roaldbj Startet 25.August.2007 Del på Facebook Startet 25.August.2007 (redigert) Ligger nå i gjstehavna i Horten - faktisk ved siden av Odd Børretzen. Det er hyggelig. Det som er mindre hyggelig er at BB motor plutselig ikke vil starte. Det kommer ikke strøm frem til startreleet. Så nå har jeg feilsøkingsprosedyre etter middag. Noen gode råd hvor jeg starter? Det kommer strøm fra tenningen og starttasten når denne aktiveres. Men ikke strøm til starteren. Forslag mottas med takk. Redigert 25.August.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dupp Svart 25.August.2007 Del på Facebook Svart 25.August.2007 Jeg disponerer selv en 144 hk Yanmar, og denne ville heller ikke starte ved hjelp av nøkkelen. Det viste seg at problemet lå i releet som var gåent. Etter bytte av releet var motoren som ny igjen. Har du prøvd å "tjuvstarte" motoren ved å legge et skrujern over de to polene på starteren? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 25.August.2007 Del på Facebook Svart 25.August.2007 Hadde en LH STE som plutslig ikke ville starte. Nok av strøm var det, men intet skjedde. Der var det dårlig kontakt i tenningslåsen som var årsaken. WD40 eller 666 inn i nøkkelhullet vred nøkkelen frem og tilbake noen ganger så kommen'n."Problem solved". Ops. så nå at du hadde strøm fra tenning. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
hasse Svart 25.August.2007 Del på Facebook Svart 25.August.2007 (redigert) Hei Kjekk + kabler in på solenoid. Jeg har haft problem med det på 4 LHADTP dem har løsnet og før orsaket total kortslutning. Med avsvidd Kabelstokk som resultat. Hasse Redigert 25.August.2007 av hasse (see edit history) Sitér dette innlegget NB 820 Link to post
hagalio Svart 25.August.2007 Del på Facebook Svart 25.August.2007 Har du fått start Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 25.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2007 Til slutt fikk jeg start på motoren og har lært en ny detalj ved motorene. Etter endel feilsøking med god hjelp av min datter ombord fant vi at problemet lå i denne delen. Det var 12 volt frem til sensoren som var festet til girkassen (Hurth) men ikke 12 volt ut fra sensoren. Det første bildet viser plassering av sensoren. Jeg skrudde deretter ut sensoren og målte motstanden mellom de to tilkoblingspunktene. Det var da god kontakt. Bildet under er av selve sensoren. Jeg vet ikke hva denne sensortypen heter, men den virker slik at når stålkula presses litt inn i sensoren så brytes kontakten. Da jeg skrudde sensoren tilbake ble kontakten brutt mellom de to tilkoblingspunktene. Dermed var "feilkilden" lokalisert. Det kom litt girkasseolje ut fra sensoren, og jeg lurte først på om den registrerte oljetrykket i girkassen. Oljenivået i girkassen ble kontrollert, og det var tilfredsstillende. Deretter observerte jeg området hvor sensoren var plassert. Etter endel frem og tilbake viste det seg at gasshendelen som både brukes til å sette motoren i gir samt å gi gasspådrag hadde en posisjon som gjorde at sporet for overføring av trykk fra ei mellomliggende stålkule til den som er vist på bildet ikke var i nøytral posisjon. Ved å betjene gasshendlene en gang, falt stålkula ned i et område som korresponderte med giret i fri. Det virker på meg som at dette er et sikkerhetssystem som skal hindre at motoren kan starte når giret er koblet inn. Brra at dette skjedde inne i en havn. Og som nevnt, jeg har - som ukyndig motormann - lært enda en detalj ved motoren. Noen som kan angi navnet på sensoren? Girkassa er en Huirth 85 A. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 25.August.2007 Del på Facebook Svart 25.August.2007 Og som nevnt, jeg har - som ukyndig motormann - lært enda en detalj ved motoren. Noen som kan angi navnet på sensoren? Neste gang jeg har et problem med båten så settes himmel og jord i bevegelse for å finne tak i deg roaldbj At du er Ukyndig Motormann må være årets understatement. Ikke vet jeg hva dingsen heter men den burde hett roaldbjsikkerhetsbryter. Å se etter feil på gearkasse hadde jeg aldri tenkt på når motoren ikke ville starte. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 25.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2007 Takk Slagskipet. Jeg var så heldig å ligge i havn samt å ha en meget hjelpsom datter som satt på startstrøm og aktivedrte starteren da dette skjedde. Uten disse forholdene hadde jeg ikke løst saken like greit. Jeg er medlem av Kystpatruljen Total og ringte dem for å få bistand. Svaret var greit: Ikke hjelp på en lørdag eller søndag. Dette må jeg følge opp senere. Hva er verdien av å være medlem av Kystpatruljen Total dersom man bare får hjelp i kontortiden fra mandag til fredag? Sitér dette innlegget Link to post
vannoverallt Svart 25.August.2007 Del på Facebook Svart 25.August.2007 (redigert) Jeg vet ikke, men har en gang opplevd og ikke få start, beveget på giret )en spake, og den startet, er en sikring som skal hindre start når giret ikke er i fri, er nok den du har funnet, hva den heter aner jeg ikke, )omtalt som sikerhetsbryter i manualen) grunnen til at jeg beveget giret var dette i instruksjonsboken: Merk startsperre, om giret ikke står i fri vil sikerhetsbryteren sørge for at motoren er umulig og starte. Redigert 25.August.2007 av vannoverallt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 26.August.2007 Del på Facebook Svart 26.August.2007 I morgen skal jeg teste om det er roaldbjsikkerhetsbryter på gearet. Tror jeg gjør det ikke i båsen min... Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 26.August.2007 Del på Facebook Svart 26.August.2007 Takk Slagskipet. Som sagt til andre medlemmer.... Det er forskjell på Slagskip og Slagskib Ille var det og før var det nå vet du :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 26.August.2007 Del på Facebook Svart 26.August.2007 (redigert) I morgen skal jeg teste om det er roaldbjsikkerhetsbryter på gearet. Om du har "startsperre" og ikke finner den på gearet, ta en kikk inne i gear(/gass)-hendel. Er noen som plasserer denslags der også. Redigert 26.August.2007 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Gudrun Svart 26.August.2007 Del på Facebook Svart 26.August.2007 (redigert) At det er en bryter på gearet er ikke noe nytt, det har jeg sett tilbake fra begynnelsen av 80 tallet, men som oftest er den ikke i bruk. Ble brukt som "frilys", men hvem i all verden vil ha enda et lys på dashbordet stående på? Så den har stort sett stått der for seg selv og rustet på de gear som hadde dette. Det er faktisk denne bryteren som brukes på Ford motorene for å få "De smoke kit" til Lancing Marine til å fungere av seg selv. Redigert 26.August.2007 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.