jonol Startet 15.Januar.2004 Link til dette innlegget Startet 15.Januar.2004 Dette er egentlig en Suzuki merket Evinrude. Jeg tok av undervannshuset for å sjekke impelleren. Den har gått ca. 300 t, men ser OK ut. Da oppdaget jeg en riflet gummihylse på mellomakselen. Den ligger helt nede mot pumpehuset og indre diameter er ca. 1mm større en akselen. Den slarker sikkert rundt under drift. Akselen er kraftig slitt der hylsa ligger. Har sjekket med lokale forhandlere for både Evinrude, Johnson og Suzuki, men de hadde ikke sett noe slikt og de kunne heller ikke finne den i manualer og filmer. Hva skal den være god for ?. . Se bilder. Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 15.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2004 Nei si' det. Kan det være et avstandsstykke :yesnod: Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
jonol Svart 15.Januar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2004 Joda, jeg har vært inne på tanken, men hva skulle den i så fall holde avstand til ?. Der er ikke noe rør, ringer eller lignende rundt akselen inne i riggen. Jeg tror jeg skruer sammen uten hylsa. Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
GeirKS Svart 15.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2004 Kanskje den hører til lengre opp på akslingen og har falt ned? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 15.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2004 Hvis du og verkstedfolk ikke finner ut av den og den ikke gjør noe nyttig er jo saken enkel.kutten av og kast den i søppla .Så sliter du ikke mere på akslingen heller Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
PerGunnar Svart 16.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2004 Kan gummi slite ned stål??? Kan jo være satt dit for å hindre at noe annet skal slite på akslingen, men hva det skulle være har jeg ingen formening om. Eller den kan være der for å hindre at det kommer smuss ned til impelleren, mellom akslingen og pumpehuset. Bare noen tanker som slo meg... Var det noe smuss mellom hylsen og akslingen? Dersom det var det kan det selvsagt være dette som har skrapet borti. Det var jo veldig dype spor også da. Merkelige greier... Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 16.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2004 Det er en lignende hylse på min 50hp Mercury. Den er plassert der hvor drivakselen går inn i veivakselen. Antar at denne skal hindre at fettet (på splinen mellom aksel og veiv) vaskes ut. Dersom ikke fett på en slik spline vil det lett dannes rust som vanskliggjør demontering ved impellerskifte. Sitér dette innlegget Link to post
jonol Svart 20.Januar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2004 Kan gummi slite ned stål??? Kan jo være satt dit for å hindre at noe annet skal slite på akslingen, men hva det skulle være har jeg ingen formening om. Eller den kan være der for å hindre at det kommer smuss ned til impelleren, mellom akslingen og pumpehuset. Bare noen tanker som slo meg... Var det noe smuss mellom hylsen og akslingen? Dersom det var det kan det selvsagt være dette som har skrapet borti. Det var jo veldig dype spor også da. Merkelige greier... Nei, alt var rent og fint. Ikke rust eller smus av noe slag. Eksosen kommer heller ikke i kontakt med akselen. Der er en skillevegg mellom akselen og eksosnedløpet. I akselens øvre ende er der en zimmer-ring under veivakselen. Man kan nesten speile seg her. Det blir nok til at jeg monterer undervannshuset UTEN denne hylsa. Kan ikke se at den har noe der å gjøre, annet enn å slite på akselen. Men, nå er båten nedsnødd, så det får være til senere. Har også problemer med temperatur og oljetrykks-alarmer, men det skal jeg komme tilbake til. Takk så langt. Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.