dette endret seg, hadde jeg gått i flere timer uten kjøleproblem, men så plutselig steg temperatur til ugunstige høyder (Rødt felt på måler).

 

Etter det somsagt bare mulig å kjøre rundt 1500 uten oppheting.

 

Det er spesielt dette med at det skjedde så plutselig som bekymrer meg. Kan en termostat ryke på en slik måte ?

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hei,

Er du sikker på at du har et kjøleproblem i det hele tatt ?

Kanskje du bør få sjekket temp med et eksternt termometer før du eventuellt begynner å skru.

Hvordan er tilstanden på kabelstokken til motoren din, kan du ha vakkel/dårlig kontakt i plugger el.

 

MD17C 35Hk 2500rpm

MD17D 36Hk 3000rpm

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har ett kjøleproblem, det så jeg på dampen fra Eksosen når den viste for varmt, tror ikke det var tvil om at den var ugunstig varm nei.

 

Men det utelukker ikke at det er dårlig forbindelse på kabler i tilegg, for turtallsmåleren virker ikke, men jeg strak ledning direkte fra giver til instrument, uten at det gav utslag, så jeg tror enten giver eller instrument er defekt.

 

Har fått tips her nå om å sjekke om det er AC strøm fra giver. Har ikke rukket det, men får da gå ut i fra at dersom det ikke er, så er giver defekt, men er det så er instrument defekt. Men er det noen måte å sette test signal på instrument for å sjekke konkret på det ?

 

 

 

Hvordan tester jeg termostat ?

Hva koster ny Termostat ?

Er det sannsynlig at Termostat kan gå istykker på en slik akkutt måte, eller vil den bare gradvis bli 'slappere'.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg har forstått at du har ferskvannskjøling på Volvoen din.Dersom det kommer hveit damp/røyk fra eksosen(som fort løser seg opp og blir borte) er det forlite sjøvann in eksosen og det begynner å koke pga for lite kjøleevne i eksosslangen.Du har med andre ord en feil i sjøvannskretsen din.

Sjekk impeller og kjølevannsinntak.Det er mange ting som kan tette,sjell ,plast osv.

Gutek

Link to post
Share on other sites

Enig med Gutek her, sannsynligvis er det på sjøvannsiden problemet er med disse symptomene du har.

Men du kan jo sjekke termostaten anyway.

Termostaten kan du enkelt sjekke ved å varme den opp i en gryte vann på komfyren med et steketermometer oppi,

du vil da lett se når den begynner å åpne.

I tillegg til tipsene Gutek kommer med er også eksosbendet verdt å sjekke på sjøvannsiden, det har lett for å tette seg til etter som årene går.

Har du sjøvannsfilter på motoren ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Ang Sjøvannsiden : Den Gav Vanndamp fra eksos når Tempåler var på Rødt, men ikke under vanlige omstendigheter, og jeg mener den kaster ut Ca like mye vann som vanlig (men skal sjekke det da, uansett).

 

Termostat : Hvilken temperatur SKAL den åpne på da, på ferskvannskjøling ? 85C eller skal den begynne før ?

 

Nei, jeg har ikke sjøvannsfilter, kun en slange fra inntak med krane på, som går rett til varmeveksler.

 

Hvordan sjekker jeg Eksos bend ? Må det demonteres, eller kan man stake opp f.eks fra utsiden o.l.?

 

Kan man bruke Systemrens på Saltvannskretsen, og isåfall hvordan ?

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...