Jump to content

Mystisk Wallas varmeapparat

ET

Recommended Posts

:yesnod:

I høst startet mitt Wallas varmeapparat av seg selv. Heldigvis inspiserte jeg båten den kvelden, og oppdaget at det var unormalt  :yesnod:  varmt under duken. Jeg begynte å lure, for den har ikke villet starte i hele år pga manglende service.

Jeg gikk bort for å slå den av på bryterpanelet ved roret, men der var alt av allerede... Jeg prøvde bryterne i alle tenkelige posisjoner, men ingenting skjedde, Wallasen summet og gikk. Eneste botemiddel var å ta ut sikringen.

Har noen opplevd at disse apparatene lever sitt eget liv på denne måten?

Noen som kan spå hva det kan skyldes?

ET

Mitt varmeapparat (1800) hadde de samme tendensene som jeg fikk stoppet ved å bringe hele maskinen til autorisert service.  Det er faktisk endel elektronikk i disse maskinene og noe ligger i bryteren og noe i selve apparatet.  Anbefaler å oppsøke nærmeste forhandler før apparatet  tar over hele kontrollen... :yesnod:

Hei.

Har hatt et "lignende" problem med Wallas kokeapparatet mitt, men det har hatt en naturlig og fornuftig forklaring. En stund etter at det har stoppet, starter det noen ganger opp igjen. Men da er det kun viften som starter. Føleren for temperatur finner nemlig ut at systemet egentlig ikke er kalt nok, og dermed starter viften og går til temperaturen er lav nok. Tror nok at det er en elektronikfeil hos deg, kanskje i forbindelse med fuktighet og overslag.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Wallas'en, Ardic'en og de fleste andre også vil jeg tro, er laget slik at bryteren er ikke en bryter for av/på. Detv er en bryter som forteller apparatet at det bør tenke på å slå seg av. Den tenker litt, slår så av drivstoffpumpa, fintenker litt til og slår seg så helt av når temperaturen i brenneren har kommet ned til sikker avslåingstemperatur. 30-60 sekunder eller sånn deromkring.

Dette er grunnen til at slike brennere og kokeapparater skal kobles direkte til batteriet utenom hovedbryter, men med egen sikring. Tar man strømmen direkte, stiger temperaturen rundt brennkammeret raskt siden ingen vifte kjøler. Apparatet kvitterer med å ta kvelden.

At den startet av seg selv kommer nok f.eks. av at hjernen dens har klikket  :yesnod: eller en overledning silk at hjernen tror signaleringsbryteren står på.

Lotus

Wallas'en, Ardic'en og de fleste andre også vil jeg tro, er laget slik at bryteren er ikke en bryter for av/på. Detv er en bryter som forteller apparatet at det bør tenke på å slå seg av. Den tenker litt, slår så av drivstoffpumpa, fintenker litt til og slår seg så helt av når temperaturen i brenneren har kommet ned til sikker avslåingstemperatur. 30-60 sekunder eller sånn deromkring.

Lotus

Wallasen jeg har,den vil ikke slå seg på når jeg slår på bryteren.Det du sier da er at man kan da bare antaglivis bytte bryteren da dette er en liten hjerne...

Virker rett og slett som apparatet ikke får strøm.

Har nå tatt apparatet ut og prøvd med et annet batteri innendørs i kjelleren og det er like dødt,virket som det skulle sist jeg prøvde det før opplag.

mvh

frank v.

Wallasen jeg har,den vil ikke slå seg på når jeg slår på bryteren.Det du sier da er at man kan da bare antaglivis bytte bryteren da dette er en liten hjerne...

Litt uklart fra min side. Hjernen er i varmeren. I bryteren er det gjerne bare av og på og eventuell et eller flere effekttrinn eller kanskje et potmeter for trinnløs regulering og eventuelt en temperaturfølsom motstand som fungerer som cabintermostat. Kanskje en lysdiode eller to som sier hva som du har på/hvor mye effekt, bare vifte osv. Intelligensen ligger på varmeren.

Så er det unntakene med en intelligent bryter som har timer, kan programmere start/stopptid, ønsket temperatur m.m. Bl.a. Wallas har 2 modeller av brytere. En standard dum som et brød-bryter og en dobbel så dyr sak de kaller Info som gir deg termotat og tidsur og fancy lcd-display og flere knapper. Men også denne bryteren har styringa i varmeren. Jeg kan ikke mye om dette, men Wallas Norge kan. De gir deg mer eksakte tips hvis du ringer og slår av en prat.

Lotus

Har opplevd det samme på min Wallas men bare en gang. Plutselig slo den seg på og jobbet i ca 5 minutter før den ga seg igjen.

En annen gang var den ikke villig til å starte. Dette varte en hel sesong, men da jeg skulle i gang med feilsøking utpå sensommeren var den snill som et lam og har siden fungert.

Har ingen forklaringer på disse episodene. Wallas'er lever sitt eget liv.

Merkelig mye hets mot Wallas her. Har hatt flere Wallasvarmere uten noen problemer. Den som sitter i båten nå er ca 10 år gammel. Har aldri hatt problemer med den. Tenner og går hver gang! Har også Wallas kokeapparat, samme der, aldri problemer. Den går og går.

Har også hatt Ardic varmer i båten. Den ble kastet ut ganske fort, bare trøbbel. Byttet til Wallas da, og den sitter i båten fortsatt.

Etter å ha lest alle disse tilbakemeldingene om Wallas-apparatet mitt er jeg blitt litt skremt. Det virker som om mange har hatt lignende problemer som meg. Den gangen mitt apparat startet av egen vilje, var på verst tenkelige tidspunkt.

Jeg hadde koblet fra begge varmluftskanalene fordi jeg hadde begynt på en service tidligere, og som jeg brått måtte avslutte. Hele Wallasen gikk i glemmeboken, siden den ikke virket likevel. Så en dag stappet jeg hele kalesjen inn bak setene får å få den ut av veien, der Wallas-apparet står. Kalesjen skulle ligge der over natten, det var jo fint vær.

Så startet altså apparatet. Det er ikke fritt for at kalesjen var rimelig varm der den lå, pakket rundt Wallasen som blåste varmluft direkte på kalesjen. Jeg er overbevist om at dette hadde gått galt hvis jeg ikke tilfeldigvis lagde meg et ærend ned til båten den kvelden.

Men likevel, jeg skal prøve å gi den en service nå og se hvordan det går. Vet noen om det lar seg gjøre av vanlige folk, og om det evt finnes service-sett i handelen?

ET

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...