Jump to content

Yanmar 6LYE-STE som ikke vil starte.


roaldbj

Recommended Posts

Ligger nå i gjstehavna i Horten - faktisk ved siden av Odd Børretzen. Det er hyggelig. Det som er mindre hyggelig er at BB motor plutselig ikke vil starte. Det kommer ikke strøm frem til startreleet. Så nå har jeg feilsøkingsprosedyre etter middag. Noen gode råd hvor jeg starter? Det kommer strøm fra tenningen og starttasten når denne aktiveres. Men ikke strøm til starteren. Forslag mottas med takk.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post

Hadde en LH STE som plutslig ikke ville starte. Nok av strøm var det, men intet skjedde.

Der var det dårlig kontakt i tenningslåsen som var årsaken. WD40 eller 666 inn i nøkkelhullet vred nøkkelen frem og tilbake noen ganger så kommen'n."Problem solved".

 

Ops. så nå at du hadde strøm fra tenning.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Til slutt fikk jeg start på motoren og har lært en ny detalj ved motorene. Etter endel feilsøking med god hjelp av min datter ombord fant vi at problemet lå i denne delen. Det var 12 volt frem til sensoren som var festet til girkassen (Hurth) men ikke 12 volt ut fra sensoren. Det første bildet viser plassering av sensoren.

 

girkassesensor.jpg

 

Jeg skrudde deretter ut sensoren og målte motstanden mellom de to tilkoblingspunktene. Det var da god kontakt. Bildet under er av selve sensoren.

 

 

girsensor.jpg

 

Jeg vet ikke hva denne sensortypen heter, men den virker slik at når stålkula presses litt inn i sensoren så brytes kontakten. Da jeg skrudde sensoren tilbake ble kontakten brutt mellom de to tilkoblingspunktene. Dermed var "feilkilden" lokalisert. Det kom litt girkasseolje ut fra sensoren, og jeg lurte først på om den registrerte oljetrykket i girkassen. Oljenivået i girkassen ble kontrollert, og det var tilfredsstillende.

 

Deretter observerte jeg området hvor sensoren var plassert. Etter endel frem og tilbake viste det seg at gasshendelen som både brukes til å sette motoren i gir samt å gi gasspådrag hadde en posisjon som gjorde at sporet for overføring av trykk fra ei mellomliggende stålkule til den som er vist på bildet ikke var i nøytral posisjon. Ved å betjene gasshendlene en gang, falt stålkula ned i et område som korresponderte med giret i fri. Det virker på meg som at dette er et sikkerhetssystem som skal hindre at motoren kan starte når giret er koblet inn. Brra at dette skjedde inne i en havn. Og som nevnt, jeg har - som ukyndig motormann - lært enda en detalj ved motoren.

 

Noen som kan angi navnet på sensoren?

 

Girkassa er en Huirth 85 A.

Link to post
Og som nevnt, jeg har - som ukyndig motormann - lært enda en detalj ved motoren.

 

Noen som kan angi navnet på sensoren?

 

 

Neste gang jeg har et problem med båten så settes himmel og jord i bevegelse for å finne tak i deg roaldbj :smiley: At du er Ukyndig Motormann må være årets understatement.

Ikke vet jeg hva dingsen heter men den burde hett roaldbjsikkerhetsbryter. :yesnod: Å se etter feil på gearkasse hadde jeg aldri tenkt på når motoren ikke ville starte.

Link to post

Takk Slagskipet. Jeg var så heldig å ligge i havn samt å ha en meget hjelpsom datter som satt på startstrøm og aktivedrte starteren da dette skjedde. Uten disse forholdene hadde jeg ikke løst saken like greit. Jeg er medlem av Kystpatruljen Total og ringte dem for å få bistand. Svaret var greit: Ikke hjelp på en lørdag eller søndag. Dette må jeg følge opp senere. Hva er verdien av å være medlem av Kystpatruljen Total dersom man bare får hjelp i kontortiden fra mandag til fredag?

Link to post

Jeg vet ikke, men har en gang opplevd og ikke få start, beveget på giret )en spake, og den startet, er en sikring som skal hindre start når giret ikke er i fri, er nok den du har funnet, hva den heter aner jeg ikke, )omtalt som sikerhetsbryter i manualen) grunnen til at jeg beveget giret var dette i instruksjonsboken: Merk startsperre, om giret ikke står i fri vil sikerhetsbryteren sørge for at motoren er umulig og starte.

Redigert av vannoverallt (see edit history)
Link to post

At det er en bryter på gearet er ikke noe nytt, det har jeg sett tilbake fra begynnelsen av 80 tallet, men som oftest er den ikke i bruk.

Ble brukt som "frilys", men hvem i all verden vil ha enda et lys på dashbordet stående på? Så den har stort sett stått der for seg selv og rustet på de gear som hadde dette.

Det er faktisk denne bryteren som brukes på Ford motorene for å få "De smoke kit" til Lancing Marine til å fungere av seg selv.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...